نوشته شده توسط : pari

حقایقی در مورد حس بویایی انسان ها

بینی انسان چند رایحه مختلف را می تواند از هم تشخیص دهد؟

برخی مواقع انسان ها حس بویایی خود را از این جهت که قادر به تشخیص بوها نیستند، مورد سرزنش قرار می دهند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که بینی ما می تواند تریلیون ها رایحه مختلف را از هم تشخیص دهد این در حالی است که چشم ما تنها می تواند  میلیون رنگ را شناسایی کند.

آیا بینی می تواند از بو کشیدن خسته شود؟

حتی افرادی که حس بویایی بسیار قوی دارند نیز می توانند به حالتی به نام «خستگی بویایی» برسند. به عنوان مثال این حالت می تواند در زمانی که شما به مدت طولانی در آشپزخانه بمانید، اتفاق بیفتد

آیا یک عطر مشخص بر روی هر  فردی بوی متفاوتی دارد؟

شما می توانید این موضوع را با دوست خود امتحان کنید، در واقع از یک عطر مشخص به صورت شریکی با دوست خود استفاده کنید در نتیجه متوجه تفاوت رایحه های آن خواهید شد. اما دلیل این موضوع چیست؟ در واقع رایحه یک عطر زمانی که مواد شیمایی موجود در آن با پوست شما واکنش نشان می دهد، مشخص خواهد شد. پس در نتیجه بنا به نوع پوست و فعالیت های شیمیایی بدن هر شخص، رایحه ناشی از عطر متفاوت خواهد بود.

خانم ها حس بویایی قوی تری در برابر عرق دارند یا آقایان؟

مخفی کردن بوی عرق از خانم ها کار بسیار سختی است. در یک آزمون بویایی که توسط تیم تحقیقاتی مرکز علمی «مونل» انجام شده بود، پژوهشگران از داوطلبان زن و مرد خواستند شیشه هایی حاوی عرق زیر بغل مرد یا زن را بو کنند و سپس همزمان شیشه های دیگری از ترکیب عرق و یک ماده خوشبو کننده را بو بکشند که در مجموع  32 ماده خوشبو کننده در این آزمون استفاده شده بود و زنان داوطلب اظهار کردند در میان این خوشبو کننده ها، تنها 2 نمونه از آنها توانسته اند به برطرف کردن بوی عرق کمک کنند، در عوض مردان گفته اند 19 نمونه از میان این 32 خوشبو کننده مختلف به حال بینی آنها مفید بوده است.

طی این تحقیق محققان به این نتیجه رسیدن که شامه زنانه در برابر بوی عرق بسیار قوی تر از آقایان است و علاوه بر این اگر چه از نظر علمی میان عرق زنان و مردان تفاوت هایی از لحاظ میزان شدت وجود ندارد اما عرق زنان بسیار راحت تر از عرق مردانه با بوهای دیگر ترکیب می شود.

چه عواملی می تواند باعث کاهش حس بویایی انسان شوند؟

توتون و تنباکو و داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و قرص های فشار خون می توانند باعث کاهش حس بویایی شما شوند. علاوه بر این مشکلات سینوسی، سرماخوردگی و آنفولانزا و یا هر ضربه ای به سر می تواند بر روی این حس انسان تاثیر گذار بگذارند.

آیا حس چشایی با حس بویایی مرتبط است؟

باور عمومی بر این است که قسمت اعظم حس چشایی از زبان ناشی می شود اما این قضیه صحت نداشته و زبان در رابطه با طعم بسیار ابتدایی عمل می کند. در واقع قسمت اعظم تجربه افراد از طعم از سیستم بویایی ناشی می شود.

یک مولفه قطعی برای مزه یک غذا سیستم بویایی فرد است و زبان شاید موتور اصلی طعم مواد غذایی نباشد اما حسگرهای واقع بر روی این عضو فرایند کلی چشایی را تقویت می کنند.

آیا حس بویایی زمانی که خواب هستیم نیز فعال است؟

خیر. در واقع انسان ها زمانی که بیدار هستند می توانند بوی قهوه و سایر رایحه ها را احساس کنند و بوی ناشی از این نوشیدنی نمی تواند باعث بیدار کردن شما شود و

دقیقا به همین دلیل است که انسان ها از ساعت های زنگ دار برای بیدار شدن خود استفاده می کنند نه از رایحه ها.

 

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

جوانه چشایی

سلولهای چشایی درون ساختمانهای خاصی به نام جوانه چشایی (پاپیلای زبان) قرار دارند. این ساختمانها عمدتاً روی زبان و کام نرم هستند. جوانه‌های چشایی روی زبان داخل پاپیلا قرار گرفته‌اند (ساختمانهای کوچکی که به زبان، منظره موّاجی می‌دهند). به تدریج که انسان رشد می‌کند، جوانه‌های چشایی در طرفین و سقف دهان از بین می‌روند و فقط روی سطح زبان باقی می‌مانند. علاوه بر بالا رفتن سن، عوامل دیگری هم می‌توانند روی حس چشایی اثر بگذارند. به طور مثال بعضی داروها یا بعضی بیماری‌ها (ماننددیابت، سیگارکشیدن، کمبود ویتامین‌ها، تومورهای مغز و سر و گردن و مواد شیمیایی) می‌توانند موجب اختلال در حس چشایی افراد شوند.

انواع جوانه چشایی

اکثر پاپیلاهای روی زبان، از نوع نخی شکلهستند؛ که فاقد جوانه‌های چشایی هستند و در درک حس فیزیکی ناشی از تماس با غذا موثرند .پاپیلاهای قارچ شکلکه در جلوی زبان قرار دارند دارای جوانه‌های چشایی هستند. پاپیلاهای قارچی شکل به صورت نقاط صورتی در لبه‌های زبان پخش هستند؛ و بعد از خوردن شیر یا غذا بهتر مشاهده می‌شوند. در عقب زبان ۱۲ پاپیلای جامیحاوی جوانه چشایی قرار دارد . در کناره های انتهای زبان نیز پاپیلای برگه ایوجود دارند.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

علل ایجاد اختلالات در حس چشایی

اگر دچار اختلال در حس چشایی شده اید بهتر است با برخی روش های درمانی دراین زمینه آشنا شوید استفاده از برخی خوردنی ها در این زمینه به شما کمک خواهد کرد برای تقویت حواس چشایی برخی موادغذایی به کمک شما خواهند آمد ناگفته نماند برخی بیماری ها مانند سرماخوردگی می توانند به صورت موقت باعث بروز اختلال در حس چشایی شوند .

مانند تمام قسمت‌هاي بدن، حس چشایی ما هم ممكن است بيمار شود. يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي حس چشایی، اين است كه شخص بدون اينكه چيزي در دهان داشته باشد، مزه ناخوشايندي را در دهانش احساس مي‌كند. گاهي ممكن است افراد در تشخيص مزه‌هاي مختلف دچار مشكل شوند يا بعضي از مزه‌ها را به خوبي احساس نكنند. به ندرت هم پيش مي‌آيد كه شخصي هيچ مزه‌اي را با هيچ شدتي احساس نكند. گاهي اوقات، اختلالات حس چشایی با سوزش زبان همراه مي‌شود كه اين مشكل معمولا بين خانم‌هاي ميانسال شايع‌تر است. اختلال حس چشایی ممكن است مادرزادي باشد يا در طول سال‌ها به دليل حوادث و به صورت اكتسابي اتفاق بيفتد. از عواملي كه ممكن است حس چشایی را دچار اشكال كنند، مي‌توان به اين موارد اشاره كرد: عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني و گوش مياني، راديوتراپي )اشعه‌درماني) در سرطان‌هاي سر و گردن، مصرف بعضي داروها )آنتي‌بيوتيك‌ها، آنتي‌هيستامين‌ها و...)، شكستگي‌هاي ناحيه سر، جراحي‌هاي ناحيه گوش، بيني و جراحي‌هاي دنداني (مانند جراحي دندان عقل و جراحي‌هاي گوش مياني) و بهداشت بد دهان و مشكلات دنداني.

توانائی جوانه‌های چشایی روی زبان محدود است. این جوانه‌ها فقط چهار مزه شیرینی، شوری، ترشی، و تلخی را تشخیص می‌دهند. حس بویایی است که طعم‌های ظریف را درک می‌کند. (به بخش کاهش بویایی، مراجعه کنید. همان عوامل که باعث فقدان بویایی می‌شوند اغلب باعث کاهش حس چشایی می‌گردند(.
در واقع، ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که فکر می‌کنند چشایی خود را از دست داده‌اند، اشتباه می‌کنند؛ حس بویایی آنها از بین رفته است. و در ۱۰ تا ۲۰ درصد بقیه، جوانه‌های چشائی آسیب دیده‌اند که ممکن است ناشی از عفونت گوش یا عمل جراحی گوش میانی باشد؛ به این علت که عصب اصلی جوانه‌های چشایی از گوش میانی می‌گذرد. این گرفتاری‌های گوش فقدان کامل چشایی را باعث نمی‌شوند، بلکه طعم‌های عجیب در دهان ایجاد می‌کنند. (در موارد نادر ذائقه فرد به کلی از بین می‌رود؛ غالباً فقط کاهش می‌یابد یا مختل می‌شود(.
عفونت قارچی زبان (کاندیدیاز) هم چشایی را تغییر می‌دهد. عدم رعایت بهداشت دهان و عفونت دندان و پوسیدگی آن توانائی احساس مزه‌ها را مختل می‌کنند. اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، ممکن است دچار التهاب زبان شوید.
کم بودن آهن در برنامهٔ غذائی به کم‌خونی منجر می‌شود که این کم‌خونی التهاب زبان ایجاد کرده و چشایی را خراب می‌کند. محققان دریافته‌اند که کمبود ویتامین B۱۲، فولات، و روی در بدن هم گرفتاری‌های چشایی می‌آورند.
اگر بعد از غذا سیگار می‌کشید، این اختلال چشایی دو برابر می‌شود، چون سیگار جوانه‌های چشایی را می‌سوزاند.
کسانی که برای درمان سرطان پرتودرمانی شده‌اند، و نیز آنهائی که آسیب‌های شدید به سرشان خورده است، حس چشایی خود را از دست داده‌اند. و به‌ندرت، تومورهای دهان، مغز، یا ساقهٔ مغز هم ذائقه ر آسیب می‌رسانند.

علل شایع از دست دادن طعم و مزه :

بیماری ریفلاکس معده و مری ( G E R D ) ، عفونت و یا آبسه دهان ، بهداشت ضعیف دهان و دندان ، پرتو درمانی ، عفونت غدد بزاقی ، عفونت غدد بزاقی ، سندرم شوگرن ( یک اختلال خود ایمنی است که با خشکی دهان و چشم ها )  همراه است ، استفاده از توتون و تنباکو ،G l o s s i t i s یک بیماری است که در آن زبان متورم و تغییر رنگ  می دهد ، کاندیدیاز دهان و دندان ( عفونت در غشای مخاطی دهان ) ، کمبود ویتامین B12، کمبود روی ، بیماری آلزایمر ، بیماری پارکینسون

علل جدی یا تهدید کننده زندگی از دست دادن طعم و مزه :

در برخی موارد، از دست دادن طعم و مزه ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی یا تهدید کننده زندگی باشد که باید فوراً ارزیابی صورت گیرد این علل عبارتند از:
تومور مغز ، ضربه به سر ، سرطان دهان ، سکته مغزی ، حمله ایسکمی گذرا ( علائم مانند سکته مغزی که به طور موقت که ممکن است یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی قریب الوقوع باشد )

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

درمان اختلالات حس چشایی

حس چشایی از حس های بسیار مهم ماست زیرا می تواند خطرات زیادی را به ما گوشزد کند. ممکن است ما مقدار کمی از یک ماده غذایی فاسد را بچشیم و با آگاهی از فساد آن، از مصرف بیشتر آن خودداری کنیم یا با چشیدن مقدار کمی از یک مایع بفهمیم که آن ماده آب نیست؛ بلکه یک ماده شوینده خطرناک است و بلافاصله از نوشیدن آن پرهیز کنیم. به عبارتی حس چشایی می تواند یک سیستم هشداردهنده برای پرهیز از خطرها باشد.

بسیاری از اختلالات حس چشایی، درمان پذیر هستند. پزشک می تواند با کشف علت این اختلال آن را درمان کند و به عنوان نمونه، دارویی را که باعث این اشکال شده، حذف یا با داروی دیگری جایگزین کند. در بیماری هایی مانند آلرژی که حس چشایی را تحت تاثیر قرار می دهند، می توان با درمان علامتی، حس چشایی را به حالت عادی برگرداند. 

در عین حال، بهبود بهداشت دهان و دندان به بسیاری از افراد کمک می کند تا مزه غذاها را بهتر درک کنند. اگر شما از گروهی هستید که دچار کاهش حس چشایی شده اید و درمانی برای آن وجود ندارد، می توانید از غذاهایی استفاده کنید که رنگ ها و قوام متنوعی داشته باشند. بهتر است از طعم دهنده ها، ادویه ها و گیاهان خوش بوی بیشتری در غذاهایتان استفاده کنید و مراقب باشید که شکر و نمک زیادی به غذاهایتان نزنید. اگر رژیم غذایی تان اجازه می دهد، به غذاهایتان مقداری پنیر، تکه های گوشت،کره، روغن زیتون، خشکبار بوداده یا انواع سبزیجات را اضافه کنید و تا حد امکان غذاها را به تفکیک استفاده کنید تا مزه هر غذا را بهتر درک کنید.

چگونه از حس چشایی خود مراقبت کنیم؟

1- از مصرف غذاها و نوشیدنی های داغ خودداری کنید، زیرا مصرف موادغذایی داغ، به جوانه های چشایی موجود در روی زبان آسیب می رساند و در درک طعم غذاها مشکل ایجاد می کند.

2- بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی غذامیل کنید، زیرا پس از ورزش کردن حس بویایی افزایش پیدا می کند و به تبع آن، حس چشایی نیز زیاد می شود.

3-حداقل 8 لیوان آب در طول شبانه روز بنوشید. اگر از کم آبی بدنو یا خشکی دهانرنج می برید، حس بویایی و حس چشایی نیز تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرند. وجود آب کافی در بدن کمک می کند تا از طعم و بوی غذاها لذت ببرید. این را بدانید که کم آبی موجب کاهش حس چشایی خواهد شد.

4- دخانیات مصرف نکنید. افرادی که به طور مداوم سیگارمی کشند، از کاهش حس چشایی خود شکایت دارند. همچنین حس بویایی سیگاری ها، به مراتب پایین تر از بقیه افرادی است که سیگار نمی کشند.

5- اگر در مناطق با آب و هوای خشک زندگی می کنید، از دستگاه بخوراستفاده کنید، زیرا خشکی هوا سبب کاهش حس چشایی و بویایی می شود و بر طعم و بوی غذاها اثر دارد.

6- هنگامی که گرسنه می شوید، حس بویایی و چشایی شما بسیار بالاست و به محض اینکه بوی غذا در فضا بپیچد، حس بویایی سریعا تحریک شده و حس چشایی نیز به تبع آن تحریک می شود. پس می توانید هنگامیکه گرسنه هستید، از طعم و بوی غذا لذت کافی را ببرید.

7- با پزشک مشورت کنید. ممکن است برخی افراد به دلایل ژنتیکی و یا مشکلات پزشکی، همواره از پایین بودن حس چشایی و بویایی خود شکایت داشته باشند. آلرژی ها و مصرف برخی داروها و برخی شیوه های زندگی ممکن است بر کاهش حس بویایی و چشایی تاثیر بگذارد.

8- از پزشک در مورد عوارض کمبود رویدر بدن سوال کنید. بسیاری از مواقع، کمبود روی سبب کاهش احساس مزه و طعم غذاها در بسیاری از افراد می شود. اگر پزشک تشخیص داد کاهش حس چشایی در شما به علت کمبود روی است، می توانید از رژیم غذایی سرشار از روی استفاده کنید تا از طعم و بوی غذا لذت ببرید.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

از دست دادن حس چشایی

حس چشایی از لحاظ زیست‌شناختی بیشتر در دو زمینه انتخاب مواد غذایی و راه‌اندازی ترشح غدد گوارشی اهمیت دارد، به‌طوری كه موجود زنده نه تنها قادر است مواد غذایی مفید را از غیرمفید تشخیص دهد، بلكه به صورت شرطی در میزان ترشح غدد گوارشی تأثیر می‌گذارد.

از دست دادن حس چشایی و بوی می تواند تاثیر قابل توجهی در کیفیت زندگی داشته باشند و اغلب منجر به کاهش اشتها و سوء تغذیه می شود و گاهی اوقات به افسردگی کمک می کند همچنین ممکن است شما را دچار وسوسه به استفاده از نمک یا شکر بیش از حد در مواد غذایی به منظور افزایش طعم و مزه نماید که می تواند یک مشکل برای افراد دارای فشار خون بالا یا دیابت باشد.
لذا ضروری است که علت مشکل تعیین شود تا درمان مناسب انجام شود زیرا از دست دادن حس چشایی یک اثر منفی بر سلامت و کیفیت کلی زندگی دارد.

تقریبا ۱۵٪ از بزرگسالان یک مشکل با طعم و یا بوی غذا دارند بیش از ۲۰۰،۰۰۰نفر در هر سال برای ناتوانی در طعم و یا بوی غذا کمک های پزشکی می گیرند.

با این حال، شما ممکن است تعجب کنید که چرا این مشکل رخ داده است و چگونه می توان شما را به عقب ( به حالت عادی ) بر گرداند و برای مقابله با از دست دادن طعم و مزه غذا چه کار می توانید انجام دهید.

چه عواملی باعث از دست دادن طعم غذا می شوند؟

از دست دادن حس چشایی بسته به علت آن می تواند موقت یا دائم باشد.

دلایل بسیاری برای از دست دادن طعم و مزه وجود دارد داروها و بیماری باعث از دست دادن طعم و مزه می شود. وقتی انتقال احساس طعم به مغز قطع شود و یا تفسیر احساس طعم های مغز مختل شود از دست دادن طعم و مزه رخ می دهد.

چه علائم دیگری ممکن است همراه با از دست دادن طعم و مزه باشد؟

از دست دادن حس چشایی ممکن است با سایر علائم مؤثر بر دستگاه گوارش از جمله ( درد شکم، نفخ، سرفه، سوزش سر دل و سوء هاضمه ) همراه باشد.
از دست دادن طعم و مزه ممکن است باعلائم مربوط به بیماری های غدد بزاقی از جمله ( کاهش توانایی در باز کردن دهان، خشکی دهان، تب، درد در صورت یا دهان، قرمزی زیاد در کنار صورت یا بالای گردن، گلو درد، ورم صورت یا گردن)همراه باشد.
از دست دادن حس چشایی ممکن است باعلائم مربوط به بینی و سینوس از جمله(تب، سردرد، درد، حساسیت به لمس، تورم و فشار ( اطراف چشم ها، گونه ها، بینی یا پیشانی )، ترشح پشت حلق، گلو درد، گرفتگی بینی یا احتقان بینی ) همراه باشد.
از دست دادن حس چشایی ممکن است با علائم مربوط به کمبود مواد مغذی از جمله (ناخن های شکننده، اسهال، خستگی، ریزش مو، از دست دادن اشتها، راش و تغییرات زبان ) همراه باشد.

علائم که ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی باشد :

در برخی موارد، از دست دادن طعم و مزه ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که نشان از یک بیماری جدی است که باید فوراً با مرکز اورژانس تماس بگیرید این علائم عبارت از ( تغییرات در بینایی و یا صحبت کردن، تب بالا ( بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت )، بی حسی در یک طرف بدن، ضعف در یک طرف بدن)می باشد.

برخی از علل شایع از دست دادن طعم و مزه ممکن است شامل :

داروها : داروها مانند آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها و آنزیم مهار کننده های تبدیل کننده آنژیوتانسین ACE ) باعث طعم بد در دهان یا از دست دادن طعم و مزه می شود طعم تلخ یا شور در دهان برای مدتی که به آن d y s g e u s i a می گویند و معمولا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد این اتفاق به علت داروها و مشکلات بهداشتی دهان و دندان) می افتد.

تابش اشعه به سر و گردن : افرادی که تابش در در منطقه اطراف بینی و دهان داشتند از بوی ناشی از عوارض جانبی و از دست دادن حس چشایی رنج می برند مردم مسنی که حنجره یا جعبه صدا را از دست می دهند از ناتوانی در حس بویایی یا طعم هر چیزی رنج می برند.

مواد شیمیایی خاص : وقتی افراد در معرض برخی از حشره کش ها یا حلال ها قرار می گیرند آنها می توانند از دست دادن طعم و مزه غذا را تجربه کنند گرفتن کمک های پزشکی در این شرایط ضروری است.

سیگار کشیدن : توتون و تنباکو رایج ترین شکل از آلودگی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی است.

همچنین گزارش شده است که هنگامی که افراد سیگاری سیگار را ترک می کند آنها احساس بهتری از طعم و مزه پیدا می کنند.

عملیات خاص و آسیب : جراحی گوش، گلو و دندان می تواند سبب از دست دادن طعم و مزه شود به خصوص خارج کردن دندان عقل یا عمل جراحی گوش میانی می تواند به از دست دادن حس چشایی منجر شود گاهی اوقات، آسیب به سر می تواند سبب از دست دادن طعم و مزه می شود.

عفونت های خاص: عفونت گوش و عفونت زبان نیز می تواند از دست دادن حس چشایی را به ارمغان بیاورد عفونت های تنفسی یا گوش میانی مانند آنفولانزا می تواند منجر به اختلالات طعم گردد عفونت های ناشی از قارچ ها، مانند برفک دهان، مخمر، کاندیدیازیس و گلوسیت ها می تواند سبب از دست دادن طعم و مزه شود.

پیری و یا ناتوانی در بو : انحطاط آهسته در اعصاب که کنترل حس چشایی و حس بویایی با افزایش سن کاهش می یابد این باعث کاهش احساس چشایی در افراد مسن تر می شود حس بویایی مادرزادی یک بیماری است که در آن مردم با عدم توانایی در حس بویایی به دنیا می آیند و این باعث از دست دادن طعم و مزه در آینده می شود.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس چشایی, اختلالات حس چشایی, درمان حس چشایی, حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

حس چشایی

مزه ها به وسیله جوانه های چشایی تشخیص داده می شوند این ساختارها در دهان و گلو قرار دارند و اکثر آن ها (حدود 10000 عدد) در سطح فوقانی زبان واقع شده اند. آن ها تنها می توانند 4 ‌مزه اصلی را تشخیص دهند.

شیرینی، ترشی، شوری و تلخی. هر مزه به وسیله جوانه های چشایی واقع در یک ناحیه خاص از زبان تشخیص داده می شود: تلخی در پشت، ترشی در کناره ها، شوری در جلو و شیرینی در نوک. حس بویایی ما به همراه این4 ‌مزه اصلی، ما را قادر به افتراق طیف وسیعی از مزه های جزئی تر می کند.

مواد داخل دهان در تماس با موهای ظریفی قرارمی گیرند که روی جوانه های چشایی زبان واقع هستند. این موها، تکانه هایی عصبی تولید می کنند که از طریق رشته های عصبی به یک ناحیه تخصص یافته در مغز می روند.

انواع مزه‌ها

مزه ترشی: مزه ترشی به دلیل اسید ها به وجود می‌آید، یعنی به وسیله یون هیدروژن و شدت درك این طعم نیز تقریبا متناسب با لگاریتم غلظت یون هیدروژن است. بنابراین هرچه غذا اسیدی ‌تر باشد، احساس ترشی آن هم شدیدتر خواهد بود.

مزه شوری: مزه شوری به وسیله نمك‌های یونیزه و عمدتا یون سدیم ایجاد می‌شود. كیفیت مزه شوری تا حدودی از یك نمك به نمك دیگر فرق می‌كند، زیرا بعضی نمك‌ها علاوه بر شوری، سایر حس‌های چشایی را هم تحریك می‌كنند.

مزه شیرینی: مزه شیرینی ناشی از دسته واحدی از مواد شیمیایی نیست. بعضی انواع مواد شیمیایی كه موجب بروز مزه شیرینی می‌شوند عبارتند از: قندها، گلیكول‌ها، الكل‌ها، كتون‌ها، آمیدها و...

بیش تر موادی كه موجب بروز طعم شیرینی می‌شوند،مواد شیمیایی آلی هستند.

مزه تلخی: همانند شیرینی،طعم تلخی نیز ناشی از یك ماده ‌شیمیایی نیست. در این جا نیز موادی كه باعث بروز طعم تلخی می‌شوند، تقریبا همگی مواد آلی می‌باشند.

دو گروه ویژه مواد كه به احتمال زیاد می‌توانند طعم تلخی را ایجاد كنند عبارتند از:

مواد آلی كه محتوی نیتروژن هستند و آلكالوئیدها كه شامل كافئین، نیكوتین و كینین می‌باشند.

خیلی از مواد ابتدا سبب بروز طعم شیرینی می‌شوند، اما بعد یك مزه تلخ ایجاد می‌كنند. این موضوع در مورد ساخارین(نوعی شیرین‌كننده) صدق می‌كند كه برای برخی از افراد نامطلوب است.

زمانی كه تلخی شدت زیادی داشته باشد، معمولا موجب می‌شود كه انسان از خوردن خودداری كند، كه این یكی از مهم  ترین عملكردهای حس چشایی است ؛چون خیلی از سموم مهلك موجود در گیاهان سمی، به شدت تلخ هستند.

مزه اومامی(مزه خوشمزگی) :اومامی یك كلمه ژاپنی به معنای "لذیذ"است كه برای توصیف یك مزه مطلوب به‌كار می‌رود و از نظر كیفی با مزه‌های ترشی، شوری، شیرینی یا تلخی متفاوت است.

اومامی، مزه غالب غذاهای حاوی عصاره گوشت و پنیر تخمیرشده است. برخی فیزیولوژیست ‌ها آن را به عنوان یك گروه جداگانه منسجم از محرك‌‌های چشایی اولیه در نظر می‌گیرند.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس چشایی, اختلالات حس چشایی, درمان حس چشایی, حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

مانیتورینگ عصب فاسیال

دستگاه سیلوراستین Silverstein

 

 

جراحی­‌های استخوان تمپورال (از جمله ماستوئیدکتومی، تمپانوپلاستی، کاشت حلزون و رفع فشار عصب صورت) و عمل‌های اکستراتمپورال (از جمله پاروتیدکتومی)، می‌توانند عصب صورت را با خطر زیادی روبرو کنند، چرا که مکان دقیق این عصب همیشه مشخص نیست و نیز علائم اختصاصی آن ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. حتی ماهرترین و مجرب‌ترین جراح‌ها ممکن است باعث آسیب‌های درمان زاد به عصب صورت شوند. Silverstein یک مانیتور عصب فاسیال است که به صورت مکانیکی و به کمک یک سنسور گونه، به جراح این امکان را می‌دهد که فاصله‌ی محل مته کردن تا عصب را تخمین بزند. به کمک Silverstein می‌توان فاصله تا عصب را تشخیص داد و از آسیب به آن جلوگیری کرد.

 

     اجزای Silverstein:                                                            

پروب استیمولاتور                                        

سنسور مانیتور کننده

پدهای اتصال به زمین

باتری و شارژر                                                                                     

 

 

روش کار دستگاه:

سنسور گونه پس از بیهوشی در دهان بیمار درون گونه قرار می‌گیرد. عصب صورت با استفاده از پروب دستی تحریک می‌شود و حرکت عضله توسط سنسور مانیتور شده و به صورت سیگنال صوتی از دستگاه خارج می‌گردد. بین مقدار جریان مورد نیاز برای تحریک عصب و فاصله از عصب یک رابطه وجود دارد به این ترتیب که اگر پروب محرک روی جریان 2.5 میلی آمپر تنظیم شده‌باشد و دستگاه سیگنال صوتی ایجاد‌کند، به این معنی است که فاصله نوک پروب با عصب کمتر از 2.5 میلی متر می‌باشد.

 دستگاه پس از 30-36 ساعت استفاده، نیاز به شارژ مجدد دارد. همچنین SACS Kit تجهیزاتی است که می‌تواند در ارتباط با مته یا وسیله جراحی استفاده‌شود تا نوک مته یا نوک وسیله را به پروب محرک تبدیل کند.

                                                                                                                                           

 

ویژگی‌ها و مزایای Silverstein:

مانیتورینگ غیرتهاجمی

استفاده‌ی آسان

قابلیت کنترل پروب از راه دور

سنسور گونه‌ی چند بار مصرف

بدون خونریزی یا کبودی صورت

قابلیت تنظیم شدت جریان توسط خود جراح

مقرون به صرفه بودن نسبت به روش‌های دیگر مانیتورینگ نظیر EMG

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت محصول با بخش فروش تماس حاصل فرمایید.

اولفکترین

 
تست آستانه بویایی
تست تشخیص بویایی (SIT)
تماس با ما
استیمولاتور عصب فاسیال
مانیتورینگ عصب فاسیال
تست حجم بویایی


:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

سکته حس چشایی

سلامت آنلاین به گفته یک متخصص طب سنتی، در اثر قطع خونرسانی مویرگی به قسمتی از سلول‌های چشایی، گیرنده‌های حسی روی زبان از کار افتاده و عارضه‌ای همچون سکته در این حس ایجاد می‌شود که نتیجه آن عدم تشخیص طعم و مزه غذا است.

دکتر سیدرضا رضایی دریاکناری با اشاره به اینکه نوع دائمی سکته حس چشایی، کمتر به درمان های سنتی و مدرن پاسخ می دهد و به طور کامل برگشت پذیر نیست، در گفت‌وگو با سلامت آنلاینافزود: مصرف زیاد سردی ها و افزایش مواد غلیظ یا بلغمی در اثر ناسازگاری برخی مواد غذایی یا دارویی، ضربات مغزی و به خصوص سکته مغزی می تواند از علل اختلال در حس چشایی باشد.

به گفته این پزشک، اگرچه افرادی با مزاج گرم و خشک، اغلب از نظر چشایی حساسیت بالاتری دارند اما از نظر طب سنتی هر قدر مزاج تری و سردی بیشتری داشته باشد اصطلاحا از تیزی حواس کاسته می شود.

دکتر رضایی درباره پرهیزهای غذایی افرادی که دچار سکته حس چشایی می‌شوند گفت: این افراد برای آنکه بتوانند تا حدودی مزه ها را حس کنند باید از مصرف طولانی مدت غذاهایی با مزاج سرد همچون گوشت دام بخصوص گوشت گاو و گوسفند با ماست و سالاد، و مصرف افراطی آب یخ و سایر محصولات یخزده همچون میوه های فریزی و انواع بستنی ها به صورت مداوم و مستمر پرهیز کنند چون مواد سرد و تری‌ افزا سبب زیاد شدن غلظت مواد غلیظ و افزایش گرفتگی های مویرگی در مبتلایان می شود.

وی تصریح کرد: مصرف سماق و آب نارنج با انواع گوشت می تواند از غلظت و سردی آن بکاهد و اغلب مواد غذایی با مزاج گرم و استفاده از روغن های با طبع گرم همچون روغن سیاهدانه در بینی تا حدودی به تقویت گیرنده های حسی کمک می کند.

دکتر رضایی بهترین راه برای برگشت سریعتر حس چشایی در زمان ابتلا به سرماخوردگی را مصرف مایعات و غذاهای گرم دانست و افزود: این برنامه غذایی می تواند از میزان رطوبت و مواد لزج و غلیظ بکاهد و به برگشت سریعتر این حس کمک کند.

منابع:

حس چشایی

از دست دادن حس چشایی

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

حس بویایی در پرندگان

موجودات زنده عموما" حس هایی را در خود پرورش می دهند که برای بقای آنها ضروری است. اندامهای حسی در پرندگان دارای شدت ها و ضعف هایی است که در بعضی بشدت توسعه یافته و در برخی در حالت ابتدایی قرار دارد.

بینایی و شنوایی بطور کلی مهمترین حس های پرندگان هستند اما وضعیت حس بویایی در پرندگان تکامل نیافته و کاملا ابتدایی است. حس بویایی برای بقای پرندگان چندان اهمیتی ندارد. لوب های بویایی در پرندگان کوچک است (به غیر از گونه ای لاشخور و پرندگان مهاجر که دارای حس بویایی بالایی هستند) وانتخاب یا رد مواد غذایی احتمالا به جوانه های چشایی سقف دهان و کناره های زبان بستگی دارد نه به سوراخهای بینی پرنده، در سالهای اخیر مطالعات دانشمندان نشان داده است هر چه لوب های بویایی oflactory lobesمغز یک پرنده بزرگتر و توسعه یافته تر باشد این پرنده می تواند بوهای بیشتروبا دقت بهتری حس کند.

بیشتر پرندگان دارای دو سوراخ بینی بر روی قاعده بالایی منقار نزدیک به سر هستند و در پرندگانی که حس بویایی پیشرفته تری دارند این سوراخها رشد یافته تر هستند و در نزدیکی نوک منقار آنها قرار دارند.

از مجموعه تجربیات دانشمندان در این مورد نتیجه بدست آمده این است که برخلاف حس بینایی، حس بویایی پرندگان بسیارضعیف است یک دلیل برای اثبات این مطالب باز شدن سوراخها در منقار شاخی و خشک پرندگان است . این در حالی است که پستانداران که در بین جانوران دارای قوی ترین حس بویایی هستند سوراخهای بینی طویل و مرطوب دارند و سلولهای بویایی مخاط بینی در سطح وسیع و مرطوب پراکنده است.

اما در کل استثناتی نیز وجود دارد. بطورمثال پرنده ای بنام کیوی kiwi برای یافتن کرم های خاکی از حس بویایی خود استفاده می کند و نیز مرغ دریایی که می تواند بوی ماهی های شناور در قسمت سطحی دریا را احساس نمایند. لاشخورها نیز دارای حس بویایی بالایی هستند و پرنده دریایی قطب جنوب و پنگوئن ها به کمک حس بویایی قوی خود می توانند جفت و لانه خود را حتی در تاریکی پیدا کنند.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی

حس بویایی در پرندگان



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

دندان های نیش عامل موثر حس بویایی و چشایی

وقتی به تفاوت بین حس بویایی و حس چشایی بین جانوران نگاهی بیاندازیم، به نکته ی بسیار مهمی در دهان این موجودات پی می بریم که به حس بویایی ربط دارد. شاید از دید نگاه کردن کاملاً بی ربط به موضوع به نظر برسد اما از نظر علمی می تواند درست و منطقی باشد(که البته این موضوع باید بررسی شود چون اولین بار است ادعا می شود.)

آن نکته ی بسیار مهم، دندان های نیش جانوران می باشد. ساختار دندادن های نیش جانوران، از نظر اندازه و جهت قرار گرفتن آن در جانوران مختلف، متفاوت است. دندان های نیش در برخی جانوران کوچک و در برخی جانوران بزرگ است. در برخی جانوران مستقیم و در برخی جانوران به صورت کمی خمیده و هلالی است. محل اتصال این دندادن ها در برخی جانوران منتهی به استخوان زیر بینی است و در برخی جانوران فراتر از این است.

جالب توجه است که ریشه ی عصبی این دندان های نیش، در انسان درست تا زیر پره های بینی ادامه دارد و در برخی موجودات هم همین گونه است و در برخی به بینی منتهی نمی شود و من به یقین می گوییم که : دندان های نیش عامل بسیار مؤثری در حس بویایی و حس چشایی است.

تا حالا شما با این مشکل مواجه شدید که آب سرد یا گرم(چای) بنوشید و دندان هایتان حساسیت نشان بدهند. در افرادی که دندان های نیش آن ها حساسیت نشان می دهد، بعد از سر کشیدن چند جرعه آب سرد یا چای داغ، در تماس با دندان های نیش، این حساسیت منجر به صدای چیکه ای در دندان نیش می شود. حال ممکن است این صدا در بیش از دو سه قلپ نوشیدن بروز کند. همین عامل حساسیت پیدا کردن دندان های نیش، سبب کاهش حس بویایی و به نوبه ی خود سبب کاهش حس چشایی می شود.

در همین حالت حساسیت، اگر شما با نوک انگشت مسیر دندان نیش را تا پره های بینی فشار دهید، احساس درد در این ناحیه می کنید که درد بیشتر درست در پهلوی بیرونی پره ی بینی است و به نظر می رسد که این قسمت که همان انتهای ریشه ی دندان نیش و اعصاب آن هستند، دچار عفونت یا تورم شده است.

شاید پیش خود بگویید این مطالب چه ربطی به حس بویایی و حس چشایی دارد.

بیان کردیم که ریشه ی اعصاب دندان های نیش، تا حتی کمی بالاتر از پهلوی بیرونی پره های بینی ادامه دارند. این عامل در برخی جانوران هم تا بالاتر نفوذ دارد.

این را هم می دانیم که رشته های عصبی عامل اصلی انتقال و حس اعمالی چون : بو و درد و .... هستند و بسیار حساس هستند.

رشته های عصبی موجود در ریشه ی دندان های نیش که تا پره های بینی و حتی بالاتر نفوذ کرده اند، سبب افزایش حساسیت بینی و درنتیجه افزایش حس بویایی می شود. یعنی این رشته های عصبی، همانند یک کاتالیزور که سبب افزایش واکنش می شود، سبب افزایش حساسیت بویایی می شود و بویایی را تقویت می کند.

با تمام این مطالب ذکر شده، وقتی شخصی دندان های نیشش دچار حساسیت شوند و عفونت کنند و این عفونت منجر به اختلال در حس بویایی می شود و بر حس چشایی هم تإثیر می گذارد. به این ترتیب در افرادی که دندان های نیش دچار فساد می شوند و یا از بین می روند، حس بویایی و به نوبه ی خود حس چشایی آن ها ضعیف و گاهی هم از بین می رود.

نکته ی بسیار مهمی که قابل ذکر است، این است که بدون شک دلیل قوی بودن یا ضعیف بودن حس بویایی و حس چشایی در برخی جانوران، و حتی دلیل عدم بودن حس بویایی و چشایی در برخی دیگر از جانوران که این قبیل از شاخک های خود دما و بو را احساس می کنند، وجود یا عدم وجود دندان های نیش باشد و همچنین میزان نفوذ ریشه ی عصبی این دندان ها در حوزه ی بینی.

پس به این ترتیب در جانوری که ریشه ی عصبی دندان های نیش حوزه ی بیشتری از حس بویایی را فراگرفته باشد، حس بویایی و تبع آن حس چشایی باید بیشتر و در جانورانی که ریشه ی عصبی دندان های نیش حوزه ی کمتری از حس بویایی را فراگرفته باشد، حس بویایی و چشایی ضعیف تر است.

همچنین در برخی جانوران به دلیل ارتباط نداشتن ریشه ی عصبی این دندان ها به بینی، این احتمال وجود دارد که زبان نقش مهمی در سنجیدن دما و بوهای دارد. مانند مارها.

در حشرات که دندان وجود ندارد، این مهم بر عهده ی شاخک هاست.

البته این موضوع در حد یک ادعاست و باید پزشکان متخصص مغز و اعصاب و متخصصین بویایی و چشایی بتوانند این نکته را مدنظر بگیرند تا شاید بتوانند نه تنها به درمان افرادی که حس بویایی و حس چشایی آن ها از بین رفته کمک کنند، بلکه بتوانند دریچه های پیشرفته کردن حس بویایی و حس چشایی انسان را بگشایند.

منابع:

حس چشایی

از دست دادن حس چشایی

اختلال حس چشایی

دندان های نیش عامل موثر حس بویایی و چشایی



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

شخصیت شناسی از روی حس چشایی و خوراکیهای مورد علاقه

تمام اطلاعاتی که ما از جهان پیرامون خود داریم از طریق حواس ما بدست می‌آید. حواس ، ما را از خطرات احتمالی آگاه می‌سازد و اطلاعات لازم را برای تفسیر رویدادها و پیش بینی آینده در اختیار می‌گذارد. همچنین از راه حواس است که لذت و درد را احساس می‌کنیم، رنگها را تشخیص می‌دهیم. همه این اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا فرآیندهای پیچیده‌تری چون ادراک و شناخت را داشته باشیم. در واقع بدون حواس این فرآیندها نیز اتفاق نخواهد افتاد و ما نخواهیم توانست تواناییهای دیگر ذهنی خود را بکار بگیریم.

با توجه به علاقه‌ای که روانشناسان به بررسی اینگونه فرآیندهای پیچیده و درک آنها دارند در مرحله اول لازم به نظر می‌رسد که از گامهای اولیه آغازین این فرآیندها اطلاعات کامل داشته باشند. از اینجاست که به بررسی چگونگی احساسات انسان می‌پردازند. روانشناسان احساس تلاش می‌کنند از راه پروژهش کاربردی در زمینه فرآیندهای حسی سعی دارند توانایی تمییز و تفسیر محرکهای حسی را در آدمیان تعیین ‌کنند تا این توناییها بر الزامات تکالیف گوناگون منطبق شود.

حس چشایی

بررسی اجزا درگیر حس چشایی ، ارتباط آنها با ادراک چشایی ، تأثیرات روانی از بین رفتن چشایی و تفاوتهای فردی در ادراک چشایی از جمله مباحث مورد علاقه روانشناسی احساس است. تفاوتهای فرهنگی در ترجیحات مربوط به مزه‌ها نیز اغلب مورد بحث و جالب توجه روانشناسان بوده است. برخی از فرهنگها گرایشات بیشتری نسبت به یک مزه نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد ترجیحات چشایی به مسائل فرهنگی ، جغرافیایی ، آب و هواو ... ارتباط دارد.

روانشناسها از الگوها و مسائل مختلف استفاده میکنند تا با توجه به تحقیقات خود به شخصیت انسان ها پی ببرند.اکنون میخواهیم بدانیم چگونه شخصیت شناسی از روی حس چشایی و طعم و مزه غذا و خوراکی ها وجود دارد.


آجیل خوراکی مورد علاقه بی خیال ها!
اگر یک فرد آجیل خور هستید و این خوراکی های طبیعی را به هله هوله های دیگر ترجیح می دهید، باید بگوییم که شما یک فرد بی خیال هستید که با وجود داشتن این شخصیت، دیگران را هم خوب درک می کنید و می فهمید البته درک خوبی هم از شرایطی که در آن هستید دارید و این خصلت به شما در زندگی تان کمک می کند.

چوب شور خوراکی مورد علاقه خلاق ها!
اگر شما فردی خلاق هستید که همیشه ایده های جدیدی درسردارید و از عملی کردن شان هم نمی ترسید، چوب شور یکی از انتخاب های شما خواهد بود. دوست داران این خوراکی شخصیت ریسک پذیری دارند که همیشه ایده های تازه ای در سر دارند و کمتر از ایده های حاضر و آماده پیروی می کنند.

چیپس سیب زمینی تقدیم به دوستداران رقابت!
اگر شما یک فرد بلندپرواز هستید که زندگی برای تان عرصه رقابت کردن و پیروز شدن است، به احتمال زیاد سراغ چیپس سیب زمینی خواهید رفت.
 

خوراکی مورد علاقه متفکرها: میوه ها!
دوستداران میوه، ذهنی قوی و قدرتمند دارند. آن ها برای انجام هرکاری و عبور از هر مرحله از زندگی شان، حسابی فکر می کنند و بعد از گرفتن یک نتیجه منطقی وارد عمل می شوند. آن ها بی گدار به آب نمی زنند و منطق در زندگی شان حرف اول را می زند.

باهوش ها، پنیر و خیارشور می خورند
افرادی که ساندویچ پنیر و خیارشور را به دیگر انواع ساندویچ ها ترجیح می دهند به احتمال زیاد اشخاصی باهوش و با ضریب هوشی بالا هستند.

نان سفید و همبرگر، انتخاب آینده نگر ها
دوست دارید همبرگرتان در یک سالاد پر از سس غوظه بخورد و ترجیح می دهید که چنین اتفاقی در یک نان تازه سفید بیفتد؟ پس باید هنگام انتخاب چنین غذایی به خودتان افتخار کنید. زیرا شما یک شخصیت آینده نگری هستید و آرام آرام مقدمات رسیدن به زندگی که دوست دارید را فراهم خواهید کرد.
 

گوشت ورقه ای گاو متعلق به عجول هاست
ساندویچ رست بیف اولین انتخاب شماست؟ باید بگوییم که کمی عجول هستید و دوست دارید در یک چشم به هم زدن تمام تفکرات تان محقق شود. افرادی که عاشق ساندویچ حاوی گوشت ورقه شده گاو هستند، اغلب شخصیت شتاب زده ای دارند.
 

برون گرا ها جوجه خور هستند
سـاندویچ جوجـه، جوجه کباب، جوجه چینی، بال کبابی و غذاهایی از این دســت انتخاب برون گراهاست این ها افراد برون گرا از میان انتخاب های فراوانی که پیش روی شان قرار دارد، بیشتر ترجیح می دهند ساندویچ جوجه بخورند.
 

تخم مرغ و مایونز انتخاب خانه دار ها
خب، این یک انتخاب کاملا سنتی است که زیاد هم با شخصیت جوان های امروزی سازگار نیست اما اگر شما از میان انتخاب های رنگارنگ مدرن، باز هم سراغ این گزینه قدیمی می روید، باید بگوییم که ماندن در خانه را به هرچیزی ترجیح می دهید و حتی دوست دارید شغل تان را هم در خانه انجام دهید. افرادی که ساندویچ تخم مرغ با سس مایونز را دوست دارند، واقعا اهل ماندن در خانه هستند.

تن ماهی و ذرت، تقدیم به بلند پرواز ها
انسان های بلند پرواز معمولا ساندویچ سنتی تن ماهی با ذرت شیرین را ترجیح می دهند. به احتمال زیاد این افراد به جای سفارش دادن یک همبرگر در روزی که غذای گرم در خانه ندارند، یک تن ماهی می خرند و آن را با انواع و اقسام ذرت هایی که در مغازه ها موجود است تزئین می کنندو می خورند.

حساس ها میگو می خورند
غذاهای دریایی را خیلی از افراد دوست دارند و خیلی های دیگر هم به دلیل خواص بسیار این غذاها سراغ شان می روند اما محققان می گویند، افرادی که شخصیت حساسی دارند، ساندویچ میگو با نان قهوه ای و سبوس دار را بیشتر انتخاب می کنند.

منابع:

حس چشایی

از دست دادن حس چشایی

اختلال حس چشایی

شخصیت شناسی از روی حس چشایی و خوراکیهای مورد علاقه



:: برچسب‌ها: از دست دادن حس چشایی ,حس چشایی ,درمان حس چشایی ,اهمیت حس چشایی ,حس ,چشایی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

جوانه چشایی

سلولهای چشایی درون ساختمانهای خاصی به نام جوانه چشایی (پاپیلای زبان) قرار دارند. این ساختمانها عمدتاً روی زبان و کام نرم هستند. جوانه‌های چشایی روی زبان داخل پاپیلا قرار گرفته‌اند (ساختمانهای کوچکی که به زبان، منظره موّاجی می‌دهند). به تدریج که انسان رشد می‌کند، جوانه‌های چشایی در طرفین و سقف دهان از بین می‌روند و فقط روی سطح زبان باقی می‌مانند. علاوه بر بالا رفتن سن، عوامل دیگری هم می‌توانند روی حس چشایی اثر بگذارند. به طور مثال بعضی داروها یا بعضی بیماری‌ها (ماننددیابت، سیگارکشیدن، کمبود ویتامین‌ها، تومورهای مغز و سر و گردن و مواد شیمیایی) می‌توانند موجب اختلال در حس چشایی افراد شوند.

انواع جوانه چشایی

اکثر پاپیلاهای روی زبان، از نوع نخی شکلهستند؛ که فاقد جوانه‌های چشایی هستند و در درک حس فیزیکی ناشی از تماس با غذا موثرند .پاپیلاهای قارچ شکلکه در جلوی زبان قرار دارند دارای جوانه‌های چشایی هستند. پاپیلاهای قارچی شکل به صورت نقاط صورتی در لبه‌های زبان پخش هستند؛ و بعد از خوردن شیر یا غذا بهتر مشاهده می‌شوند. در عقب زبان ۱۲ پاپیلای جامیحاوی جوانه چشایی قرار دارد . در کناره های انتهای زبان نیز پاپیلای برگه ایوجود دارند.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

جوانه چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 فروردين 1396 | نظرات ()