نوشته شده توسط : pari

بو یک مفهوم اساسی است و دانشمندان هنوز درباره آن و تاثیراتش روی بدن پژوهش می‌کنند. وقتی گیرنده‌های شیمیایی در بینی، که تشخیص بو برعهده آنهاست، توسط یک بوی خاص تحریک می‌شوند، پیام‌های الکتریکی به مغز می‌فرستند. مغز داده‌ها را تفسیر می‌کند و در نهایت باعث می‌شود بوهای مختلف را درک کنیم. در واقع، بوها را وقتی حس می‌کنیم که مولکول‌های موجود در هوا باعث تحریک سلول‌های گیرنده بویایی می‌شوند. به همین دلیل مواد فراری که به آسانی به گاز تبدیل می‌شوند، مانند نفتالین بو دارند. با این حال، آیا بوها می‌توانند مانند نورها و رنگ‌ها در درمان بیماری‌ها و یا خلق و خو و ذهن ما تاثیر بگذارند؟ دانشمندان خوش‌بین هستند.

بوها باعث درک بهتر طعم می‌شوند

قبل از اینکه وارد بحث تاثیر بو روی درمان یا کنترل بیماری‌ها شویم، بد نیست به یک تاثیر فزیکی بو اشاره کنیم. به گفته دانشمندان بوها باعث درک بهتر طعم می‌شوند. طعم جزو آن دسته ویژگی‌هایی است که تعریف مشخصی ندارد. تعجب کردید؟ شاید باور نکنید اما هر کس تعریف خودش را از طعم دارد؛ برای مثال تعریف طعم از نظر یک شیمیدان با یک آشپز متفاوت است. طعم از نظر شیمیدان‌ها تنها عطر به تنهایی است اما آشپزها ترکیب پیچیده‌ای از احساس بویایی، چشایی و درک مزه را طعم می‌دانند. با این حال، هیچ یک از این تعریف‌ها به طور کامل طعم را تشریح نمی‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند درک طعم و احساس بویایی نسبت مستقیمی با هم دارند؛ یعنی هرچه ماده غذایی بوی بیشتری داشته باشد طعم و مزه بیشتری هم دارد. بنابراین هرچه بوی غذا مطبوع‌تر و خوشایندتر باشد، اشتها را بیشتر تحریک می‌کند و باعث می‌شود لذت بیشتری از خوردن خوراکی‌ها ببریم. همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند بعضی از ترکیبات در علظت‌های متوسط به عنوان محرک طعم و در غلظت‌های بالا به عنوان محرک سیستم بویایی عمل می‌کنند و با تغییر طعم و بو روی سلیقه افراد تاثیر می گذارند؛ برای مثال نمک (شور)، اسید سیتریک (ترش) و گنه‌گنه (تلخ)

بو بکش تا فشار خونت پایین بیاید

یک خبر خوب برای مبتلایان به فشار خون بالا؛ پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند بو کردن گلهای رز و بعضی از عطرهای ملایم باعث کاهش فشار خون می‌شود. البته به معنای خلاصی از دست دوا و دکتر نیست و هنوز به صورت ایده ای خام مطرح شده اما امیدهای زیادی برای محققان برای درمان فشار خون بالا ایجاد کرده است.

استرس بو دارد!

اعصاب ندارید؟ با کمترین اتفاقی زود از کوره در می‌روید؟ همیشه دچار استرس هستید؟ دانشمندان علاوه بر روش‌های معمول، یک پیشنهاد ویژه برای‌تان دارند؛ بو بکشید. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند بعضی از بوها برای کاهش استرس موثرند. در این میان، اسطوخودوس حسابی خودی نشان داده چون علاوه بر کاهش استرس، روی تسکین درد نیز موثر است. قهوه نیز که مدتی است به پای ثابت بیشتر مطالب مربوط به سلامت در رسانه‌ها تبدیل شده، خاصیت آرام‌بخش دارد. شاید به همین دلیل موقع گذشتن از کنار یک کافه‌تریا یا قهوه‌فروشی و به مشام رسیدن بوی قهوه، نوعی احساس آرامش و راحتی می‌کنیم. بوی وانیل نیز همین ویژگی را دارد. بوی گل رز نیز با تنظیم تنفس باعث احساس آرامش و کاهش استرس می‌شود.

بو بکش و بخواب

خواب‌تان نمی‌برد؟ از بی‌خوابی به ستوه آمده‌اید؟ نگران نباشید بو بکشید و راحت بخوابید. شاید عجیب به نظر برسد اما پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند بو کردن گل‌ها، به خصوص گل رز قبل از خواب باعث می‌شود راحت‌تر بخوابید. البته استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده هوا این تاثیر را ندارند. با این حال، در اتاق خوشبو خواب راحت‌تری نسبت به اتاق بدون بو تجربه می‌کنیم. از سوی دیگر، اسطوخودوس نیز با تاثیر گذاشتن روی سرعت فعالیت‌های سیستم عصبی، باعث بهبود کیفیت خواب، ایجاد آرامش و روحیه افرادی می‌شود که از اختلال‌های خواب رنج می‌برند.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چون رایحه موجود در اتاق خواب حتی روی خواب‌هایی که می‌بینید تاثیر می‌گذارند. استشمام بوی گل قبل از خواب می‌تواند باعث شود هم خوب بخوابید و هم خواب‌های خوش ببینید. البته برعکس این موضوع نیز درست است؛ یعنی استمشام بوهای بد قبل از خواب باعث کاهش کیفیت خواب و دیدن کابوس می‌شود. پژوهشگران امیدوارند با این روش بتوانند به افرادی که دچار کابوس‌های شبانه هستند کمک کنند تا از این مشکل آزاردهنده رها شوند

بو مثل انسولین عمل می‌کند؟

امیدهای تازه‌ای برای دیابتی‌هایی که باید انسولین تزریق کنند ایجاد شده است، اگرچه هنوز تا قطعی شدن ماجرا راه زیادی باقی مانده است. در یکی از پژوهش‌های اخیر از چند مرد سالم دعوت به همکاری شد. به آنها یک بار در روز انسولین تزریق می‌شد و این کار به مدت چهار روز ادامه پیدا می‌کرد. طبیعی است که قند خون آنها کاهش می‌یافت. البته پس از هر تزریق داوطلبان در معرض بوی انسولین هم قرار می‌گرفتند. در روز پنجم تزریقی انجام نشد و افراد تنها در معرض بوی انسولین قرار گرفتند ولی باز هم قند خون‌شان کاهش یافت

بوها و درمان آلزایمر و پارکینسون

پژوهشگران امیدهایی برای کشف رازهای بیماری‌های مرموزی مانند آلزایمر و پارکینسون با استفاده از بوها پیدا کرده‌اند چون از آنجا که بو و حافظه به شدت باهم مرتبط هستند و از دست دادن حس بویایی یکی از علائم اولیه در بیماری‌های پیشرونده عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر است. حواس ما با هم کار می‌کنند؛ برای مثال بینایی، چشایی و بویایی افراد کاملا به هم مرتبط هستند، طوری‌که احساس یک بو می‌تواند حس‌های دیگر را هم تحریک کند. بنابراین شاید بتوان با این روش به مبتلایان به آلزایمر کمک کرد تا کمتر در زندگی‌شان با مشکل مواجه شوند

 

تاثیر بو روی ذهن

بوها باعث تحریک حافظه می‌شوند

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که تنها با احساس یک بوی خاص سیلی از خاطرات به ذهن‌تان هجوم بیاورند. از آنجا که مرکز درک بویایی بخشی از سیستم لیمبیک مغز است که با حافظه در ارتباط است. ارتباط قوی‌ای بین حافظه و قدرت بویایی وجود دارد که تقریبا بلافاصله با احساس یک بوی خاص، مکان خاص، افراد یا خاطراتی را برای‌تان تداعی می‌کند. از آنجا که بو محرکی بسیار قوی است از آن برای درمان و بازیابی خاطرات فراموش‌شده استفاده می‌شود.

بو تمرکز را افزایش می‌دهد

تمرکز ندارید؟ بوی نعنا، توت‌فرنگی و اسطوخودوس را امتحان کنید چون باعث افزایش قدرت تمرکز می‌شوند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند استفاده از بوی اسطوخودوس در زمان استراحت کارگران کارخانه باعث افزایش علمکرد و بهره‌وری آنها می‌شود. همچنین ورزشکاران با استشمام بوی نعنا سریع‌تر می‌دوند و تمرکز بیشتری دارند. دانش‌آموزانی هم که توت‌فرنگی تازه را بو می‌کنند، در امتحان‌های‌شان عملکرد بهتری دارند. ناگفته نماند بوی اوکالیپتوس نیز هوشیاری را افزایش می‌دهد.

بوها شما را شاد می‌کنند

بوها می‌توانند تقریبا روی همه چیز، از رویاها و احساسات گرفته تا رانندگی، استرس، درد، تمرکز، حافظه و حس عاشقانه تاثیر بگذارند. با این حال، بسیاری از بوها می‌توانند باعث ترشح هورمون‌ سروتونین در بدن و ایجاد حس شادی و نشاط ‌شوند؛ برای مثال بوی اسطوخودوس.

 

تبلیغات بودار را باور کنیم؟

آیا ممکن است فروشندگان با استفاده از بوها ما را به خرید تشویق کنند؟ پژوهش‌ها نشان داده‌اند بوی فروشگاه‌ها روی خرید و میزان پولی که خرج می‌کنید اثر دارد. محققان کفش‌های یکسانی را در دو فروشگاه قرار دادند. در یک فروشگاه رایحه دلپذیری منتشر کردند و در فروشگاه دیگر هیچ بویی به محیط اضافه نکردند. نتایج نشان داد 84 درصد از خریداران، تمایل دارند از فروشگاه با رایحه دلپذیر خرید کنند. آنها همچنین حاضر بودند که برای خرید کفش ‌های موجود در فروشگاه خوش‌بو پول بیشتری بپردازند

گاهی وقتی وارد بعضی فروشگاه‌ها می‌شوید، بوی عود یا مواد خوش‌بو کننده‌ای را احساس می‌کنید که فروشنده‌ها برای مطلوب جلوه دادن محیط از آنها استفاده می‌کنند. این کار بخشی از ترفندهای تبلیغاتی برای جلب مشتری است که اساس آن همان تاثیر بو در حافظه و خلق‌وخوی افراد است. بازاریابان بعد از اینکه حس بینایی و شنوایی مشتریان را گلوله‌باران می‌کنند، آخرین تیر را هم به سیستم بویایی آنها شلیک می‌کنند تا کار تبلیغات خود را به نتیجه برسانند. با این حال، این بوها، طعمه‌هایی هستند که مشتریان را با یک حس خوب به خرید تشویق می‌کنند

چگونه به بوها عادت می‌کنیم؟

اضافه کردن عطر به یک اتاق که قبلا بدون بو بوده معادل تغییر مبلمان است. این تغییر در ابتدا تمرکز و دقت را افزایش می‌دهد اما پس از مدتی، این اثرها کاهش پیدا می‌کنند. این اتفاق درباره بو هم صادق است. سیستم بویایی در ابتدا برای تشخیص تغییرات بو فعال می‌شود اما پس از پاسخ آن به محیط از بین می‌رود. این بدان معنی نیست که بو از میان رفته است بلکه انطباق سیستم بویایی را با محیط نشان می‌دهد. این فرایند در افرادی که معمولا از عطر یا ادکلن خاص استفاده می‌کنند وجود دارد. بیشتر این افراد می‌گویند بوی عطر خودشان را احساس نمی‌کنند.



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

آروماتراپي يا رايحه درماني در طول دهه اخير مورد توجه بسياري از مردم قرار گرفته است و در اين ميان، رايحه درماني به وسيله شمع، جايگاه خاصي را به خود اختصاص مي دهد. شمع، علاوه بر اينكه يك منبع نور و گرماي زيبا به شمار مي رود، مي تواند خيلي خوب از عده رايحه درماني برآيد. اين شمع ها مي تواند حسي رمانتيك و زيبا به شب بدهند و نوعي احساس آسايش و آرامش را در خانه متساعد كنند. ما شمع را در مراسم مذهبي و در بسياري ديگر از برنامه هاي خود به كار مي بريم زيرا اين وسيله تزئيني زيبا مي تواند به خودي خود به انسان آرامش و لذت را هديه كند. البته شايد كلمه «رايحه درماني» يا «آروماتراپي» را روي بسته بندي انواع شمع مشاهده نكنيد ولي همان شمع هاي معمولي نيز گاه با رايحه هاي دلنشين تهيه مي شوند. در غير اين صورت نيز مي توانند با استفاده از انواع روغن هاي معطر گياهي آن را تبديل به شمع آروماتراپي كرد. تنها كافيست چند قطره از روغن مورد نظر را روي شمع بچكانيد و اجازه دهيد حرارت شمع، عطر آن را به اطراف پخش كند و حس آرامش بخش آن را در محيط گسترش دهد.

نوع شمع

براي اينكه بتوان از يك شمع براي رايحه درماني استفاده كرد، نوع موم آن اهميت خاصي پيدا مي كند. شمع هايي كه از موم هايي ساخته شده اند كه هنگام سوختن مواد سمي به اطراف پراكنده مي كنند، مثل شمع هاي پارافيني معمولي، براي رايحه درماني مناسسب نيستند. در عوض موم زنبور عسل، سويا و ديگر موم هايي كه پايه گياهي دارند، بهترين انتخاب براي اين كارند. اين نوع موم ها اغلب نرم هستند و به همين دليل درون ظرف هاي مخصوص ريخته مي شوند.

نكاتي براي خريد شمع طبيعي

وقتي مي خواهيد شمعي مخصوص آروماتراپي خريداري كنيد، حتماً نوشته روي برچسب آن را بخوانيد. دقت كنيد كه نوع موم اين شمع چيست و بهتر است بدانيد كه اين شمع ها بايد تنها با عطرهاي گياهي طبيعي و روغن هاي گياهي معطر شده باشند نه روغن هاي مصنوعي و شيميايي.
ـ شمع بايد از مواد صددرصد طبيعي ساخته شده باشد (هيچ ماده مصنوعي در شمع نباشد)
ـ عطر اين شمع ها بايد از روغن هاي گياهي باشد.
ـ جنس موم بايد از سويا باشد.
ـ به هيچ وجه پارافين در ساخت آن به كار نرفته باشد.

جايگزين شمع

از آنجا كه پيدا كردن شمع هاي كاملاً طبيعي ممكن است سخت به نظر برسد، مي توانيد به جاي شمع، از وسايل ديگري براي آروماتراپي استفاده كنيد. امروزه ظروفي مناسب اين كار در بازار يافت مي شود كه در اين ظروف، جاي خاصي براي قرار دادن شمع معمولي تعبيه شده است و در قسمت بالاي شمع، سطحي قرار مي گيرد كه مي توان روغن گياهي معطر و مناسب را در آن ريخت. حرارت شمع باعث انتشار عطر و البته تاثير احساسي آن در فضاي محيط مي شود.

انواع عطر در شمع ها

هيچ چيز در دنيا نمي تواند مثل عطر خالصي كه از گل ها، انواع چوب و ميوه ها گرفته مي شود، روحيه تان را عوض كند و به آن طراوت ببخشد. علاوه بر اين، اين عطرها خاصيت درماني هم دارند و به خوبي استرس و فشار عصبي را بهبود مي بخشند.
اين عطرها به دو صورت تهيه مي شوند؛ يا به صورت تكي يا به شكل تركيبي، يعني مخلوطي از دو يا چند عطر و روغن معطر گياهي در ادامه مطلب به برخي از شمع هاي تك رايحه اشاره مي كنيم.

شمع با رايحه چوب سدر

سدر رايحه اي گرم و زميني دارد و از آن به عنوان دارو استفاده مي شود. اين شمع براي ايجاد محيطي آرامبخش و هنرمندانه مناسب است. مصريان باستان از چوب سدر براي تهيه لوازم آرايشي، عطر و دارو استفاده مي كردند. سابقه استفاده از اين گياه به ۳۰۰۰ سال پيش از ميلاد مي رسد.

شمع با رايحه دارچين

دارچين رايحه اي تحريك كننده و تند و هوشيار كننده دارد و حس گرم و پراحساسي را در محيط ايجاد مي كند. روشن كردن اين شمع در طول روز براي از بين رفتن خستگي و خواب آلودگي توصيه مي شود. درخت دارچين از ۴۰۰۰ سال پيش تاكنون در چين كشت مي شده و مورد استفاده قرار مي گرفته است. مهمترين مورد استفاده اين درخت به خاطر خاصيت دارويي آن است.

شمع با رايحه سير

شايد عجيب به نظر برسد اما شمع سير هم طرفداران خاص خود را دارد. سير، رايحه اي تند در عين حال شيرين و گرم دارد و از قديم به عنوان يك مسكن از آن استفاده مي شده است.

شمع با رايحه اوكاليپتوس

اوكاليپتوس، انرژي بخش و ضدعفوني كننده است و به عنوان رايحه اي براي نظم بخشي به افكار از آن استفاده مي شود. علاوه بر آن عطر اوكاليپتوس سرفه را بهبود مي بخشد و علائم سرماخوردگي را كم مي كند.

شمع با رايحه بنفش كوهي

بنفش كوهي عطري آرامش بخش دارد و ذهن و قلب را آرام مي كند. اين گياه را رايحه مخصوص به خود، فشار عصبي را كاهش مي دهد و احساس افسردگي يا درگيري ذهني را برطرف مي كند.

شمع با رايحه پرتقال

پرتقال، رايحه اي خاص و دل انگيز دارد كه روحيه را متعادل مي كند و به آرامش روح و حفظ تعادل رواني كمك مي كند. استفاده از رايحه اين ميوه پرخاصيت به ۴۰۰۰ سال قبل از ميلاد بر مي گردد.

شمع با رايحه نعناع

نعناع، رايحه اي ضدعفوني كننده و هوشيار كننده دارد و احساسات شديد را آرام مي كند. از طرفي، رايحه اين گياه خوشبو، خستگي ذهني را برطرف مي سازد. نعناع از ديرباز توسط مصريان باستان يوناني ها، روميان و يهوديان مورد استفاده طبي قرار مي گرفت.

شمع با رايحه اكليل كوهي

اكليل كوهي يا رزماري خاصيت درماني زيادي دارد. از جمله، خاصيت روحيه بخشي و انرژي زايي. گفته مي شود كه اين گياه، خلاقيت را بالا مي برد و از طرف ديگر، دستگاه تنفسي و سينوس ها را پاك مي كند. اكليل كوهي از ديرباز با حافظه در ارتباط بوده است به طوري كه در ميان يونانيان باستان، رسم بود كه دانش آموزان و دانشجويان براي بالا بردن قدرت حافظه خود، حلقه اي از اكليل كوهي به گردن مي آويختند.

شمع هاي آروماتراپي روشن كنننده ذهن

اين شمع ها كه به روشن كننده ذهن معروف هستند، از تركيبي از رايحه هاي روغن هاي اوكاليپتوس، نعناع و اكليل كوهي ساخته مي شوند. اين تركيب خنك كننده، سينوس ها را باز مي كند و تمركز را افزايش مي دهد و براي درمان خستگي روحي و رواني موثر است. دانشمندان ثابت كرده اند كه روغن نعناع و اكليل كوهي امواع بتا در مغز را افزايش مي بخشد و در نتيجه سطح هوشياري فرد بالا مي رود.

شمع هاي آروماتراپي خواي هاي شيرين

خواب هاي شيرين تركيبي آرامش بخش از روغن هاي استوخودوس، علف ليمو و مرزنجوش است و بسيار پرطرفدار است. اين شمع ها براي آرام كردن استرس، بالا بردن روحيه و ايجاد تعادل روحي مورد استفاده قرار مي گيرند و خوابي آرام به شما هديه مي دهند.

شمع هاي آروماتراپي عشق

اين شمع ها از تركيب استوخودوس، گياه پچولي (نعناع هندي) و روغن چوب گل سرخ ساخته مي شوند و محيط را آرام و رمانتيك مي كنند. اين شمع ها بي نهايت آرامش بخش هستند و استرس را از بين مي برند.

شمع هاي آروماتراپي دنج و راحت

اين شمع ها از روغن هاي گياهان سبز، دارچين و جوز هندي تهيه مي شوند و احساسات سرد زمستان را از بين مي برند و نوعي گرماي دلچسب به محيط مي بخشند.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

غذاهایی که حس بویاییرا ضعیف می کند. احتمالا رژیم غذایی پر چرب با اختلال در عملکرد مناطقی از مغز که در پردازش سیگنال های بویایی دخیل هستند، موجب کاهش حس بویایی می شود.

بر اساس مطالعات اخیر رژیم غذایی با چربی بالا موجب کاهش حس بویایی می شود. محققان دانشگاه فلوریدا با بررسی موش هایی که از یک رژیم غذایی پرچرب پیروی می کردند، دریافتند که رژیم غذایی پرچرب با اختلال در حس بویایی همراه است.

در حقیقت نتایج حاکی از این بود که در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب فقط نیمی از سلول های عصبی که کار تشخیص بو در مغز را بر عهده دارند، فعال هستند.

برای انجام این تحقیق به موش ها آموزش داده شد که در ازای تشخیص یک بوی خاص، جایزه دریافت کنند. در پایان مطالعه مشاهده شد موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند در تشخیص ارتباط میان بو و جایزه نسبت به  سایر موش ها، کندتر عمل می کردند.

نکته جالب در این مطالعه این بود که موش هایی که به طور ژنتیکی چاق بودند، کاهش حس بویایینداشتند اما موش هایی که با رژیم غذایی پر چرب چاق شده بودند با کاهش این حس مواجه شدند. محققان معتقدند احتمالا رژیم غذایی پر چرب با اختلال در عملکرد مناطقی از مغز که در پردازش سیگنال های بویایی دخیل هستند، موجب کاهش حس بویایی می شود.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

زبانعضوی حیاتی است. هر سرآشپزی به خوبی می داند که چقدر این اندام چند سانتیمیتری برای بقاء ضروری است! از این که بگذریم، درک کلیهطعم ها و مزه ها به زبان بستگی دارد. اگر مایلید تا اطلاعات خود را درباره زبان و قوای چشائی بیشتر کنید با ما همراه شوید.

برآمدگی های سطح زبان زایده های قارچی شکل بسیار ریزی هستند که هر یک از آنها، ۵۰ تا ۱۰۰ گیرنده را در خود جای داده اند. محققان بر این باورند که انواع گیرنده های چشائی که طعم های شیرینی، شوری، ترشی را جذب می کنند، محدود می باشند. این در حالی است که گیرنده های تلخی بسیار زیادتر بوده و حداقل ۲۵ درصد از سطح زبان را به خود اختصاص داده اند. حساسیت بالای زبان به طعم تلخی از این رو است که بتواند در صورت مواجهه با انواع سموم و زهرها سریعاً واکنش نشان داده و سلامت فرد را تضمین نماید. جالب است بدانید که اغلب ترکیبات گیاهی سمی همچون استریکنینوسیانید طعم تلخی دارند

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

همه ما درباره مزه های شیرینی، شوری، ترشی و تلخی می دانیم. اما مزه ای که کمتر شناخته شده «اومامی» (Umami) است که به طعم پنجم معروف شده است، که مسئول درک طعم خوراکی هایی چون سویا سس، گوجه فرنگی و بسیاری از غذاهایی است که حاوی مقادیر زیادی از نمک اسید گلوتامیک است. محققان ژاپنی به تازگی دریافته اند که گیرنده های اومامی نه تنها بر روی سطح زبان، بلکه در کل دستگاه گوارش وجود دارند. اما هنوز نقش اساسی آنها در هضم غذا کشف نشده است

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

حس چشائی مدتها پیش از تولد شروع می شود

در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از مردم طعم ها و مزه ها را بیشتر از دیگران حس می کنند. این تیز بودن قوه ی چشائی به دلیل وجود تعداد بیشتری از زایده های قارچی شکلی است که بر روی سطح زبان آنها وجود دارد. این افراد در برابر سبزیجات تلخ اما مغذی نظیر کلم بروکلی و کلم پیچ با دردسر مواجه می شوند! لیندا بارتوشوک یکی از متخصصان علوم تغذیهدر دانشگاه فلوریدا به تازگی دریافته است که پولیپ های روده بزرگ این افراد بیش از مردم عادی پیشسرطانی بوده و احتمال ابتلای ایشان به این گونه بیماری ها بیشتر از سایرین است

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

 

اغلب غریب به اتفاق سلول های عصبی حامل پیام های چشائی در مسیرشان از زبان به مقصد مغز، از گوش داخلی عبور می کند. به همین خاطر است محققان در حال تحقیق بر روی ارتباط بین بیماری های گوش و مصرف بالای غذاهای چرب هستند. حتی اگر ارتباطی هم وجود نداشته باشد، بهتر است برای حفظ سلامتی از این دست غذاهای چرب دوری کنید، گرچه کار دشواری است!

کرفس، گوشتخوک و قارچ های خوراکی بزرگ حاوی اندروستنون است که یک ترکیب آروماتیک بوده و شدیداً بر سایر طعم ها و مزه ها تاثیرگذار است. از همه جالب تر این که بیش از نیمی از افراد حتی قادر به تشخیص این موضوع نیستند، و تنها ۱۵ درصد تا حدودی آن را به صورت بوی چوب یا گل تشخیص داده و مابقی آن را همچون ادرار می پندارند! به همین خاطر است که این دسته آخر دل خوشی از این مواد غذایی نداشته و تمایلی به آنها ندارند

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

مصرف خوراکی های شیرین و نوشیدنی های الکلی موجب می شود تا بسیاری از سلول های عصبی یکسانی در مغز فعال شوند. کودکانی که در خانواده شان سابقه اعتیاد به نوشیدنی های الکلی وجود داشته است، به طور ارثی تمایل بیشتری به خوراکی های شیرین دارند.

حس چشائی مدتها پیش از تولد شروع می شود. جالب است بدانید که مزه ی غذاهایی نظیر هویچ، سیر و وانیل نه تنها در شیر مادران شیرده احساس می شود، بلکه در دوران طولانی مدت بارداری نیز جنین قادر است از طریق مایع آمنیوتیک این طعم ها را مزه مزه کند. جولی مننلا در مرکز حواس شیمیائی مونل در فیلادلفیا دریافته که کودکان به غذاهایی که در دوره جنینی مزه آنها را حس کرده اند بیشتر متمایلند.

بوی استنشاق شده توسط مادران شیرده حتی می تواند بر طعم شیر آنها تاثیرگذار باشد. جالب است بدانید مادران شیردهی که در مزرعه کار می کنند و در معرض بوی کاه و جو قرار دارند طعم شیری که به شیرخوار می دهند حالت طبیعی ندارد

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

منابع:

حس چشایی

از دست دادن حس چشایی

اختلال حس چشایی



:: برچسب‌ها: از دست دادن حس چشایی ,حس چشایی ,درمان حس چشایی ,اهمیت حس چشایی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

اوتیسم اغلب با نگرانی هایی غذایی مواجه میشود ،بررسی های اخیر در مورد مطالعات علمی نشان داده که کودکان مبتلا به اوتیسم پنج برابر بیشتر از چالش های غذا خوردن مانند انتخواب غذاهای بسیار محدود رفتار میکنند.محققان همچنان سعی میکنند به طور کامل در مورد ارتباط غذا خوردن مبتلایان به اوتیسم را درک کنند.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

قبل از هر چیز باید به این نکات توجه شود:

به واکنش کودک در مقابل مزه های مختلف توجه شود. این واکنش ها ممکن است به صورت حرکات اضافی زبان، لب ها، دهان، یا حتی صدا درآوردن با زبان و نظیر آن ها باشد

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

دقت کنید:
آیا کودک اشیا را به دهان می برد، آن ها را مزه می کند یا خیر.
آیا کودک هر چیزی را بدون توجه به مزه می خورد یا به صورت انتخابی عمل می کند.
به طرز جویدن غذا و فرو بردن آن دقت کنید.
هر نوع عادت غذایی کودک باید مورد توجه قرار گیرد.
مشخص شود علاقه کودک به چه غذاهایی است.

آنچه که درمانگر باید انجام دهد:

اولین قدم در آموزش این کودکان این است که چهار مزه مختلف تلخی، ترشی، شوری و سپس شیرینی را به ترتیب هر کدام به مدت ۲ هفته روزی ۸-۴ بار به کودک آموزش داده شود.ضمن آنکه کودک مزه را می چشد، به او گفته می شود که این برای مثال مزه شوری است.هر مایع در محل مخصوص به خود روی زبان ریخته می شود.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

بعد از چشیدن مزه، مایع را به کودک نشان می دهیم و نام آن را می گوییم.حتی اجازه می دهیم تا آن مایع را بو کند.بعد از آن که هر مزه به مدت ۲ هفته آموزش داده شد مجددا آموزش آن ها را از سر می گیریم و با فاصله های زمانی کوتاه تر یک مزه را آموزش می دهیم و بعد فاصله را آن قدر کوتاه می کنیم که در یک روز مایعاتی از چهار نوع مزه را به کودک بدهیم

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

چنانچه فعالیت های قبلی موفقیت آمیز بود می توان انواع غذاهایی که دارای طعم های متفاوت است به کودک داد.این مرحله تلاشی برای سازگار کردن کودک با مزه های مختلف است

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: از دست دادن حس چشایی ,حس چشایی ,درمان حس چشایی ,اهمیت حس چشایی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

این پکیج برای افراد دچار اختلال بویایی که به علل مختلف مانند آنفولانزا، عفونت و ضربه به سر، حس بویایی خود را از دست داده‌اند و اختلال بویایی آنها با روش‌های متداول دارویی و جراحی، درمان نشده است، توصیه می‌گردد.

این پکیج شامل یک کیت «تست بویایی کامل» و یک «اولفکترین» می‌باشد.

روش استفاده:

ابتدا با استفاده از «تست بویایی کامل»، حس بویایی خود را ارزیابی نمایید. نتیجه این تست یک عدد از صفر تا 24 است و مشخص می‌کند که حس بویایی شما چقدر ضعیف شده است.

سپس، یک دوره درمان با «اولفکترین» را شروع نمایید. این محصول یک کیت تقویت حس بویایی است و شامل چهار اسپری حاوی مواد معطر است که بوییدن آنها، باعث تحریک و بازسازی نورون‌های بویایی می‌گردد. استفاده از این کیت 2 بار در روز و به مدت 12 هفته، عملکرد بویایی افراد دچار اختلال بویایی را بهبود می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از این محصول در 50% از موارد باعث بهبود نسبی و در 30% از موارد باعث بهبود کامل حس بویایی می‌گردد.

پس از اتمام دوره درمان، مجدداً با استفاده از «تست بویایی کامل»، حس بویایی خود را ارزیابی نموده و امتیاز خود را قبل و پس از درمان مقایسه نمایید. در صورتی که عملکرد حس بویایی شما بیش از 3 امتیاز بهبود یافته باشد، مشخص می‌شود درمان در مورد شما اثربخش بوده است و انجام یک دوره درمانی دیگر توصیه می‌گردد.

 

روش انجام تست و درمان، در این پکیج بر اساس بوییدن است و کاملاً غیرتهاجمی و بی‌خطر می‌باشد.

هزینه این پکیج 85000 تومان + 10000 تومان هزینه پست به سراسر کشور می‌باشد.

جهت سفارش این پکیج می‌توانید با شماره 66461191-021 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 202
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

اوتیسم اغلب با نگرانی هایی غذایی مواجه میشود ،بررسی های اخیر در مورد مطالعات علمی نشان داده که کودکان مبتلا به اوتیسم پنج برابر بیشتر از چالش های غذا خوردن مانند انتخواب غذاهای بسیار محدود رفتار میکنند.محققان همچنان سعی میکنند به طور کامل در مورد ارتباط غذا خوردن مبتلایان به اوتیسم را درک کنند.

قبل از هر چیز باید به این نکات توجه شود:

به واکنش کودک در مقابل مزه های مختلف توجه شود. این واکنش ها ممکن است به صورت حرکات اضافی زبان، لب ها، دهان، یا حتی صدا درآوردن با زبان و نظیر آن ها باشد.

دقت کنید:
آیا کودک اشیا را به دهان می برد، آن ها را مزه می کند یا خیر.
آیا کودک هر چیزی را بدون توجه به مزه می خورد یا به صورت انتخابی عمل می کند.
به طرز جویدن غذا و فرو بردن آن دقت کنید.
هر نوع عادت غذایی کودک باید مورد توجه قرار گیرد.
مشخص شود علاقه کودک به چه غذاهایی است.

آنچه که درمانگر باید انجام دهد:

اولین قدم در آموزش این کودکان این است که چهار مزه مختلف تلخی، ترشی، شوری و سپس شیرینی را به ترتیب هر کدام به مدت ۲ هفته روزی ۸-۴ بار به کودک آموزش داده شود.ضمن آنکه کودک مزه را می چشد، به او گفته می شود که این برای مثال مزه شوری است.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

هر مایع در محل مخصوص به خود روی زبان ریخته می شود.بعد از چشیدن مزه، مایع را به کودک نشان می دهیم و نام آن را می گوییم.حتی اجازه می دهیم تا آن مایع را بو کند.بعد از آن که هر مزه به مدت ۲ هفته آموزش داده شد مجددا آموزش آن ها را از سر می گیریم و با فاصله های زمانی کوتاه تر یک مزه را آموزش می دهیم و بعد فاصله را آن قدر کوتاه می کنیم که در یک روز مایعاتی از چهار نوع مزه را به کودک بدهیم

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

چنانچه فعالیت های قبلی موفقیت آمیز بود می توان انواع غذاهایی که دارای طعم های متفاوت است به کودک داد.این مرحله تلاشی برای سازگار کردن کودک با مزه های مختلف است.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

منابع:

حس چشایی

از دست دادن حس چشایی

اختلال حس چشایی



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

درد زایمان یکی از شدیدترین دردهایی است که زنان در طی زندگی خود تجربه می‌کنند. امروزه اقدامات دارویی جهت کاهش درد لیبر معمولاً مؤثرتر از اقدامات غیردارویی می‌باشد. ولی اکثراً گران و دارای اثراتی مضر هستند. از روش‌های غیردارویی تسکین درد، آروماتراپی (رایحه درمانی) با اسانس لاواند است.

بطور كلي موارد استفاده از آروماتراپی يا رايحه درماني شامل اضطراب و افسردگي - بي خوابي - دردهای شديد عضلاني - اختلالات قاعدگي - درد ناشی از قاعدگي - آرتريت (التهاب مفاصل)- آسم - اختلالات گوارشي - سر درد - دردهای زايمان و....مي باشد.

در ایران باستان پدر آروماتراپی، پزشك ايراني ابن سينای بزرگ بود كه اثرات بيش از 800 گياه را روي بدن مستند ساخت و روش استخراخ روغنهای اساسی را بنيان گذاشت.

گیاهان مختلفی وجود دارند که یکی از آثار آنها کاهش درد است.موثرترین این گیاهان عبارتند از :

يك نوع سنبل به نام اسطوخودوس يا لاوندر – بابونه – نارنگی – گل سرخ – گل یاسمین - كندر يا فرانكين سنس – بهار نارنج –شمعدانی – مریم گلی – اکلیل کوهی–دانه انگور–کنجد – بادام شیرین .

از بين عصاره هاي ذكر شده اسطوخودوس و كندر براي آرامش و كاهش درد زايمان بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

به طور كلي عصاره هايي كه براي كاهش و يا بر طرف كردن اضطراب مادر هنگام زایمان سودمند هستند عبارتند از :

اسطوخودوس – بابونه – اترج – بهار نارنج – چوب صندل – رز و نارنگی.

نکته حایز اهمیت در بحث رایحه درمانی در زایمان این است که باید از عصاره هايي استفاده کرد كه اثر سوء بر مادر و جنين نداشته باشد همچنین حداكثر 5 عصاره با هم مخلوط گردد زيرا استفاده بيش از 5 نوع عصاره حس بويايي مادر را تضعيف نموده و بنابراين اثر رایحه درمانی كاهش مي يابد.

دیگر فواید رایحه درمانی عبارتند از :

. القاي زايمان در موارد زايمان ديررس يا پست ترم (پس از 41 هفته)

. جلوگيري ازافزایش فشار خون

. کاهش اضطراب

. كاهش تورم در طی بارداری

. بهبود سریعتر اپی زیوتومی( برشی که گاها در زایمان طبیعی در دهانه واژن زده می شود)

. کاهش شیوع و شدت افسردگی پس از زایمان

موارد منع رایحه درمانی عبارتند از :

. موارد منع ماساژ در زمان درد

. بروز مسموميت

. آلرژي

اثرات داروهای گیاهی در لیبر (مرحله دردهای زایمانی ) :

. گل رز : كمك به آرام شدن مادر - شل شدن عضلات وحفظ تمرکز و هوشياري مادر و تسکین درد

. سیج کلاری : این اسانس درطول ليبرباعث کاهش تنش شده و عضلات را شل ميكند.

. گل یاس : كاهش درد، كمك به شل کردن عضلات گردن رحم و ایجاد انقباضات قوی

. سنبل : کمک به كاهش درد و تقويت انقباضات رحم

. نيرول (روغن پرتقال) : در کمک به كاهش درد ناشی ازانقباضات رحم نقش دارد.

. گل شمعدانی : دارای اثر تسکین دهنده و آرام کننده است تا انقباض ماهیچه ها و تمرکز بر تکنیک های زايمان مؤثرتر باشد.

. روغن اسط‌وخودوس : به صورت ضماد موضعی در کاهش درد‌های پس از زایمان در سه تا پنج روز پس از زایمان موثر است.

استفاده از اين تكنيك و استفاده از اين اسانسها باعث كاهش اضطراب واسترس- كاهش درد زايمان-كاهش علائم پس از زايمان و...می شود.البته توجه به مقدار و دوز و زمان معين هم مهم است تا هر ماده بتواند حداکثر اثر خودش را اعمال نماید.مادراني كه از اين روش استفاده مي كنند درد كمتري احساس مي كنند و زايمان را يك فرايند ترسناک و اضطراب آور نمي دانند، زيرا با قدرت ذهن و عكس العملي كه ازاين اسانسها ايجاد مي شود خود را مهياي زايمان نموده و با مشاركت فعال در زايمان اين فرايند را لذت بخش توصيف مي نمايند.

آروماتراپی روشی ارزان بوده و بكارگيري آن توسط مادر و ماماها آسان و راحت است همچنین  براساس یافته های پژوهشگران این روش در مراقبت از مادران باردار محبوبیت و کاربرد ویژه ای پيدا كرده است و در صورت استفاده صحیح فاقد خطر و عوارض جانبی برای مادر و جنین میباشد.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

بیش از یک سوم طول عمر عمده انسان ها در خواب سپری می شود. بنابراین هرگونه اختلال در کمیت، کیفیت یا الگوی خواب می تواند تأثیر منفی چشمگیری بر عملکرد و سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشدشما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید..

رایحه درمانی برای بهبود وضعیت خواب بیماران قلبی

اختلالات خواب و هیپوکسی متناوب، منجر به افزایش عوارض قلبی-عروقی می شود، چرا که این اختلالات باعث افزایش فعالیت سمپاتیک و افزایش حاد مقاومت عروقی و افزایش فشار خون شبانه می شود.مشکل خواب در بیماران نارسایی قلبی نسبت به افراد بدون این بیماری از شیوع بیشتری برخوردار است و عواملی چون مشکلات تنفسی، افزایش سن، دارو، اضطراب و افسردگی در این امر نقش به سزایی دارندشما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید..

برای درمان اختلالات خواب از داروهای متفاوتی استفاده می شود که عوارض جانبی زیادی دارند. یکی از روشهایی که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته رایحه درمانی است.

رایحه درمانی باعث تحریک سیستم لیمبیک و آزادسازی نوروترنسمیترها و اندورفین در مغز و ایجاد احساساتی از قبیل لذت، خشم، اضطراب می شود که بر ضربان قلب، فشار خون، تنفس، فعالیت امواج مغزی و آزادسازی هورمون ها تأثیرگذار است. در طب سنتی ایران بهارنارنج یک گیاه آرام بخش و تقویت کننده خواب شناخته شده است.

مطالعه پیش رو با هدف «تعیین تأثیر رایحه بهارنارنج بر کیفیت خواب بیماران قلبی» طراحی گردیده است. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با گروه کنترل، پیش آزمون و پس آزمون است.در این مطالعه سه شب متوالی، رایحه درمانی با اسانس بهارنارنج ۱۰ درصد انجام شد و پرسشنامه خواب بیمارستانی برای بررسی کیفیت خواب قبل و بعد از مداخله، در هر دوگروه آزمودنی تکمیل شد.

این مطالعه نتیجه می گیرد که از رایحه درمانی با اسانس بهارنارنج را می توان به عنوان درمان کمکی برای اختلالات خواب در بیماران قلبی استفاده کرد.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

میلیون ها نفر در سراسر جهان به دلایل مختلف از سر درد رنج میبرندسردرد يک مشکل شايع است. سردرد مي تواند با درد غير قابل تحمل، حالت تهوع و يا استفراغ همراه باشد.سردرد مي تواند به دليل استرس، تنش، خستگی، آلرژی ، هورمون ، بي قراري، سينوس ها، ميگرن، کم خوابي ، کمبود آب بدن ، مصرف الکل و مواد مخدر  ايجاد شود

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

.

اگر از سردرد های مکرر و مبارزه برای پیدا کردن یک درمان موثر رنج می برید، شاید شما یک گزینه را امتحان نکرده اید. یک روشی که میتواند برزگترین تفاوت را ایجاد کند.ما درمورد رایحه درمانی (آروماتراپی) صحبت میکنیم.

۱. بابونه برای تسکین درد و آرامش عضلات مشهور است. اسطخودوس نیز برای رفع درد و از بین بردن التهاب و عفونت تاثیر شگفتی دارد. از آنجایی که گیاهان تاثیر متفاوتی بر بدن دارند، اگر یکی از آنها تاثیری بر سردرد شما نداشت یکی دیگر را امتحان کنید یا چند تا از آنها را با هم مخلوط کنید

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

.

۲. روغن ها را به پوست خود بمالید. اروماتراپی فراتر از صرفا بو و رایحه است. وقتی روغن ها وارد بدن می شوند، از راه های زیادی، روانی و جسمانی، شروع به درمان می کنند.  وقتی روغن های اسانس را به بدن خود می زنید، آنها را حتما با یک روغن ملایم تر مخلوط کنید زیرا روغن های اسانس پوست را می سوزانند.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

روغن بادام شیرین، آواکادو، نارگیل، و کنجد از روغن های مناسب برای این کار هستند. برای درمان سریع، روغن را همان لحظه آماده کنید. روغن را کف دست خود بریزید و با مالش دست ها به یکدیگر روغن را کمی گرم کنید. سپس با نوک انگشتان محل درد را ماساژ دهید

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

.

۳. برای درست کردن روغن، ترکیب مناسب ۱۲ قطره روغن اسانس و یک قاشق روغن ملایم است.

۴. روغن را روی پوست بمالید. برای تاثیر سریع در درمان سردرد، روغن را روی نقاط موثر در بدن بمالید. روغن را روی شقیقه، بالای پیشانی، روی شانه ها و پشت گردن بمالید.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

بی خوابی میتواند بر رفاه و کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد.اختلالات خواب يکي از شايع ترين مشکلات بيماران تحت درمان با همودياليز است. اين مطالعه با هدف بررسي تاثير رايحه درماني بر کيفيت خواب بيماران تحت درمان با همودياليز انجام شد.
 
کارآزمايي باليني حاضر بر روي 60 بيمار تحت درمان با همودياليز مراجعه کننده به مراکز دياليز بيمارستان هاي اخوان کاشان و شهداي لنجان زرين شهر که با روش مستمر انتخاب شدند، انجام گرديد.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

بيماران واجد شرايط به روش تصادفي سازي بلوکي به دو گروه آزمون (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تخصيص داده شدند. گروه آزمون در طي مطالعه اسانس اسطوخودوس را استشمام کرده و گروه کنترل هيچ گونه مداخله اي از سوي پژوهشگر دريافت نکردند. در شروع و پايان مطالعه، نسخه فارسي استاندارد پرسش نامه کيفيت خواب پيتزبرگ تکميل شد.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.


 
اگرچه ميانگين نمره کل کيفيت خواب در شروع مطالعه، در گروه آزمون (12.67±3.407) و کنترل (13.83±3.940)تفاوت آماري معني داري نداشت، اما در پايان مطالعه تفاوت معني داري بين ميانگين نمره کل کيفيت خواب گروه آزمون(7.93±3.483) و کنترل(13.50±4.249) مشاهده شد (P<0.0001).
 
رايحه درماني با اسانس اسطوخودوس در بهبود کيفيت خواب بيماران همودياليزي تاثير مثبت داشته و مي تواند به عنوان يک روش غيرتهاجمي، آسان و کم هزينه در درمان اختلالات خواب اين بيماران مورد استفاده قرار گيرد.

 

تاثیر رایحه درمانی با اسطوخودوس بر کیفیت خواب زنان یائسه

اختلال خواب یکی از شایع ترین مشکلات زنان یائسه است. یکی از درمان های جایگزین مطرح در این زمینه رايحه درماني می باشد که اجرای آن ساده، بی خطر و نسبتاً کم هزینه است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر رايحه درماني با اسطوخودوس بر کیفیت خواب زنان یائسه انجام شد.
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور همراه با گروه کنترل در سال 1393 بر روی 76 زن یائسه مراجعه کننده به مرکز بهداشتی شرق اهواز انجام شد. افراد به روش تصادفی به دو گروه 38 نفری تقسیم شدند.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

گروه آزمون به مدت 3 شب متوالی در یک هفته، به مدت یک ماه 2 قطره از اسانس اسطوخودوس را بر روی یک گلوله پنبه ای که به صورت آویز گردنی که از قبل آماده شده چکانده و قبل از خواب تا بعد از بیدار شدن از خواب آن را مورد استشمام قرار داده و گروه کنترل نیز از دارونما که حاوی آب مقطر بود را به همان ترتیب گروه آزمون استفاده کردند.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

در شروع و پایان مطالعه، پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب پیتزبرگ تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون های تی زوجی، تی مستقل، من ویتنی و ویلکاکسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

 

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()