نوشته شده توسط : pari

خروپف در اثر مسدود شدن بخشی از راه هوایی ایجاد می شود و خروپف بزرگسالان یکی از علل رایج اختلالات خواب آنهاست. پس از خواب، ماهیچه های سقف دهان، گلو و زبان استراحت می کنند و اگر این ماهیچه ها بیش از حد آزاد باشند، ممکن است به عقب گلو برگشته و راه هوایی را مسدود سازند. هوای عبوری از این مسیرها حین تنفس سبب ارتعاش بافت های آزاد شده و این ارتعاش صدایی وزوز مانند به نام خرخر ایجاد می کنند. خوشبختانه، در سال های اخیر وسایل کمک درمانی بسیاری تحت عنوان “دستگاه ضد خروپف” به کمک درمان خرخر در خواب آمده اند که در ادامه به ۴ مورد از برترین قطعات دهانی آنها اشاره می کنیم:

۴ دستگاه ضد خروپف برتر سال ۲۰۱۷

۱٫ دستگاه ضد خروپف VitalSleep

این دستگاه ضد خروپف، علاوه بر قیمت مناسب، کمترین میزان مرجوعی در میان مشتریان را داشته و این رضایت، سبب قرارگیری این وسیله ضد خروپف در رتبه اول شده است. قطعه دهانی ضد خروپف VitalSleep به آرامی فک پایین را به جلو می راند تا راه هوایی فرد را باز نگه دارد. جریان هوای بهبودیافته خروپف را کم کرده و به فرد اجازه می دهد در خواب ساده تر و طبیعی تر نفس بکشد. دستگاه ضد خروپف VitalSleep قابل قالب گیری و قابل تنظیم بوده و اندازه یا شکل دهان فرد اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی کند. دستگاه ضد خروپف VitalSleep در دو سایز وجود دارد که نوع بزرگتر برای آقایان و نوع دوم برای بانوان توصیه می شود.

درمان خروپف

اگر فرد قصد افزایش جریان هوایی خود را داشته باشد می تواند اندازه ورودی را بازتر کند. اغلب مصرف کنندگان دستگاه ضد خروپف VitalSleep را به دلیل طراحی پتنت شده و قالب انعطاف پذیر، راحت ترین وسیله ضد خروپف می دانند. دستگاه ضد خروپف VitalSleep همچنین نسبت به سایر ابزارهای ضد خروپف صیقلی و فشرده تر بوده و بنابراین در دهان حجیم به نظر نمی رسد، بعلاوه، برخلاف اغلب وسایل ضد خروپف به فرد اجازه حرکت فک داده و او را محدود نمیکند به پهلو بخوابد. دستگاه ضد خروپفVitalSleep به عنوان یک وسیله پزشکی در امریکا ثبت شده و توسط FDA بعنوان ابزاری ایمن و موثر جهت درمان خروپف شناسایی شده است. جنس دستگاه ضد خروپف VitalSleep از مواد گرید پزشکی غیر سمی بوده و عاری از لاتکس و بیس فنول آ است.

۲٫ دستگاه ضد خروپف Good morning snore solution

دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution توسط پزشکان با هدف کارایی و ایمنی ساخته شده و می تواند علاوه بر درمان خروپف و کاهش آن، به درمان آپنه تنفسی ضعیف تا متوسط نیز کمک کند. وسیله ضد خروپف Good morning snore solution قطعه ای دهانی است ککه به آرامی زبان را به جلو می راند و از افتادن آن به عقب گلو و انسداد راه هوایی جلوگیری می کند و از این طریق به درمان خرخر کمک می کند. دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution طوری طراحی شده که بی توجه به سایز و فرم دهان قابل استفاده باشد، نرم و انعطاف پذیر بوده و استفاده آسانی دارد. به علاوه، به دلیل درگیر نکردن فک، درد یا ناراحتی فک را به دنبال ندارد. کارایی دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution از نظر بالینی ثابت شده و مقاله ای در سال ۲۰۰۸ در ژورنال خواب و تنفس توانایی دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution را در درمان خرخر نشان داده و طبق نظر افرادی که از آپنه تنفسی ضعیف در خواب رنج می برده اند، خروپف آنها را تا ۸۵% کاهش داده است. این وسیله بعنوان وسیله پزشکی کلاس ۱ در کانادا و اروپا و کلاس ۲ در  FDA به ثبت رسیده است.

درمان خروپف

۳٫ دستگاه ضد خروپف ZQuiet

یکی دیگر از وسایل موثر درمان خروپف، قطعه دهانی ZQuiet است که توسط یک دندانپزشک ساخته شده، فک پایین را به جلو رانده و نیاز به قالب گیری ندارد. در این محصول دو قطعه متفاوت وجود دارد و اگر قطعه اول نتیجه دلخواه را ایجاد نکرد، قطعه دوم فک را بیشتر به جلو هدایت می کند. استفاده از دستگاه ضد خروپف ZQuiet نیز مانع حرکت فک نشده  و جهت خوابیدن فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این وسیله بعنوان وسیله پزشکی کلاس ۲ در FDA به ثبت رسیده است.

درمان خروپف

۴٫ دستگاه ضد خروپف Snoremeds

یکی از وسایل محبوب درمان خروپف در بازار امروز، دستگاه ضد خروپف Snoremeds است و توانسته به درمان خرخر ۸۵% از افراد کمک کند. قطعه دهانی ضد خروپف Snoremeds دو سایز دارد که قطعه بزرگتر برای آقایان توصیه می شود. این وسیله نرم و راحت است و به باور اغلب افراد، راحت ترین وسیلهدرمان خرخر موجود است، چراکه برخلاف اغلب قطعات دهانی آنتی اسنور، به فرد اجازه می دهد حین استفاده از آن با دهان هم نفس بکشد. این امر بویژه در افراد سرماخورده، دارای آلرژی یا سایر مشکلات سینوسی که در تنفس از راه بینی مشکل دارند، مفید است. دستگاه ضد خروپف Snoremeds همچنین سوراخهایی دارد که از تجمع بزاق حین خواب جلوگیری می کند و عاری از لاتکس و بیس فنول آ است. FDA کارایی و ایمنی این وسیله را تایید کرده و آنرا برای درمان آپنه تنفسی در خواب ضعیف تا متوسط موثر دانسته است.

درمان خروپف

مطالب مرتبط:

درمان خروپف

راههای درمان خروپف شبانه

http://sabamed.ir/

 



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

 

 

چانه ‌بند ضد خروپف، با طبیعی‌ترین راه ممکن یعنی کمک به بسته بودن دهان در حین خواب، به رفع خروپف کمک کرده و خوابی عمیق و آرام را برای شما و اطرافیانتان فراهم می‌کند.

کد محصول 2401
برند اسپانیا
رنگ مشکی
جهت سفارش کالا با شماره تلفن های

021-66175760 ، 021-66177578 تماس بگیرید

 

چانه ‌بند ضد خروپف  طبیعی ترین راه درمان خروپف است که با کمک به بسته بودن دهان در حین خواب از خروپف جلوگیری کرده. یک راه حل و آسان برای درمان خروپف است. خروپف می‌تواند برای فرد و اطرافیان او بسیار آزار دهنده باشد. با استفاده این چانه بند، فرد می‌تواند با ساده‌ترین و طبیعی‌ترین راه ممکن یعنی بسته بودن دهان در حین خواب، از خروپف جلوگیری کرده و آسوده بخوابد. استفاده از این وسیله برای کسانی که عادت دارند با دهان باز بخوابند، یا افرادی که اغلب به پشت می‌خوابند، بسیار مؤثر است.

استفاده از این چانه بندها بسیار آسان است، پس از قرار دادن آن در زیر چانه و بالای سر، بند آن بسته شده و  محکم می‌شود. این چانه بند قابل تنظیم به هر صورتی می‌باشد.

در مورد کسانی که مشکل تنفس از ب خرید چانه بند ارزان ضد خروپف ینی دارند یا راه بینی آنها مسدود شده است، توصیه می‌شود به همراه چانه ‌بند ضد خروپفاز نوز ونت استفاده نمایند تا عبور جریان هوا از راه بینی بهتر انجام شود.



:: برچسب‌ها: چانه ‌بند ضد خروپف, درمان خروپف ,خرید چانه بند ارزان ضد خروپف ,سریع ترین روش درمان خروپف ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari
 

نوز ونت قطعه‌ای پلاستیکی نرم و انعطاف‌پذیر به شکل مخروط است که داخل بینی قرار گرفته و با حداکثر کردن عبور جریان هوا از بینی، سبب جلوگیری از خروپف هنگام خواب می‌شود.

کد محصول 2402
برند اسپانیا
رنگ سفید
جهت سفارش کالا با شماره تلفن های

021-66175760 ، 021-66177578 تماس بگیرید

 

نوز ونت، یکی از تجهیزات رایج و پر استفاده در درمان خروپف است. استفاده از این ابزار برای افرادی که با دهان بسته نیز خروپف می‌نمایند، بسیار مؤثر است. در این افراد، علت اصلی خروپف وجود مشکل در عبور جریان هوا از مجرای بینی است. این وسیله به راحتی در بینی قرار داده شده و با تسهیل عبور جریان هوا و در نتیجه تنفس راحت‌تر ، مانع از خروپف می‌گردد و به خواب آرام و بی‌صدا کمک می‌کند.

استفاده از نوز ونت برای افرادی که راه هوایی آنها به دلایلی همچون آلرژی یا سرماخوردگی مسدود شده نیز توصیه می‌گردد. کسانی که عادت دارند با دهان باز بخوابند، یا افرادی که اغلب به پشت می‌خوابند، بهتر است که از چانه بند ضد خروپفاستفاده کنند.



:: برچسب‌ها: درمان خروپف ,چانه بند ضد خروپف ,نوزونت ,تنگی نفس در خواب ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

خروپف در اثر مسدود شدن بخشی از راه هوایی ایجاد می شود و خروپف بزرگسالان یکی از علل رایج اختلالات خواب آنهاست. پس از خواب، ماهیچه های سقف دهان، گلو و زبان استراحت می کنند و اگر این ماهیچه ها بیش از حد آزاد باشند، ممکن است به عقب گلو برگشته و راه هوایی را مسدود سازند. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید.  هوای عبوری از این مسیرها حین تنفس سبب ارتعاش بافت های آزاد شده و این ارتعاش صدایی وزوز مانند به نام خرخر ایجاد می کنند. خوشبختانه، در سال های اخیر وسایل کمک درمانی بسیاری تحت عنوان “دستگاه ضد خروپف” به کمک درمان خرخر در خواب آمده اند که در ادامه به ۴ مورد از برترین قطعات دهانی آنها اشاره می کنیم: با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید.

۴ دستگاه ضد خروپف برتر سال ۲۰۱۷

۱٫ دستگاه ضد خروپف VitalSleep

این دستگاه ضد خروپف، علاوه بر قیمت مناسب، کمترین میزان مرجوعی در میان مشتریان را داشته و این رضایت، سبب قرارگیری این وسیله ضد خروپف در رتبه اول شده است. قطعه دهانی ضد خروپف VitalSleep به آرامی فک پایین را به جلو می راند تا راه هوایی فرد را باز نگه دارد. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید. جریان هوای بهبودیافته خروپف را کم کرده و به فرد اجازه می دهد در خواب ساده تر و طبیعی تر نفس بکشد. دستگاه ضد خروپف VitalSleep قابل قالب گیری و قابل تنظیم بوده و اندازه یا شکل دهان فرد اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی کند. دستگاه ضد خروپف VitalSleep در دو سایز وجود دارد که نوع بزرگتر برای آقایان و نوع دوم برای بانوان توصیه می شود. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید.

درمان خروپف

اگر فرد قصد افزایش جریان هوایی خود را داشته باشد می تواند اندازه ورودی را بازتر کند. اغلب مصرف کنندگان دستگاه ضد خروپف VitalSleep را به دلیل طراحی پتنت شده و قالب انعطاف پذیر، راحت ترین وسیله ضد خروپف می دانند. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید. دستگاه ضد خروپف VitalSleep همچنین نسبت به سایر ابزارهای ضد خروپف صیقلی و فشرده تر بوده و بنابراین در دهان حجیم به نظر نمی رسد، بعلاوه، برخلاف اغلب وسایل ضد خروپف به فرد اجازه حرکت فک داده و او را محدود نمیکند به پهلو بخوابد. دستگاه ضد خروپفVitalSleep به عنوان یک وسیله پزشکی در امریکا ثبت شده و توسط FDA بعنوان ابزاری ایمن و موثر جهت درمان خروپف شناسایی شده است. جنس دستگاه ضد خروپف VitalSleep از مواد گرید پزشکی غیر سمی بوده و عاری از لاتکس و بیس فنول آ است.

۲٫ دستگاه ضد خروپف Good morning snore solution

دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution توسط پزشکان با هدف کارایی و ایمنی ساخته شده و می تواند علاوه بر درمان خروپف و کاهش آن، به درمان آپنه تنفسی ضعیف تا متوسط نیز کمک کند. وسیله ضد خروپف Good morning snore solution قطعه ای دهانی است ککه به آرامی زبان را به جلو می راند و از افتادن آن به عقب گلو و انسداد راه هوایی جلوگیری می کند و از این طریق به درمان خرخر کمک می کند. دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution طوری طراحی شده که بی توجه به سایز و فرم دهان قابل استفاده باشد، نرم و انعطاف پذیر بوده و استفاده آسانی دارد. به علاوه، به دلیل درگیر نکردن فک، درد یا ناراحتی فک را به دنبال ندارد. کارایی دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution از نظر بالینی ثابت شده و مقاله ای در سال ۲۰۰۸ در ژورنال خواب و تنفس توانایی دستگاه ضد خرخر Good morning snore solution را در درمان خرخر نشان داده و طبق نظر افرادی که از آپنه تنفسی ضعیف در خواب رنج می برده اند، خروپف آنها را تا ۸۵% کاهش داده است. این وسیله بعنوان وسیله پزشکی کلاس ۱ در کانادا و اروپا و کلاس ۲ در  FDA به ثبت رسیده است. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید.

درمان خروپف

۳٫ دستگاه ضد خروپف ZQuiet

یکی دیگر از وسایل موثر درمان خروپف، قطعه دهانی ZQuiet است که توسط یک دندانپزشک ساخته شده، فک پایین را به جلو رانده و نیاز به قالب گیری ندارد. در این محصول دو قطعه متفاوت وجود دارد و اگر قطعه اول نتیجه دلخواه را ایجاد نکرد، قطعه دوم فک را بیشتر به جلو هدایت می کند. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید. استفاده از دستگاه ضد خروپف ZQuiet نیز مانع حرکت فک نشده  و جهت خوابیدن فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد. این وسیله بعنوان وسیله پزشکی کلاس ۲ در FDA به ثبت رسیده است. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید.

درمان خروپف

۴٫ دستگاه ضد خروپف Snoremeds

یکی از وسایل محبوب درمان خروپف در بازار امروز، دستگاه ضد خروپف Snoremeds است و توانسته به درمان خرخر ۸۵% از افراد کمک کند. قطعه دهانی ضد خروپف Snoremeds دو سایز دارد که قطعه بزرگتر برای آقایان توصیه می شود. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید. این وسیله نرم و راحت است و به باور اغلب افراد، راحت ترین وسیلهدرمان خرخر موجود است، چراکه برخلاف اغلب قطعات دهانی آنتی اسنور، به فرد اجازه می دهد حین استفاده از آن با دهان هم نفس بکشد. این امر بویژه در افراد سرماخورده، دارای آلرژی یا سایر مشکلات سینوسی که در تنفس از راه بینی مشکل دارند، مفید است. دستگاه ضد خروپف Snoremeds همچنین سوراخهایی دارد که از تجمع بزاق حین خواب جلوگیری می کند و عاری از لاتکس و بیس فنول آ است. FDA کارایی و ایمنی این وسیله را تایید کرده و آنرا برای درمان آپنه تنفسی در خواب ضعیف تا متوسط موثر دانسته است. با چانه بند ضد خروپف به خروپف های شبانه خاتمه دهید.

درمان خروپف



:: برچسب‌ها: چانه بند ضد خروپف ,درمان خروپف ,خرید چانه بند ضد خروپف ,چانه بند ارزان ضدخروپف ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

افرادی که خروپف میکنند، می توانند برای خواب اطرافیان و به ویژه همسرشان مشکل ایجاد کنند. اما اگر علاوه بر خروپف با آپنه خواب نیز مواجه هستید، علاوه بر دیگران، خودتان نیز دچار مشکلاتی خواهید شد. افراد مبتلا به آپنه، بدون آنکه خودشان متوجه باشند، در طول شب چندین بار با متوقف شدن تنفس و یا آهسته شدن شدید میزان تنفس مواجه می شوند. با استفاده از چانه بند ضد خروپف میتوانید خروپف خود را درمان کنید.
عواقب این اختلال می تواند کابوس و هر آنچه با کابوس در ارتباط است (مانند گیجی، ناتوانی در تمرکز، افسردگی و حوادث) باشد. بسیاری از مطالعات آپنه خواب را با بروز بیماری هایی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و آریتمی قلبی در ارتباط می داند. اختلال در تنفس سطح اکسیژن خون را کاهش می دهد که این قضیه می تواند باعث افزایش فشار خون شود همچنین می تواند برای قلب مشکلاتی جدی به وجود بیاورد.با استفاده از چانه بند ضد خروپف میتوانید خروپف خود را درمان کنید.
اگر اضافه وزن دارید و وجود بافت چربی اضافی در گردن باعث آپنه خواب انسدادی در شما می شود، پس وزنتان را کم کنید. این کار می تواند آپنه خواب را کم و یا حتی به طور کامل درمان کند. در برخی از افراد تغییر در وضعیت خواب می تواند باعث درمان آپنه شود. لوازم خاصی نیز طراحی شده اند که در هنگام خواب در دهان قرار می گیرند و از قرار گرفتن زبان در مسیر جریان هوا جلوگیری می کند. همچنین برخی از اعمال جراحی می توانند با حذف بافت های اضافی از بروز آپنه خواب جلوگیری کند اما این نوع روش درمانی در آخرین مراحل درمان قرار دارد.

روش اصلی درمان آپنه های شدید که باعث اختلالات خواب می شوند CPAP نامیده می شود. این روش شامل پوشیدن یک ماسک لاستیکی کوچک بر روی بینی است. ماسک از طریق یک شلنگ کوچک با یک پمپ هوا در ارتباط است. هوای اضافی که از طریق پمپ وارد مجرای هوایی فرد می شود باعث باز شدن مسیر هوا شده و از بروز آپنه خواب انسدادی جلوگیری می کند.
روش CPAP از اوایل دهه ۹۰ میلادی به عنوان درمان رایج آپنه خواب انسدادی معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت. این روش درمانی می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت خواب داشته باشد. اما مشکل اصلی این روش درمانی پایبندی به استفاده از این روش در دراز مدت است. بیشتر افرادی که از این روش استفاده می کنند در کمتر از یک سال آن را رها می کنند و از ادامه پوشیدن ماسک مخصوص بر روی بینی امتناع می کنند. اخیرا گروه تحقیقاتی موفق شده وسیله ای کوچک و قابل حمل برای درمان آپنه بسازد. البته این محشول هنوز تجاری نشده و رایج ترین درمان خروپف همچنان (CPAP) میباشد.
علاوه بر این روش ،روش های خانگی نیز در درمان آپنه توصیه میشوند که عباتند از:
عسل: عسل در درمان آپنه خواب مفید است. خواص ضد التهابی آن باعث کاهش تورم اطراف ناحیه گلو که ممکن است راه های تنفسی را محدود کند، می شود. عسل همچنین باعث داشتن خواب خوب و آرام می شود. علاوه بر این، وزن بدن را متعادل نگه داشته و از اضافه وزن جلوگیری می کند. کاهش وزن یک گام مهم برای درمان آپنه خواب است.با استفاده از چانه بند ضد خروپف میتوانید خروپف خود را درمان کنید.
بابونه: یکی دیگر از روش های گیاهی برای درمان آپنه خواب بابونه است. این گیاه شامل ترکیبات شیمیایی است که می تواند عضلات و اعصاب را شل کند، باعث آرامش شده و خواب آلودگی را درمان کند. علاوه بر این، اثرات ضد التهابی آن می تواند به از بین بردن انسداد راه های تنفسی که باعث خروپف می شوند کمک کند.
دارچین: دارچین دارای خواص آرام بخش است و می تواند به شما در بهبود خواب کمک کرده و مشکلات تنفسی مرتبط با آپنه خواب را درمان کند.
اسطوخودوس: اسطوخودوس یکی دیگر از داروهای شناخته شده برای کمک به درمان علائم آپنه خواب است. طبیعت آرام بخش این ماده مانع از انسداد عضلات گلو می شود و به شما کمک می کند که از خواب خود لذت ببرید.با استفاده از چانه بند ضد خروپف میتوانید خروپف خود را درمان کنید.
سیر: سیر یکی دیگر از روش های خوب برای درمان آپنه خواب است. املاح ضد التهابی آن به کاهش التهاب در سیستم تنفسی کمک می کند، در نتیجه باعث می شود تنفس شما هنگام خواب راحت تر شود. همچنین با کاهش تورم لوزه ها از خروپف جلوگیری می کند.با استفاده از چانه بند ضد خروپف میتوانید خروپف خود را درمان کنید.
نعنا: نعنا یک گیاه عالی برای کاهش انسداد راه های تنفسی است. املاح ضد التهابی آن به کاهش التهاب کمک کرده و باعث راحت شدن فرایند تنفس می شود. نعنا همچنین برای جلوگیری از خروپف نیز موثر است.با استفاده از چانه بند ضد خروپف میتوانید خروپف خود را درمان کنید.



:: برچسب‌ها: چانه بند ضد خروپف ,درمان خروپف ,خرید چانه بند ضد خروپف ,چانه بند ارزان ضدخروپف ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari


علل خروپف و راه‌های جدید درمان آن

علل خروپف و درمان آن

خروپف عادت آزار دهنده‌ایست که می‌تواند فرد یا اطرافیانش را از داشتن یک خواب آرام و راحت محروم نماید. اثرات نامطلوب خرخر شامل احساس کسالت، بی‌خوابی و عدم تمرکز در طول روز، بالا رفتن فشار خون و ایجاد مشکلات قلبی و عروقی است.

علت خروپف

خروپف صدایی است که در اثر ارتعاش زبان کوچک و کام نرم در حین تنفس در خواب ایجاد می‌شود. دلیل اصلی ایجاد خروپف، شل شدن عضلات اطراف و یا داخل گلو است. این عضلات که وظیفه باز نگه داشتن راه‌های هوایی پشت دهان و بینی را به عهده دارند، در حالت استراحت شل شده و باعث تنگی یا انسداد مسیر عبور هوا می‌شوند. بنابراین جریان هوای ورودی مختل می‌شود،  سرعت تنفس افزایش یافته و زبان کوچک و کام نرم شروع به لرزش می‌نمایند. هر عاملی كه باعث شل شدن عضلات ناحیه گلو یا ایجاد بافت چربی در این ناحیه شود، می‌تواند خروپف را تشدید نماید. مهمترین این عوامل عبارتند از مصرف داروهای آرام بخش، داروهای ضد حساسیت، مشروبات الکلی، طاقباز خوابیدن و اضافه وزن.

یکی دیگر از عوامل زمینه‌ای ایجاد خروپف، وجود مشکلات تنفسی یا انسداد راه هوایی بینی است. در این حالت مجرای تنفس از طریق بینی، گرفته و باعث ایجاد حالت مکش در گلو می‌شود. این مکش بافت نرم گلو را به هم چسبانده و باعث ایجاد خرخر می‌شود. انسداد راه هوایی بینی ممکن است در اثر آلرژی، سرماخوردگی، عفونت سینوس، انحراف تیغه بینی، بدفرمی یا تنگی مادرزادی بینی، پولیپ یا احتقان بینی ایجاد شود.

درمان خروپف

برای درمان خروپف راههای زیادی پیشنهاد شده است از جمله خوابیدن به پهلو، قراردادن سر در ارتفاع بالاتر، ورزش و تقویت عضلات کام و گلو، عدم مصرف سیگار و الکل، کاهش وزن و در نهایت راه حلی که توسط بسیاری از پزشکان پیشنهاد می‌شود، انجام جراحی سقف دهان، لوزه سوم، زبان کوچک و غیره است. اما جالب است بدانید که راه‌های ساده‌تری برای رهایی از شر خرخر وجود دارد.

امروزه ابزار مفیدی وجود دارند که با رفع عامل خروپف، می‌توانند به خواب بی‌صدا و آرام شبانه کمک کنند. یکی از این ابزار مفید، چانه‌ بند ضد خروپف است. چانه‌ بند ضد خروپف طبیعی‌ترین راه ممکن برای رفع خروپف است. این ابزار به صورت یک نوار پهن است که زیر چانه و بالای سر فرد محکم می‌شود و  با تنظیم موقعیت فک و بسته نگه داشتن دهان، از خروپف جلوگیری می‌کند. چانه‌ بند ضد خروپف قابل تنظیم به هر صورتی می‌باشد.

نوز وِنت، ابزار مفید دیگری است که به صورت مخروطی شکل و از جنس سیلیکون نرم ساخته شده است.نوز وِنت با قرارگیری در داخل سوراخ‌های بینی، به باز نگه داشتن آنها کمک کرده و باعث تسهیل در عبور جریان هوا از راه­های هوایی می‌شود. این وسیله با وجود نرم بودن، قدرت نگه داشتن بینی در وضعیت باز را دارد. استفاده از این وسیله باعث بهبود تنفس از طریق بینی و رفع خروپف می‌شود. در کسانی که دو مشکل خروپف از بینی و دهان را دارند، استفاده همزمان از هر دو وسیله چانه‌ بند ضد خروپف و نوز وِنتتوصیه می‌شود.



:: برچسب‌ها: درمان خروپف ,علت خروپف ,چانه بند ضد خروپف ,چانه بند ضد خروپف ارزان ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

 

 

چانه ‌بند ضد خروپف، با طبیعی‌ترین راه ممکن یعنی کمک به بسته بودن دهان در حین خواب، به رفع خروپف کمک کرده و خوابی عمیق و آرام را برای شما و اطرافیانتان فراهم می‌کند.

کد محصول 2401
برند اسپانیا
رنگ مشکی
جهت سفارش کالا با شماره تلفن های

021-66175760 ، 021-66177578 تماس بگیرید

 

چانه ‌بند ضد خروپف  طبیعی ترین راه درمان خروپف است که با کمک به بسته بودن دهان در حین خواب از خروپف جلوگیری کرده. یک راه حل و آسان برای درمان خروپف است. خروپف می‌تواند برای فرد و اطرافیان او بسیار آزار دهنده باشد. با استفاده این چانه بند، فرد می‌تواند با ساده‌ترین و طبیعی‌ترین راه ممکن یعنی بسته بودن دهان در حین خواب، از خروپف جلوگیری کرده و آسوده بخوابد. استفاده از این وسیله برای کسانی که عادت دارند با دهان باز بخوابند، یا افرادی که اغلب به پشت می‌خوابند، بسیار مؤثر است.

استفاده از این چانه بندها بسیار آسان است، پس از قرار دادن آن در زیر چانه و بالای سر، بند آن بسته شده و  محکم می‌شود. این چانه بند قابل تنظیم به هر صورتی می‌باشد.

در مورد کسانی که مشکل تنفس از بینی دارند یا راه بینی آنها مسدود شده است، توصیه می‌شود به همراه چانه ‌بند ضد خروپفاز نوز ونت استفاده نمایند تا عبور جریان هوا از راه بینی بهتر انجام شود.



:: برچسب‌ها: چانه ‌بند ضد خروپف ,خرید ارزان چانه ‌بند ضد خروپف ,خرید چانه ‌بند ضد خروپف ,فروش چانه ‌بند ضد خروپف ,درمان خروپف ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 بهمن 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

حس چشایی در گیاهان

حس چشایی در گیاهان  به همان اندازه با حس بویایی در ارتباط است که در انسان نیز اینگونه است.اما گیاهان از این حس برای تشخیص خطر و خشک سالی و حتی نزدیکان خود استفاده می کنند.

حواس بویایی و چشایی ما به شدت به هم مرتبط می باشند. در حقیقت بوها باعث تقویت و یا تضعیف مزه غذاها در دهان ما می شوند.از لحاظ فیزیکی هم ، دهان و مجرای بینی ما به گونه ای به هم متصل شده اند و به هم راه دارند که ما می توانیم بویی که هنگام جویدن غذا تولید می شود را نیز بشنویم. تفاوت عمده بین این دو حس این است که حس بویایی با مواد شیمیایی فرار و حس چشایی با مواد شیمیایی محلول سرو کار دارند.

این دو حس در گیاهان نیز کاملاً با هم مرتبط هستند.و این امر به وضوح در زمان واکنش گیاهان نسبت به هجوم حشرات یا باکتری های بیماری زا ، دیده شده است.همان طور که می دانیم ، گیاهانی که در معرض حمله قرار دارند مواد شیمیایی گازی متنوعی را از خود تولید می کنند تا به همسایگان خود اخطار دهند. اما از میان همه این گازها،متیل جاسمونات  مهم تر است و زمانی که صحبت از حس چشایی باشد ، این گاز مطرح می شود.هر چند که متیل یک نوع گاز و یک ملکول فعال و پیغام رسان هوایی است ، اما در گیاهان زیاد فعال نمی باشداما زمانی که از راه دهان- که منظور همان منافذ روی برگ ها می باشد- تولید و منتشر شود،به صورت اسید مایع و قابل حل جاسمونات تبدیل می شود. این اسید به یک سری گیرنده های خاص موجود در سلول ها می چسبد و باعث می شود که برگ از خود واکنش دفاعی نشان دهد.همان طور که زبان ما دارای گیرنده های خاص برای مزه و ملکول های چشایی مختلف موجود در غذاها می باشد، گیاهان نیز دارای گیرنده های خاصی برای ملکول های محلول و متنوع از جمله اسید جاسمونات می باشند.

 

از آنجایی که حس چشایی با مواد شیمیایی محلول سروکار دارد،در نتیجه جای تعجب نیست اگر بگوییم که حس چشایی گیاهان در ریشه هایشان واقع شده  و ریشه ها نیز بوسیله خاک و آب احاطه شده اند.با یک آزمایش کلاسیک مشخص می شود که گیاهان می توانند با کمک ارسال پیغام های شیمیایی در زیر خاک، اطرافیان و گیاهان نزدیک خود را تشخیص دهند(نیوساینس، 26 مارچ 2011، ص 46). همچنین ارتباط ریشه به ریشه نیز بین گیاهانی که در همسایگی هم هستند، وجود داردزمانی که یک ردیف از گیاهان در معرض کم آبی قرار می گیرند،تنها یک ساعت به طول می انجامد تا پیغامی از گیاهانی که 5 ردیف از هم فاصله دارند برای هم ارسال شود تا به یکدیگر هشدار دهند که به منظور آمادگی در برابر کم آبی، منافذ برگ های خود را ببندند (پلاس وان،جلد6،ص23625). سایر گیاهانی که در مجاورت این گیاهان می باشند اما با آنها ارتباط ریشه ای ندارند، نسبت به این شرایط عکس العملی نشان نمی دهند.در نتیجه پیغام باید از یک ریشه به ریشه دیگر و در قالب یک مولکول محلول منتقل شود.

منابع:

حس چشایی در گیاهان
دانستنیهای جالب درباره حس چشایی و مزه ها
حس چشایی در کودکان اوتیسم
تشخیص افسردگی با استفاده از حس چشایی



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,تست چشایی ,دانستی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

استفاده از حواس در دنیای مجازی

زمانی را تصور کنید که بتوان از طریق اینترنت، و در کنار فرستادن متن و صدا و فیلم، آنچه را که هزاران کیلومتر دورتر از شماست ببویید، لمس کنید و یا حتی مزه کنید.

برای بوییدن از طریق کامپیوتر، پژوهشگران دستگاه کوچکی ساخته اند به نام سن تی (Scentee) که به برنامه ویژه ای که روی گوشی های هوشمند نصب شده، متصل می شود.

آدریان دوید چیوک می گوید: ((سن تی یک دستگاه کوچک است که می توانید آن را با یک رابط صوتی به تلفن همراهتان وصل کنید. این وسیله به شما اجازه می دهد که یک پیام بویایی را از طریق تلفنتان بفرستید. مثلا اگر تولد کسی باشد، می توانید برایش پیامی با بوی توت فرنگی بفرستید((.

این دستگاه کوچک به شما اجازه می دهد تا عطر گلهایی مانند اسطوخودوس و گل یاس، میوه هایی مانند توت فرنگی و یا رایحه های محرکی مانند قهوه را برای دیگران بفرستید. «سن تی» مجهز به یک کارتریج قابل تعویض با بوهای مختلف است و در هر کارتریج حدود ۱۰۰ اسپری مختلف وجود دارد. به این ترتیب و به کمک این فناوری و با استفاده از گوشی های هوشمند می توانید اتاق اطرافیان را به آرامی و متناسب با روحیات و سلیقه آنها با بوهای مختلف معطر کنید.

و اما برای حس لامسه، آدریان چیوک و گروهی از پژوهشگران ژاپنی، دستگاه کوچک حلقه ای شکلی ساخته اند که بوسیله آن می توان از طریق اینترنت حس لامسه را نیز منتقل کرد.

او می گوید: ((این دستگاهرینگ یو (RingU) نامیده می شود و شما می توانید مثل انگشتر آن را به انگشت کنید. رینگ یو به گوشی هوشمند وصل می شود و به این ترتیب می توانید به هر کسی در دنیا از طریق اینترنت متصل شوید. مثلا من در لندن و دوستم در توکیوست. من می توانم انگشتانم را بفشارم و دوستم در توکیو این فشار را در انگشتانش از طریق اینترنت حس کند. این روشی برای برقراری ارتباطات لمسی از طریق گوشی های هوشمند است. ))

وقتی کسی حلقه رینگ یو را لمس می کند، این احساس لمس به شیوه ای دیجیتالی به دیگر حلقه های مشابه منتقل می شود و همین حس را در آنجا تکرار می کند. این حلقه ها برای ارتباط و انتقال احساس، تکنولوژی بلوتوث را به کار می گیرند. با حلقه «رینگ یو» می توانیم یک شبکه خصوصی ایجاد کرده و از آن برای فرستادن پیامها، عکس ها و تصاویر استفاده کنیم.

آدریان چیوک همچنین نمونه اولیه دستگاهی را ساخته که «ماشین چشایی الکترونیکی» نامیده می شود. این وسیله قادر است طعمهای ترش، شور و تلخ را از طریق سیگنال های الکتریکی ایجاد کند، اما برای ایجاد طعمهای شیرین، لازم است کمی تغییر دما ایجاد شود و زبانمان را گرم کنیم. این سیگنال های الکتریکی هم می توانند از طریق اینترنت سفر کنند و به مقصد مد نظرمان برسند.

آدریان چیوک می گوید: ((ما متوجه شدیم که در فرکانسهای ویژه ای و در دامنه های الکتریکی متفاوتی، می توان طعم و مزه های مصنوعی مختلفی را ایجاد کرد. برای ایجاد طعم های مجازی باید زبان را میان این دو صفحه نقره ای الکتریکی قرار داد. این صفحات الکتریکی زبان را تحریک می کنند و پیامی به مغزتان می فرستند و در نهایت باعث می شوند که شما چیزی مانند یک حس چشایی مجازی را در مغزتان درک کنید.))

تحقیقات آدریان چیوک همچنان ادامه دارد. او سعی دارد در آزمایشگاهش تا جای امکان، دنیای واقعی و دنیای مجازی را با یکدیگر ترکیب کند



:: برچسب‌ها: حس بویایی ,تست بویایی ,دانستی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

دانستنی های جالب درباره حس بویایی در انسان

چیزهایی که ما بو می کنیم از قهوه تا درختان کاج در جنگل یا دود آتش، در حقیقت مولکول های کوچکی هستند که از مواد اطراف ما منتشر می شوند. هنگامی که ما این مولکول ها تنفس می کنیم، آنها سلول های حساس ویژه ای داخل بینی را تحریک می کنند. هز یک از این سلول های حساس تنها دارای یک نوع گیرنده بو هستند. روایح موجود در محیط زیست بیشتر از گیرنده های بویایی هستند اما یک مولکول می تواند ترکیبی از این گیرنده ها را تحریک کند و بر همین اساس یک نماینده منحصر به فرد در مغز برای یک رایحه خاص ایجاد می شود.

پژوهشگر در مرکز حواس شیمیایی مونل در فیلادفلیا، تخمین زده می شود تعداد رایحه هایی که مردم می توانند تشخیص دهند چیزی بین ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد یا حتی بیشتر است. همه ما ترکیبی متفاوت از سلول های تشخیص رایحه را در بینی خود داریم. از این رو، حساسیت افراد در زمینهبویایی می تواند بسیار متفاوت باشد. در حقیقت، هنگامی که دو نفر یک شی را بو می کنند، درک آنها از آن بو می تواند بسیار متفاوت باشد.

از آن جایی که اطلاعات رایحه به بخش های مختلف مغز ارسال شده اند، روایح می توانند جنبه های بسیاری از زندگی ما را مانند حافظه، خلق و خو، و احساسات را تحت تاثیر قرار دهند. برای هزاران سال، گیاهان معطر در بسیاری از فرهنگ های جهان به عنوان روش های درمانی مورد استفاده قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به چین، هند، و مصر اشاره کرد. به عنوان مثال، رایحه درمانی یا آروماتراپی استفاده از روغن های گرفته شده از گل ها، گیاهان دارویی، یا درختان برای بهبود بهزیستی جسمی و روحی را هدف قرار داده است.

تا به امروز، مدارک و شواهد علمی اندکی از اثرگذاری رایحه درمانی بر بیشتر مسائل مرتبط با سلامت موجود بوده اند. با این وجود، خاطرات بویاییمی توانند زنده و بلند مدت باشند که می تواند اثری مثبت به همراه داشته باشد.

اسطو خودوس مثال خوبی در این زمینه محسوب می شود که به عنوان یک رایحه آرامش بخش شناخته می شود. اما پرسش این است: آیا این گیاه دارای رایحه ای آرامش بخش است زیرا ما در گذشته تجربه کسب آرامش با این رایحه خاص را داشته ایم و از این رو ارتباط برقرار کردن با آن را فرا گرفته ایم؟ دانشمندان همچنان در حال آزمایش اثرگذاری انواع مختلف رایحه درمانی بر سلامت و بهزیستی ما هستند.

بو برای درک مزه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هنگام جویدن غذا رایحه هایی آزاد می شوند که از دهان و گلو به بینی راه می یابند. بدون بو، ما می توانیم تنها پنج مزه اصلی را شامل شوری، شیرینی، تلخی، ترشی و خوشمزه را شناسایی کنیم. اما مغز ما اطلاعات ارسال شده از گیرنده های مزه و بویایی را با یکدیگر ترکیب می کند تا درکی از مزه های مختلف را ایجاد کند.

موارد بسیاری می توانند به از دست دادن حس بویایی منجر شوند. گرفتگی بینی، یا وجود پلیپ در بینی می تواند جریان هوا را مسدود کرده و از این رو روایح به سلول های حساس بینی نمی رسند. این اثرات به طور معمول موقتی هستند و پس از رفع گرفتگی و درمان حس بویایی شما باید دوباره باز گردد.

اما برخی چیزها می توانند از دست دادن بلند مدت حس بویایی را موجب شوندبه عنوان مثال، آسیب سر یا ویروس می توانند برخی مواقع به اعصاب مربوط به حس بویایی آسیب وارد کنند. حس بویایی شما می تواند با افزایش سن نیز به طور طبیعی تضعیف شود. این در شرایطی است که بسیاری از مردم ممکن است حتی از وجود مشکل در حس بویایی خود باخبر نباشند.

کیفیت موضوعات مرتبط با زندگی افراد در نتیجه از دست دادن حس بویایی با توجه به وضعیت آنها متفاوت است. آثار این شرایط می توانند بسیار گسترده و زیاد باشند. در همین راستا، غذا خوردن دیگر همانند گذشته لذت بخش نخواهد بود. حتی ممکن است فرد علاقه و تمایل خود به غذا خوردن را از دست بدهد یا عادات تغذیه ای خود را تغییر داده و به یک رژیم غذایی ناسالم روی بیاورد.

افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند برخی مواقع تلاش می کنند با افزودن نمک یا شکر بیشتر به غذاهای خود مزه آنها را تقویت کنند. اما این اقدام برای افرادی که در معرض خطر شرایط پزشکی خاص مانند فشار خون بالا، بیماری کلیه، یا دیابت هستند، مشکل آفرین است. اگر فکر می کنید کاهش حس بویایی می تواند بر کیفیت زندگی شما تاثیرگذار باشد مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

از دست دادن قدرت بویایی می تواند شما را در معرض خطر جانی قرار دهد زیرا ممکن است توانایی شناسایی بوی دود یا بوی گاز طبیعی را هنگام آتش سوزی یا نشت گاز نداشته باشید.

با افزایش سن، توانایی بویایی تا حدی در بینی کاهش می یابد اما بیشتر افت توانایی بویایی در مغز رخ می دهد. دلیل اصلی این شرایط اختلال در عملکرد مناطقی در مغز است که با بویایی و حافظه در ارتباط هستند. اما مشکلات شما در زمینه حس بویایی می تواند نشانگر چیزی بیشتر از افزایش سن باشد. برخی مواقع، کاهش قدرت بویایی می تواند یک نشانه اولیه از بیماری هایی جدی مانند پارکینسون، آلزایمر یا بیماری MS باشد.

اگر غذای شما مزه و بوی که انتظار دارید را ندارد با پزشک خود مشورت کنید. با انجام یک آزمایش شناسایی بویایی «خراش و استشمام» پزشک می تواند به ارزیابی نوع اختلال بویایی شما کمک کند. این آزمایش به تنهایی نمی تواند مشکلات سلامت جدی را تشخیص دهد اما می تواند در کنار آزمایش های دیگر اطلاعات کاملی را در اختیار پزشک قرار دهد.

بویایی می تواند مرموزترین حس در میان حواس پنج گانه انسان باشد. ما اطلاعات خوبی درباره از دست دادن حس بویایی داریم و در تشخیص ان نیز با مشکل خاصی مواجه نیستیم. اما در بیشتر موارد ما هیچ درمانی برای موارد بلند مدت از دست دادن بویایی نداریم که به طور گسترده قابل اعتماد و قابل قبول باشد. نتایج برخی مطالعات نشان داده اند تمرینات بویایی می توانند به ارتقا توانایی جداسازی و شناسایی روایح کمک کنند. این می تواند رشد گیرنده های جدید را تحریک کرده یا توانایی مغز برای تفسیر سطوح کم روایح را بهبود ببخشد. اما پژوهشگران همچنان در حال فراگیری چگونگی کارکرد آن هستند

منابع:



:: برچسب‌ها: بویایی ,حس بویایی , تست بویایی ,دانستی ها ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

بیماری آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده سیستم عصبی مرکزی انسان است که باعث زوال قوای عقلانی می‌شود.منشاء این بیماری دقیقا معلوم نیست و علاجی هم برای آن فعلاً در دسترس نیست.
تغییرات متعددی در مغز بیمار رخ می دهد که باعث کوچک شدن مغز و نیز از بین رفتن سلول‌های مغزی می‌شود و به جای آنها اشکال خاصی به نام "پلاکهای پیری" در مغز به وجود می‌‌آید.
علامت دیگر بیماری وجود کلافه‌های ظریف مارپیچی‌شکل در سلول‌های مغزی است، که در نهایت سلول‌های سالم را از بین می‌برد.  

نقش وراثت در آلزایمر

سن بالا ، سابقه خانوادگی ، جنس مونث بودن و سندرم داون ، مهمترین عوامل خطر ساز برای آلزایمر هستند. در جمعیتهای غربی ، خطر تجربی آلزایمر در سرتاسر عمر ، 5 درصد است. اگر بیماران ، خویشاوند درجه اولی داشته باشند که آلزایمر در او پس از 65 سالگی بروز کرده باشد، خطر نسبی ابتلای آنها 3 - 6 برابر ، افزایش می‌یابد. اگر بیماران خواهر یا برادری مبتلا به آلزایمر پیش از 60 سالگی و نیز یک والد مبتلا باشند، خطر نسبی آنها 7 - 9 برابر می‌شود.

آزمایش آپولیپوپروتئین A نوعی آزمایش تشخیصی کمکی است و نباید برای پیش بینی آلزایمر در بیماران بی‌علامت استفاده شود. مبتلایان به سندرم داون ، افزایش خطر ابتلا به آلزایمر را نشان می‌دهند. پس از 40 سالگی ، مبتلایان به سندرم داون ، همواره یافته‌های آسیب شناختی عصبی آلزایمر را دارند و تقریبا 50 درصد آنها ، دچار افت شناختی می‌شوند.


علائم آلزایمر

علائم اولیه آلزایمر در افراد مختلف و حتی روزهای پی در پی متفاوت خواهد بودبعضی از نشانه های آن به قدری ظریف است که هیچ کس به آن توجه نخواهد کرد.

علائم بعدی به صورت بارزتری جلوه می کند و آن زمانی است که بیماری پیشرفت زیادی کرده است.

از جمله علائم اولیه ابتلا به این بیماری عبارت هستند از:

-
از دست دادن حافظه

یکی از شایع ترین علائم آلزایمر فراموش کردن چیزهایی است که در فاصله ی زمانی نه چندان دور فرا گرفته اید. در حالی که فراموش کردن قرار ملاقات، نام یا شماره تلفن دوستان طبیعی است، اما در افراد مبتلا به آلزایمر فراموشی بیشتر اتفاق می افتد و بعد ها نیز با گذر زمان موارد فراموش شده را به خاطر نخواهند آورد.

-
مشکل در انجام امور زندگی و کارهای روزانه

افراد مبتلا به آلزایمر به سختی می توانند وظایف خود را بدون فکر کردن به خاطر بیاورند. فراموش کردن شیوه ی طبخ غذا، تعمیر لوازم منزل و یا بازی های ساده از جمله مشکلات این افراد است.

-3
مشکلات زبانی

هر فردی ممکن است بعضی اوقات به سختی بتواند کلمات صحیح را پیدا کند. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب مواقع کلمات ساده را فراموش می کنند و یا واژه های غیر معمولی را جایگزین می کنند.

-4
سردرگمی زمانی و مکانی

فراموش کردن تاریخ روز و یا این که به سمت کجا در حال رفتن هستید، تا حدودی نرمال است. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب خیابان خودشان را گم می کنند و فراموش می کنند کجا هستند و یا چگونه به این نقطه رسیده اند و یا این که چگونه به خانه باز گردند.

-5
کاهش قوه قضاوت

هیچ کس در همه ی زمان ها قضاوت درستی ندارد. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بدون در نظر گرفتن آب و هوا لباس می پوشند. مثلا ممکن است در روزهای گرم چندین بلوز روی هم بپوشند و یا برعکس.

افراد مبتلا به آلزایمر قضاوت صحیحی راجع به پول ندارند و ممکن است مقدار زیادی پول به فروشنده بدهند و یا چیزهایی بخرند که اصلا به آن نیازی ندارند.

افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و ... کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

-6
مشکل در تفکر انتزاعی

افراد مبتلا به آلزایمر اغلب به طور کلی شماره ها را فراموش می کنند و یا نمی دانند که چه کاری باید با آن انجام داد.

-7
قرار دادن اشیاء در جای غلط

هر کسی ممکن است به طور اتفاقی کلید یا کیف پول خود را در جای غلط بگذارداما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب چیزها را در جای غلط می گذارند. مثلا ممکن است اتو را در یخچال قرار دهند.

-8
تغییر در رفتار و خلق و خو

افراد مبتلا به آلزایمر به سرعت تغییر خلق و خو می دهند. مثلا ممکن است بدون هیچ دلیل مشخص از حالت آرام به گریه و یا عصبانیت تغییر خلق دهند.

-9
تغییر شخصیتی

شخصیت افراد در طول زندگی معمولا تا حدودی عوض می شود، اما افراد مبتلا به آلزایمر به طور بارزی تغییر شخصیت می دهند. مثلا ممکن است بدگمان، ترسو و یا وابسته به سایر افراد خانواده شوند.

 

از دست دادن قوه ی ابتکار و نوآوری

بعضی اوقات خستگی بابت کارهای خانه، فعالیت های تجاری و یا مسئولیت های اجتماعی طبیعی است. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بسیار غیر فعال هستند. ساعت های طولانی به تماشای تلویزیون می نشینند. بیش از حد طبیعی می خوابند و هیچ تمایلی برای فعالیت ندارند.

 
روش پیشگیری از الزایمر 

تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش های زیر را در پیشگیری از آلزایمر موثر می داند.

 
تمرینات فکری

افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و ... کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

تمرینات بدنی

30 
دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب، ماهیچه ها و مغز داردپیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل و....می تواند نوعی ورزش باشد.

نوشیدن مایعات به اندازه ی کافی

کم آبی، مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

مراقب داروهای مصرفی باشید

پزشک شما باید از کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می کنید آگاه باشدزیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.

از رژیم غذایی سالمی پیروی کنید

روزانه حداقل 5 نوع میوه و سبزی تازه بخورید. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو بسیار مفید است.

از مکمل فسفاتیدیل سرین Phosphatidylserine استفاده کنید

مطالعات مختلف نشان می دهد که استفاده از این مکمل در مراحل اولیه ی ابتلا به آلزایمر، سرعت پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. بنابراین اگر این بیماری در خانواده در حال گسترش است بهتراست با مشورت پزشک مصرف آن را شروع کنید.

*
کار کردن بر روی دستگاه‌های موسیقی

ساخت آهنگ، باعث افزایش عمر مغز شما می شود. طبق تحقیقی که انجام شد، نشان داده شد افرادی که بر روی یکی از دستگاه‌های موسیقی کار می‌کردند، در انجام فعالیت‌های ذهنی، در مقایسه با دیگران بهتر بودند.

*
تماس گرفتن با دوستان

داشتن ارتباط اجتماعی مستمر، باعث می‌شود مغز شما جوان بماند. بنابراین انجام سرگرمی‌ها که ترکیبی از فعالیت اجتماعی، فیزیکی و روانی است، ممکن است، بهترین محافظ در برابر بیماری جنون باشد.

*
خوردن ماهی

طبق تحقیقی که در سال 2011 در مرکز رادیولوژیک آمریکای جنوبی انجام شد، ماهی در واقع، غذای مغز است. اسکن از مغزها، نشان داد افرادی که ماهی کباب شده بر روی آتش و پخته شده- نه ماهی که در روغن سرخ می‌شود- حداقل یک مرتبه در هفته، مصرف می‌کنند، از ماده خاکستری در نواحی کلیدی مغزشان، بهتر محافظت می‌شود.

محصول «کمپ» یک آزمون جدید برای تشخیص احتمال ابتلا به آلزایمر در مرحله SCD است که به صورت خودآزمون طراحی شده است. در این آزمون توانایی‌های مختلف فرد از جمله تشخیص موقعیت مکانی، حافظه، حافظه پس­گستر، ارتباط کلامی، محاسبه اجرایی، مفهوم و برداشت، زبان، توجه، بینایی، بینایی فضایی، توانایی ادراکی و بویایی ارزیابی می‌گردد.

منابع :خبرنگاران جوان



:: برچسب‌ها: تست ,آلزایمر ,تشخیص ,تست کمپ ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهريور 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

بو یک مفهوم اساسی است و دانشمندان هنوز درباره آن و تاثیراتش روی بدن پژوهش می‌کنند. وقتی گیرنده‌های شیمیایی در بینی، که تشخیص بو برعهده آنهاست، توسط یک بوی خاص تحریک می‌شوند، پیام‌های الکتریکی به مغز می‌فرستند. مغز داده‌ها را تفسیر می‌کند و در نهایت باعث می‌شود بوهای مختلف را درک کنیم. در واقع، بوها را وقتی حس می‌کنیم که مولکول‌های موجود در هوا باعث تحریک سلول‌های گیرنده بویایی می‌شوند. به همین دلیل مواد فراری که به آسانی به گاز تبدیل می‌شوند، مانند نفتالین بو دارند. با این حال، آیا بوها می‌توانند مانند نورها و رنگ‌ها در درمان بیماری‌ها و یا خلق و خو و ذهن ما تاثیر بگذارند؟ دانشمندان خوش‌بین هستند.

بوها باعث درک بهتر طعم می‌شوند

قبل از اینکه وارد بحث تاثیر بو روی درمان یا کنترل بیماری‌ها شویم، بد نیست به یک تاثیر فزیکی بو اشاره کنیم. به گفته دانشمندان بوها باعث درک بهتر طعم می‌شوند. طعم جزو آن دسته ویژگی‌هایی است که تعریف مشخصی ندارد. تعجب کردید؟ شاید باور نکنید اما هر کس تعریف خودش را از طعم دارد؛ برای مثال تعریف طعم از نظر یک شیمیدان با یک آشپز متفاوت است. طعم از نظر شیمیدان‌ها تنها عطر به تنهایی است اما آشپزها ترکیب پیچیده‌ای از احساس بویایی، چشایی و درک مزه را طعم می‌دانند. با این حال، هیچ یک از این تعریف‌ها به طور کامل طعم را تشریح نمی‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند درک طعم و احساس بویایی نسبت مستقیمی با هم دارند؛ یعنی هرچه ماده غذایی بوی بیشتری داشته باشد طعم و مزه بیشتری هم دارد. بنابراین هرچه بوی غذا مطبوع‌تر و خوشایندتر باشد، اشتها را بیشتر تحریک می‌کند و باعث می‌شود لذت بیشتری از خوردن خوراکی‌ها ببریم. همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند بعضی از ترکیبات در علظت‌های متوسط به عنوان محرک طعم و در غلظت‌های بالا به عنوان محرک سیستم بویایی عمل می‌کنند و با تغییر طعم و بو روی سلیقه افراد تاثیر می گذارند؛ برای مثال نمک (شور)، اسید سیتریک (ترش) و گنه‌گنه (تلخ)

بو بکش تا فشار خونت پایین بیاید

یک خبر خوب برای مبتلایان به فشار خون بالا؛ پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند بو کردن گلهای رز و بعضی از عطرهای ملایم باعث کاهش فشار خون می‌شود. البته به معنای خلاصی از دست دوا و دکتر نیست و هنوز به صورت ایده ای خام مطرح شده اما امیدهای زیادی برای محققان برای درمان فشار خون بالا ایجاد کرده است.

استرس بو دارد!

اعصاب ندارید؟ با کمترین اتفاقی زود از کوره در می‌روید؟ همیشه دچار استرس هستید؟ دانشمندان علاوه بر روش‌های معمول، یک پیشنهاد ویژه برای‌تان دارند؛ بو بکشید. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند بعضی از بوها برای کاهش استرس موثرند. در این میان، اسطوخودوس حسابی خودی نشان داده چون علاوه بر کاهش استرس، روی تسکین درد نیز موثر است. قهوه نیز که مدتی است به پای ثابت بیشتر مطالب مربوط به سلامت در رسانه‌ها تبدیل شده، خاصیت آرام‌بخش دارد. شاید به همین دلیل موقع گذشتن از کنار یک کافه‌تریا یا قهوه‌فروشی و به مشام رسیدن بوی قهوه، نوعی احساس آرامش و راحتی می‌کنیم. بوی وانیل نیز همین ویژگی را دارد. بوی گل رز نیز با تنظیم تنفس باعث احساس آرامش و کاهش استرس می‌شود.

بو بکش و بخواب

خواب‌تان نمی‌برد؟ از بی‌خوابی به ستوه آمده‌اید؟ نگران نباشید بو بکشید و راحت بخوابید. شاید عجیب به نظر برسد اما پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند بو کردن گل‌ها، به خصوص گل رز قبل از خواب باعث می‌شود راحت‌تر بخوابید. البته استفاده از اسپری‌های خوشبو کننده هوا این تاثیر را ندارند. با این حال، در اتاق خوشبو خواب راحت‌تری نسبت به اتاق بدون بو تجربه می‌کنیم. از سوی دیگر، اسطوخودوس نیز با تاثیر گذاشتن روی سرعت فعالیت‌های سیستم عصبی، باعث بهبود کیفیت خواب، ایجاد آرامش و روحیه افرادی می‌شود که از اختلال‌های خواب رنج می‌برند.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چون رایحه موجود در اتاق خواب حتی روی خواب‌هایی که می‌بینید تاثیر می‌گذارند. استشمام بوی گل قبل از خواب می‌تواند باعث شود هم خوب بخوابید و هم خواب‌های خوش ببینید. البته برعکس این موضوع نیز درست است؛ یعنی استمشام بوهای بد قبل از خواب باعث کاهش کیفیت خواب و دیدن کابوس می‌شود. پژوهشگران امیدوارند با این روش بتوانند به افرادی که دچار کابوس‌های شبانه هستند کمک کنند تا از این مشکل آزاردهنده رها شوند

بو مثل انسولین عمل می‌کند؟

امیدهای تازه‌ای برای دیابتی‌هایی که باید انسولین تزریق کنند ایجاد شده است، اگرچه هنوز تا قطعی شدن ماجرا راه زیادی باقی مانده است. در یکی از پژوهش‌های اخیر از چند مرد سالم دعوت به همکاری شد. به آنها یک بار در روز انسولین تزریق می‌شد و این کار به مدت چهار روز ادامه پیدا می‌کرد. طبیعی است که قند خون آنها کاهش می‌یافت. البته پس از هر تزریق داوطلبان در معرض بوی انسولین هم قرار می‌گرفتند. در روز پنجم تزریقی انجام نشد و افراد تنها در معرض بوی انسولین قرار گرفتند ولی باز هم قند خون‌شان کاهش یافت

بوها و درمان آلزایمر و پارکینسون

پژوهشگران امیدهایی برای کشف رازهای بیماری‌های مرموزی مانند آلزایمر و پارکینسون با استفاده از بوها پیدا کرده‌اند چون از آنجا که بو و حافظه به شدت باهم مرتبط هستند و از دست دادن حس بویایی یکی از علائم اولیه در بیماری‌های پیشرونده عصبی مانند پارکینسون و آلزایمر است. حواس ما با هم کار می‌کنند؛ برای مثال بینایی، چشایی و بویایی افراد کاملا به هم مرتبط هستند، طوری‌که احساس یک بو می‌تواند حس‌های دیگر را هم تحریک کند. بنابراین شاید بتوان با این روش به مبتلایان به آلزایمر کمک کرد تا کمتر در زندگی‌شان با مشکل مواجه شوند

 

تاثیر بو روی ذهن

بوها باعث تحریک حافظه می‌شوند

حتما برای شما هم اتفاق افتاده که تنها با احساس یک بوی خاص سیلی از خاطرات به ذهن‌تان هجوم بیاورند. از آنجا که مرکز درک بویایی بخشی از سیستم لیمبیک مغز است که با حافظه در ارتباط است. ارتباط قوی‌ای بین حافظه و قدرت بویایی وجود دارد که تقریبا بلافاصله با احساس یک بوی خاص، مکان خاص، افراد یا خاطراتی را برای‌تان تداعی می‌کند. از آنجا که بو محرکی بسیار قوی است از آن برای درمان و بازیابی خاطرات فراموش‌شده استفاده می‌شود.

بو تمرکز را افزایش می‌دهد

تمرکز ندارید؟ بوی نعنا، توت‌فرنگی و اسطوخودوس را امتحان کنید چون باعث افزایش قدرت تمرکز می‌شوند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند استفاده از بوی اسطوخودوس در زمان استراحت کارگران کارخانه باعث افزایش علمکرد و بهره‌وری آنها می‌شود. همچنین ورزشکاران با استشمام بوی نعنا سریع‌تر می‌دوند و تمرکز بیشتری دارند. دانش‌آموزانی هم که توت‌فرنگی تازه را بو می‌کنند، در امتحان‌های‌شان عملکرد بهتری دارند. ناگفته نماند بوی اوکالیپتوس نیز هوشیاری را افزایش می‌دهد.

بوها شما را شاد می‌کنند

بوها می‌توانند تقریبا روی همه چیز، از رویاها و احساسات گرفته تا رانندگی، استرس، درد، تمرکز، حافظه و حس عاشقانه تاثیر بگذارند. با این حال، بسیاری از بوها می‌توانند باعث ترشح هورمون‌ سروتونین در بدن و ایجاد حس شادی و نشاط ‌شوند؛ برای مثال بوی اسطوخودوس.

 

تبلیغات بودار را باور کنیم؟

آیا ممکن است فروشندگان با استفاده از بوها ما را به خرید تشویق کنند؟ پژوهش‌ها نشان داده‌اند بوی فروشگاه‌ها روی خرید و میزان پولی که خرج می‌کنید اثر دارد. محققان کفش‌های یکسانی را در دو فروشگاه قرار دادند. در یک فروشگاه رایحه دلپذیری منتشر کردند و در فروشگاه دیگر هیچ بویی به محیط اضافه نکردند. نتایج نشان داد 84 درصد از خریداران، تمایل دارند از فروشگاه با رایحه دلپذیر خرید کنند. آنها همچنین حاضر بودند که برای خرید کفش ‌های موجود در فروشگاه خوش‌بو پول بیشتری بپردازند

گاهی وقتی وارد بعضی فروشگاه‌ها می‌شوید، بوی عود یا مواد خوش‌بو کننده‌ای را احساس می‌کنید که فروشنده‌ها برای مطلوب جلوه دادن محیط از آنها استفاده می‌کنند. این کار بخشی از ترفندهای تبلیغاتی برای جلب مشتری است که اساس آن همان تاثیر بو در حافظه و خلق‌وخوی افراد است. بازاریابان بعد از اینکه حس بینایی و شنوایی مشتریان را گلوله‌باران می‌کنند، آخرین تیر را هم به سیستم بویایی آنها شلیک می‌کنند تا کار تبلیغات خود را به نتیجه برسانند. با این حال، این بوها، طعمه‌هایی هستند که مشتریان را با یک حس خوب به خرید تشویق می‌کنند

چگونه به بوها عادت می‌کنیم؟

اضافه کردن عطر به یک اتاق که قبلا بدون بو بوده معادل تغییر مبلمان است. این تغییر در ابتدا تمرکز و دقت را افزایش می‌دهد اما پس از مدتی، این اثرها کاهش پیدا می‌کنند. این اتفاق درباره بو هم صادق است. سیستم بویایی در ابتدا برای تشخیص تغییرات بو فعال می‌شود اما پس از پاسخ آن به محیط از بین می‌رود. این بدان معنی نیست که بو از میان رفته است بلکه انطباق سیستم بویایی را با محیط نشان می‌دهد. این فرایند در افرادی که معمولا از عطر یا ادکلن خاص استفاده می‌کنند وجود دارد. بیشتر این افراد می‌گویند بوی عطر خودشان را احساس نمی‌کنند.



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

آروماتراپي يا رايحه درماني در طول دهه اخير مورد توجه بسياري از مردم قرار گرفته است و در اين ميان، رايحه درماني به وسيله شمع، جايگاه خاصي را به خود اختصاص مي دهد. شمع، علاوه بر اينكه يك منبع نور و گرماي زيبا به شمار مي رود، مي تواند خيلي خوب از عده رايحه درماني برآيد. اين شمع ها مي تواند حسي رمانتيك و زيبا به شب بدهند و نوعي احساس آسايش و آرامش را در خانه متساعد كنند. ما شمع را در مراسم مذهبي و در بسياري ديگر از برنامه هاي خود به كار مي بريم زيرا اين وسيله تزئيني زيبا مي تواند به خودي خود به انسان آرامش و لذت را هديه كند. البته شايد كلمه «رايحه درماني» يا «آروماتراپي» را روي بسته بندي انواع شمع مشاهده نكنيد ولي همان شمع هاي معمولي نيز گاه با رايحه هاي دلنشين تهيه مي شوند. در غير اين صورت نيز مي توانند با استفاده از انواع روغن هاي معطر گياهي آن را تبديل به شمع آروماتراپي كرد. تنها كافيست چند قطره از روغن مورد نظر را روي شمع بچكانيد و اجازه دهيد حرارت شمع، عطر آن را به اطراف پخش كند و حس آرامش بخش آن را در محيط گسترش دهد.

نوع شمع

براي اينكه بتوان از يك شمع براي رايحه درماني استفاده كرد، نوع موم آن اهميت خاصي پيدا مي كند. شمع هايي كه از موم هايي ساخته شده اند كه هنگام سوختن مواد سمي به اطراف پراكنده مي كنند، مثل شمع هاي پارافيني معمولي، براي رايحه درماني مناسسب نيستند. در عوض موم زنبور عسل، سويا و ديگر موم هايي كه پايه گياهي دارند، بهترين انتخاب براي اين كارند. اين نوع موم ها اغلب نرم هستند و به همين دليل درون ظرف هاي مخصوص ريخته مي شوند.

نكاتي براي خريد شمع طبيعي

وقتي مي خواهيد شمعي مخصوص آروماتراپي خريداري كنيد، حتماً نوشته روي برچسب آن را بخوانيد. دقت كنيد كه نوع موم اين شمع چيست و بهتر است بدانيد كه اين شمع ها بايد تنها با عطرهاي گياهي طبيعي و روغن هاي گياهي معطر شده باشند نه روغن هاي مصنوعي و شيميايي.
ـ شمع بايد از مواد صددرصد طبيعي ساخته شده باشد (هيچ ماده مصنوعي در شمع نباشد)
ـ عطر اين شمع ها بايد از روغن هاي گياهي باشد.
ـ جنس موم بايد از سويا باشد.
ـ به هيچ وجه پارافين در ساخت آن به كار نرفته باشد.

جايگزين شمع

از آنجا كه پيدا كردن شمع هاي كاملاً طبيعي ممكن است سخت به نظر برسد، مي توانيد به جاي شمع، از وسايل ديگري براي آروماتراپي استفاده كنيد. امروزه ظروفي مناسب اين كار در بازار يافت مي شود كه در اين ظروف، جاي خاصي براي قرار دادن شمع معمولي تعبيه شده است و در قسمت بالاي شمع، سطحي قرار مي گيرد كه مي توان روغن گياهي معطر و مناسب را در آن ريخت. حرارت شمع باعث انتشار عطر و البته تاثير احساسي آن در فضاي محيط مي شود.

انواع عطر در شمع ها

هيچ چيز در دنيا نمي تواند مثل عطر خالصي كه از گل ها، انواع چوب و ميوه ها گرفته مي شود، روحيه تان را عوض كند و به آن طراوت ببخشد. علاوه بر اين، اين عطرها خاصيت درماني هم دارند و به خوبي استرس و فشار عصبي را بهبود مي بخشند.
اين عطرها به دو صورت تهيه مي شوند؛ يا به صورت تكي يا به شكل تركيبي، يعني مخلوطي از دو يا چند عطر و روغن معطر گياهي در ادامه مطلب به برخي از شمع هاي تك رايحه اشاره مي كنيم.

شمع با رايحه چوب سدر

سدر رايحه اي گرم و زميني دارد و از آن به عنوان دارو استفاده مي شود. اين شمع براي ايجاد محيطي آرامبخش و هنرمندانه مناسب است. مصريان باستان از چوب سدر براي تهيه لوازم آرايشي، عطر و دارو استفاده مي كردند. سابقه استفاده از اين گياه به ۳۰۰۰ سال پيش از ميلاد مي رسد.

شمع با رايحه دارچين

دارچين رايحه اي تحريك كننده و تند و هوشيار كننده دارد و حس گرم و پراحساسي را در محيط ايجاد مي كند. روشن كردن اين شمع در طول روز براي از بين رفتن خستگي و خواب آلودگي توصيه مي شود. درخت دارچين از ۴۰۰۰ سال پيش تاكنون در چين كشت مي شده و مورد استفاده قرار مي گرفته است. مهمترين مورد استفاده اين درخت به خاطر خاصيت دارويي آن است.

شمع با رايحه سير

شايد عجيب به نظر برسد اما شمع سير هم طرفداران خاص خود را دارد. سير، رايحه اي تند در عين حال شيرين و گرم دارد و از قديم به عنوان يك مسكن از آن استفاده مي شده است.

شمع با رايحه اوكاليپتوس

اوكاليپتوس، انرژي بخش و ضدعفوني كننده است و به عنوان رايحه اي براي نظم بخشي به افكار از آن استفاده مي شود. علاوه بر آن عطر اوكاليپتوس سرفه را بهبود مي بخشد و علائم سرماخوردگي را كم مي كند.

شمع با رايحه بنفش كوهي

بنفش كوهي عطري آرامش بخش دارد و ذهن و قلب را آرام مي كند. اين گياه را رايحه مخصوص به خود، فشار عصبي را كاهش مي دهد و احساس افسردگي يا درگيري ذهني را برطرف مي كند.

شمع با رايحه پرتقال

پرتقال، رايحه اي خاص و دل انگيز دارد كه روحيه را متعادل مي كند و به آرامش روح و حفظ تعادل رواني كمك مي كند. استفاده از رايحه اين ميوه پرخاصيت به ۴۰۰۰ سال قبل از ميلاد بر مي گردد.

شمع با رايحه نعناع

نعناع، رايحه اي ضدعفوني كننده و هوشيار كننده دارد و احساسات شديد را آرام مي كند. از طرفي، رايحه اين گياه خوشبو، خستگي ذهني را برطرف مي سازد. نعناع از ديرباز توسط مصريان باستان يوناني ها، روميان و يهوديان مورد استفاده طبي قرار مي گرفت.

شمع با رايحه اكليل كوهي

اكليل كوهي يا رزماري خاصيت درماني زيادي دارد. از جمله، خاصيت روحيه بخشي و انرژي زايي. گفته مي شود كه اين گياه، خلاقيت را بالا مي برد و از طرف ديگر، دستگاه تنفسي و سينوس ها را پاك مي كند. اكليل كوهي از ديرباز با حافظه در ارتباط بوده است به طوري كه در ميان يونانيان باستان، رسم بود كه دانش آموزان و دانشجويان براي بالا بردن قدرت حافظه خود، حلقه اي از اكليل كوهي به گردن مي آويختند.

شمع هاي آروماتراپي روشن كنننده ذهن

اين شمع ها كه به روشن كننده ذهن معروف هستند، از تركيبي از رايحه هاي روغن هاي اوكاليپتوس، نعناع و اكليل كوهي ساخته مي شوند. اين تركيب خنك كننده، سينوس ها را باز مي كند و تمركز را افزايش مي دهد و براي درمان خستگي روحي و رواني موثر است. دانشمندان ثابت كرده اند كه روغن نعناع و اكليل كوهي امواع بتا در مغز را افزايش مي بخشد و در نتيجه سطح هوشياري فرد بالا مي رود.

شمع هاي آروماتراپي خواي هاي شيرين

خواب هاي شيرين تركيبي آرامش بخش از روغن هاي استوخودوس، علف ليمو و مرزنجوش است و بسيار پرطرفدار است. اين شمع ها براي آرام كردن استرس، بالا بردن روحيه و ايجاد تعادل روحي مورد استفاده قرار مي گيرند و خوابي آرام به شما هديه مي دهند.

شمع هاي آروماتراپي عشق

اين شمع ها از تركيب استوخودوس، گياه پچولي (نعناع هندي) و روغن چوب گل سرخ ساخته مي شوند و محيط را آرام و رمانتيك مي كنند. اين شمع ها بي نهايت آرامش بخش هستند و استرس را از بين مي برند.

شمع هاي آروماتراپي دنج و راحت

اين شمع ها از روغن هاي گياهان سبز، دارچين و جوز هندي تهيه مي شوند و احساسات سرد زمستان را از بين مي برند و نوعي گرماي دلچسب به محيط مي بخشند.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

غذاهایی که حس بویاییرا ضعیف می کند. احتمالا رژیم غذایی پر چرب با اختلال در عملکرد مناطقی از مغز که در پردازش سیگنال های بویایی دخیل هستند، موجب کاهش حس بویایی می شود.

بر اساس مطالعات اخیر رژیم غذایی با چربی بالا موجب کاهش حس بویایی می شود. محققان دانشگاه فلوریدا با بررسی موش هایی که از یک رژیم غذایی پرچرب پیروی می کردند، دریافتند که رژیم غذایی پرچرب با اختلال در حس بویایی همراه است.

در حقیقت نتایج حاکی از این بود که در موش های تغذیه شده با رژیم غذایی پر چرب فقط نیمی از سلول های عصبی که کار تشخیص بو در مغز را بر عهده دارند، فعال هستند.

برای انجام این تحقیق به موش ها آموزش داده شد که در ازای تشخیص یک بوی خاص، جایزه دریافت کنند. در پایان مطالعه مشاهده شد موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند در تشخیص ارتباط میان بو و جایزه نسبت به  سایر موش ها، کندتر عمل می کردند.

نکته جالب در این مطالعه این بود که موش هایی که به طور ژنتیکی چاق بودند، کاهش حس بویایینداشتند اما موش هایی که با رژیم غذایی پر چرب چاق شده بودند با کاهش این حس مواجه شدند. محققان معتقدند احتمالا رژیم غذایی پر چرب با اختلال در عملکرد مناطقی از مغز که در پردازش سیگنال های بویایی دخیل هستند، موجب کاهش حس بویایی می شود.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

زبانعضوی حیاتی است. هر سرآشپزی به خوبی می داند که چقدر این اندام چند سانتیمیتری برای بقاء ضروری است! از این که بگذریم، درک کلیهطعم ها و مزه ها به زبان بستگی دارد. اگر مایلید تا اطلاعات خود را درباره زبان و قوای چشائی بیشتر کنید با ما همراه شوید.

برآمدگی های سطح زبان زایده های قارچی شکل بسیار ریزی هستند که هر یک از آنها، ۵۰ تا ۱۰۰ گیرنده را در خود جای داده اند. محققان بر این باورند که انواع گیرنده های چشائی که طعم های شیرینی، شوری، ترشی را جذب می کنند، محدود می باشند. این در حالی است که گیرنده های تلخی بسیار زیادتر بوده و حداقل ۲۵ درصد از سطح زبان را به خود اختصاص داده اند. حساسیت بالای زبان به طعم تلخی از این رو است که بتواند در صورت مواجهه با انواع سموم و زهرها سریعاً واکنش نشان داده و سلامت فرد را تضمین نماید. جالب است بدانید که اغلب ترکیبات گیاهی سمی همچون استریکنینوسیانید طعم تلخی دارند

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

همه ما درباره مزه های شیرینی، شوری، ترشی و تلخی می دانیم. اما مزه ای که کمتر شناخته شده «اومامی» (Umami) است که به طعم پنجم معروف شده است، که مسئول درک طعم خوراکی هایی چون سویا سس، گوجه فرنگی و بسیاری از غذاهایی است که حاوی مقادیر زیادی از نمک اسید گلوتامیک است. محققان ژاپنی به تازگی دریافته اند که گیرنده های اومامی نه تنها بر روی سطح زبان، بلکه در کل دستگاه گوارش وجود دارند. اما هنوز نقش اساسی آنها در هضم غذا کشف نشده است

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

حس چشائی مدتها پیش از تولد شروع می شود

در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از مردم طعم ها و مزه ها را بیشتر از دیگران حس می کنند. این تیز بودن قوه ی چشائی به دلیل وجود تعداد بیشتری از زایده های قارچی شکلی است که بر روی سطح زبان آنها وجود دارد. این افراد در برابر سبزیجات تلخ اما مغذی نظیر کلم بروکلی و کلم پیچ با دردسر مواجه می شوند! لیندا بارتوشوک یکی از متخصصان علوم تغذیهدر دانشگاه فلوریدا به تازگی دریافته است که پولیپ های روده بزرگ این افراد بیش از مردم عادی پیشسرطانی بوده و احتمال ابتلای ایشان به این گونه بیماری ها بیشتر از سایرین است

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

 

اغلب غریب به اتفاق سلول های عصبی حامل پیام های چشائی در مسیرشان از زبان به مقصد مغز، از گوش داخلی عبور می کند. به همین خاطر است محققان در حال تحقیق بر روی ارتباط بین بیماری های گوش و مصرف بالای غذاهای چرب هستند. حتی اگر ارتباطی هم وجود نداشته باشد، بهتر است برای حفظ سلامتی از این دست غذاهای چرب دوری کنید، گرچه کار دشواری است!

کرفس، گوشتخوک و قارچ های خوراکی بزرگ حاوی اندروستنون است که یک ترکیب آروماتیک بوده و شدیداً بر سایر طعم ها و مزه ها تاثیرگذار است. از همه جالب تر این که بیش از نیمی از افراد حتی قادر به تشخیص این موضوع نیستند، و تنها ۱۵ درصد تا حدودی آن را به صورت بوی چوب یا گل تشخیص داده و مابقی آن را همچون ادرار می پندارند! به همین خاطر است که این دسته آخر دل خوشی از این مواد غذایی نداشته و تمایلی به آنها ندارند

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

مصرف خوراکی های شیرین و نوشیدنی های الکلی موجب می شود تا بسیاری از سلول های عصبی یکسانی در مغز فعال شوند. کودکانی که در خانواده شان سابقه اعتیاد به نوشیدنی های الکلی وجود داشته است، به طور ارثی تمایل بیشتری به خوراکی های شیرین دارند.

حس چشائی مدتها پیش از تولد شروع می شود. جالب است بدانید که مزه ی غذاهایی نظیر هویچ، سیر و وانیل نه تنها در شیر مادران شیرده احساس می شود، بلکه در دوران طولانی مدت بارداری نیز جنین قادر است از طریق مایع آمنیوتیک این طعم ها را مزه مزه کند. جولی مننلا در مرکز حواس شیمیائی مونل در فیلادلفیا دریافته که کودکان به غذاهایی که در دوره جنینی مزه آنها را حس کرده اند بیشتر متمایلند.

بوی استنشاق شده توسط مادران شیرده حتی می تواند بر طعم شیر آنها تاثیرگذار باشد. جالب است بدانید مادران شیردهی که در مزرعه کار می کنند و در معرض بوی کاه و جو قرار دارند طعم شیری که به شیرخوار می دهند حالت طبیعی ندارد

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

منابع:

حس چشایی

از دست دادن حس چشایی

اختلال حس چشایی



:: برچسب‌ها: از دست دادن حس چشایی ,حس چشایی ,درمان حس چشایی ,اهمیت حس چشایی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

اوتیسم اغلب با نگرانی هایی غذایی مواجه میشود ،بررسی های اخیر در مورد مطالعات علمی نشان داده که کودکان مبتلا به اوتیسم پنج برابر بیشتر از چالش های غذا خوردن مانند انتخواب غذاهای بسیار محدود رفتار میکنند.محققان همچنان سعی میکنند به طور کامل در مورد ارتباط غذا خوردن مبتلایان به اوتیسم را درک کنند.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

قبل از هر چیز باید به این نکات توجه شود:

به واکنش کودک در مقابل مزه های مختلف توجه شود. این واکنش ها ممکن است به صورت حرکات اضافی زبان، لب ها، دهان، یا حتی صدا درآوردن با زبان و نظیر آن ها باشد

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

دقت کنید:
آیا کودک اشیا را به دهان می برد، آن ها را مزه می کند یا خیر.
آیا کودک هر چیزی را بدون توجه به مزه می خورد یا به صورت انتخابی عمل می کند.
به طرز جویدن غذا و فرو بردن آن دقت کنید.
هر نوع عادت غذایی کودک باید مورد توجه قرار گیرد.
مشخص شود علاقه کودک به چه غذاهایی است.

آنچه که درمانگر باید انجام دهد:

اولین قدم در آموزش این کودکان این است که چهار مزه مختلف تلخی، ترشی، شوری و سپس شیرینی را به ترتیب هر کدام به مدت ۲ هفته روزی ۸-۴ بار به کودک آموزش داده شود.ضمن آنکه کودک مزه را می چشد، به او گفته می شود که این برای مثال مزه شوری است.هر مایع در محل مخصوص به خود روی زبان ریخته می شود.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

بعد از چشیدن مزه، مایع را به کودک نشان می دهیم و نام آن را می گوییم.حتی اجازه می دهیم تا آن مایع را بو کند.بعد از آن که هر مزه به مدت ۲ هفته آموزش داده شد مجددا آموزش آن ها را از سر می گیریم و با فاصله های زمانی کوتاه تر یک مزه را آموزش می دهیم و بعد فاصله را آن قدر کوتاه می کنیم که در یک روز مایعاتی از چهار نوع مزه را به کودک بدهیم

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

چنانچه فعالیت های قبلی موفقیت آمیز بود می توان انواع غذاهایی که دارای طعم های متفاوت است به کودک داد.این مرحله تلاشی برای سازگار کردن کودک با مزه های مختلف است

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: از دست دادن حس چشایی ,حس چشایی ,درمان حس چشایی ,اهمیت حس چشایی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

این پکیج برای افراد دچار اختلال بویایی که به علل مختلف مانند آنفولانزا، عفونت و ضربه به سر، حس بویایی خود را از دست داده‌اند و اختلال بویایی آنها با روش‌های متداول دارویی و جراحی، درمان نشده است، توصیه می‌گردد.

این پکیج شامل یک کیت «تست بویایی کامل» و یک «اولفکترین» می‌باشد.

روش استفاده:

ابتدا با استفاده از «تست بویایی کامل»، حس بویایی خود را ارزیابی نمایید. نتیجه این تست یک عدد از صفر تا 24 است و مشخص می‌کند که حس بویایی شما چقدر ضعیف شده است.

سپس، یک دوره درمان با «اولفکترین» را شروع نمایید. این محصول یک کیت تقویت حس بویایی است و شامل چهار اسپری حاوی مواد معطر است که بوییدن آنها، باعث تحریک و بازسازی نورون‌های بویایی می‌گردد. استفاده از این کیت 2 بار در روز و به مدت 12 هفته، عملکرد بویایی افراد دچار اختلال بویایی را بهبود می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از این محصول در 50% از موارد باعث بهبود نسبی و در 30% از موارد باعث بهبود کامل حس بویایی می‌گردد.

پس از اتمام دوره درمان، مجدداً با استفاده از «تست بویایی کامل»، حس بویایی خود را ارزیابی نموده و امتیاز خود را قبل و پس از درمان مقایسه نمایید. در صورتی که عملکرد حس بویایی شما بیش از 3 امتیاز بهبود یافته باشد، مشخص می‌شود درمان در مورد شما اثربخش بوده است و انجام یک دوره درمانی دیگر توصیه می‌گردد.

 

روش انجام تست و درمان، در این پکیج بر اساس بوییدن است و کاملاً غیرتهاجمی و بی‌خطر می‌باشد.

هزینه این پکیج 85000 تومان + 10000 تومان هزینه پست به سراسر کشور می‌باشد.

جهت سفارش این پکیج می‌توانید با شماره 66461191-021 تماس بگیرید.

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

اوتیسم اغلب با نگرانی هایی غذایی مواجه میشود ،بررسی های اخیر در مورد مطالعات علمی نشان داده که کودکان مبتلا به اوتیسم پنج برابر بیشتر از چالش های غذا خوردن مانند انتخواب غذاهای بسیار محدود رفتار میکنند.محققان همچنان سعی میکنند به طور کامل در مورد ارتباط غذا خوردن مبتلایان به اوتیسم را درک کنند.

قبل از هر چیز باید به این نکات توجه شود:

به واکنش کودک در مقابل مزه های مختلف توجه شود. این واکنش ها ممکن است به صورت حرکات اضافی زبان، لب ها، دهان، یا حتی صدا درآوردن با زبان و نظیر آن ها باشد.

دقت کنید:
آیا کودک اشیا را به دهان می برد، آن ها را مزه می کند یا خیر.
آیا کودک هر چیزی را بدون توجه به مزه می خورد یا به صورت انتخابی عمل می کند.
به طرز جویدن غذا و فرو بردن آن دقت کنید.
هر نوع عادت غذایی کودک باید مورد توجه قرار گیرد.
مشخص شود علاقه کودک به چه غذاهایی است.

آنچه که درمانگر باید انجام دهد:

اولین قدم در آموزش این کودکان این است که چهار مزه مختلف تلخی، ترشی، شوری و سپس شیرینی را به ترتیب هر کدام به مدت ۲ هفته روزی ۸-۴ بار به کودک آموزش داده شود.ضمن آنکه کودک مزه را می چشد، به او گفته می شود که این برای مثال مزه شوری است.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

هر مایع در محل مخصوص به خود روی زبان ریخته می شود.بعد از چشیدن مزه، مایع را به کودک نشان می دهیم و نام آن را می گوییم.حتی اجازه می دهیم تا آن مایع را بو کند.بعد از آن که هر مزه به مدت ۲ هفته آموزش داده شد مجددا آموزش آن ها را از سر می گیریم و با فاصله های زمانی کوتاه تر یک مزه را آموزش می دهیم و بعد فاصله را آن قدر کوتاه می کنیم که در یک روز مایعاتی از چهار نوع مزه را به کودک بدهیم

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

چنانچه فعالیت های قبلی موفقیت آمیز بود می توان انواع غذاهایی که دارای طعم های متفاوت است به کودک داد.این مرحله تلاشی برای سازگار کردن کودک با مزه های مختلف است.

شما میتوانید حس چشایی خود را با استفاده از تست چشایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

منابع:

حس چشایی

از دست دادن حس چشایی

اختلال حس چشایی



:: برچسب‌ها: حس چشایی ,اختلالات حس چشایی ,درمان حس چشایی,حس بویایی ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

درد زایمان یکی از شدیدترین دردهایی است که زنان در طی زندگی خود تجربه می‌کنند. امروزه اقدامات دارویی جهت کاهش درد لیبر معمولاً مؤثرتر از اقدامات غیردارویی می‌باشد. ولی اکثراً گران و دارای اثراتی مضر هستند. از روش‌های غیردارویی تسکین درد، آروماتراپی (رایحه درمانی) با اسانس لاواند است.

بطور كلي موارد استفاده از آروماتراپی يا رايحه درماني شامل اضطراب و افسردگي - بي خوابي - دردهای شديد عضلاني - اختلالات قاعدگي - درد ناشی از قاعدگي - آرتريت (التهاب مفاصل)- آسم - اختلالات گوارشي - سر درد - دردهای زايمان و....مي باشد.

در ایران باستان پدر آروماتراپی، پزشك ايراني ابن سينای بزرگ بود كه اثرات بيش از 800 گياه را روي بدن مستند ساخت و روش استخراخ روغنهای اساسی را بنيان گذاشت.

گیاهان مختلفی وجود دارند که یکی از آثار آنها کاهش درد است.موثرترین این گیاهان عبارتند از :

يك نوع سنبل به نام اسطوخودوس يا لاوندر – بابونه – نارنگی – گل سرخ – گل یاسمین - كندر يا فرانكين سنس – بهار نارنج –شمعدانی – مریم گلی – اکلیل کوهی–دانه انگور–کنجد – بادام شیرین .

از بين عصاره هاي ذكر شده اسطوخودوس و كندر براي آرامش و كاهش درد زايمان بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

به طور كلي عصاره هايي كه براي كاهش و يا بر طرف كردن اضطراب مادر هنگام زایمان سودمند هستند عبارتند از :

اسطوخودوس – بابونه – اترج – بهار نارنج – چوب صندل – رز و نارنگی.

نکته حایز اهمیت در بحث رایحه درمانی در زایمان این است که باید از عصاره هايي استفاده کرد كه اثر سوء بر مادر و جنين نداشته باشد همچنین حداكثر 5 عصاره با هم مخلوط گردد زيرا استفاده بيش از 5 نوع عصاره حس بويايي مادر را تضعيف نموده و بنابراين اثر رایحه درمانی كاهش مي يابد.

دیگر فواید رایحه درمانی عبارتند از :

. القاي زايمان در موارد زايمان ديررس يا پست ترم (پس از 41 هفته)

. جلوگيري ازافزایش فشار خون

. کاهش اضطراب

. كاهش تورم در طی بارداری

. بهبود سریعتر اپی زیوتومی( برشی که گاها در زایمان طبیعی در دهانه واژن زده می شود)

. کاهش شیوع و شدت افسردگی پس از زایمان

موارد منع رایحه درمانی عبارتند از :

. موارد منع ماساژ در زمان درد

. بروز مسموميت

. آلرژي

اثرات داروهای گیاهی در لیبر (مرحله دردهای زایمانی ) :

. گل رز : كمك به آرام شدن مادر - شل شدن عضلات وحفظ تمرکز و هوشياري مادر و تسکین درد

. سیج کلاری : این اسانس درطول ليبرباعث کاهش تنش شده و عضلات را شل ميكند.

. گل یاس : كاهش درد، كمك به شل کردن عضلات گردن رحم و ایجاد انقباضات قوی

. سنبل : کمک به كاهش درد و تقويت انقباضات رحم

. نيرول (روغن پرتقال) : در کمک به كاهش درد ناشی ازانقباضات رحم نقش دارد.

. گل شمعدانی : دارای اثر تسکین دهنده و آرام کننده است تا انقباض ماهیچه ها و تمرکز بر تکنیک های زايمان مؤثرتر باشد.

. روغن اسط‌وخودوس : به صورت ضماد موضعی در کاهش درد‌های پس از زایمان در سه تا پنج روز پس از زایمان موثر است.

استفاده از اين تكنيك و استفاده از اين اسانسها باعث كاهش اضطراب واسترس- كاهش درد زايمان-كاهش علائم پس از زايمان و...می شود.البته توجه به مقدار و دوز و زمان معين هم مهم است تا هر ماده بتواند حداکثر اثر خودش را اعمال نماید.مادراني كه از اين روش استفاده مي كنند درد كمتري احساس مي كنند و زايمان را يك فرايند ترسناک و اضطراب آور نمي دانند، زيرا با قدرت ذهن و عكس العملي كه ازاين اسانسها ايجاد مي شود خود را مهياي زايمان نموده و با مشاركت فعال در زايمان اين فرايند را لذت بخش توصيف مي نمايند.

آروماتراپی روشی ارزان بوده و بكارگيري آن توسط مادر و ماماها آسان و راحت است همچنین  براساس یافته های پژوهشگران این روش در مراقبت از مادران باردار محبوبیت و کاربرد ویژه ای پيدا كرده است و در صورت استفاده صحیح فاقد خطر و عوارض جانبی برای مادر و جنین میباشد.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

بیش از یک سوم طول عمر عمده انسان ها در خواب سپری می شود. بنابراین هرگونه اختلال در کمیت، کیفیت یا الگوی خواب می تواند تأثیر منفی چشمگیری بر عملکرد و سلامت جسمی و روانی فرد داشته باشدشما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید..

رایحه درمانی برای بهبود وضعیت خواب بیماران قلبی

اختلالات خواب و هیپوکسی متناوب، منجر به افزایش عوارض قلبی-عروقی می شود، چرا که این اختلالات باعث افزایش فعالیت سمپاتیک و افزایش حاد مقاومت عروقی و افزایش فشار خون شبانه می شود.مشکل خواب در بیماران نارسایی قلبی نسبت به افراد بدون این بیماری از شیوع بیشتری برخوردار است و عواملی چون مشکلات تنفسی، افزایش سن، دارو، اضطراب و افسردگی در این امر نقش به سزایی دارندشما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید..

برای درمان اختلالات خواب از داروهای متفاوتی استفاده می شود که عوارض جانبی زیادی دارند. یکی از روشهایی که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته رایحه درمانی است.

رایحه درمانی باعث تحریک سیستم لیمبیک و آزادسازی نوروترنسمیترها و اندورفین در مغز و ایجاد احساساتی از قبیل لذت، خشم، اضطراب می شود که بر ضربان قلب، فشار خون، تنفس، فعالیت امواج مغزی و آزادسازی هورمون ها تأثیرگذار است. در طب سنتی ایران بهارنارنج یک گیاه آرام بخش و تقویت کننده خواب شناخته شده است.

مطالعه پیش رو با هدف «تعیین تأثیر رایحه بهارنارنج بر کیفیت خواب بیماران قلبی» طراحی گردیده است. این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با گروه کنترل، پیش آزمون و پس آزمون است.در این مطالعه سه شب متوالی، رایحه درمانی با اسانس بهارنارنج ۱۰ درصد انجام شد و پرسشنامه خواب بیمارستانی برای بررسی کیفیت خواب قبل و بعد از مداخله، در هر دوگروه آزمودنی تکمیل شد.

این مطالعه نتیجه می گیرد که از رایحه درمانی با اسانس بهارنارنج را می توان به عنوان درمان کمکی برای اختلالات خواب در بیماران قلبی استفاده کرد.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

میلیون ها نفر در سراسر جهان به دلایل مختلف از سر درد رنج میبرندسردرد يک مشکل شايع است. سردرد مي تواند با درد غير قابل تحمل، حالت تهوع و يا استفراغ همراه باشد.سردرد مي تواند به دليل استرس، تنش، خستگی، آلرژی ، هورمون ، بي قراري، سينوس ها، ميگرن، کم خوابي ، کمبود آب بدن ، مصرف الکل و مواد مخدر  ايجاد شود

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

.

اگر از سردرد های مکرر و مبارزه برای پیدا کردن یک درمان موثر رنج می برید، شاید شما یک گزینه را امتحان نکرده اید. یک روشی که میتواند برزگترین تفاوت را ایجاد کند.ما درمورد رایحه درمانی (آروماتراپی) صحبت میکنیم.

۱. بابونه برای تسکین درد و آرامش عضلات مشهور است. اسطخودوس نیز برای رفع درد و از بین بردن التهاب و عفونت تاثیر شگفتی دارد. از آنجایی که گیاهان تاثیر متفاوتی بر بدن دارند، اگر یکی از آنها تاثیری بر سردرد شما نداشت یکی دیگر را امتحان کنید یا چند تا از آنها را با هم مخلوط کنید

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

.

۲. روغن ها را به پوست خود بمالید. اروماتراپی فراتر از صرفا بو و رایحه است. وقتی روغن ها وارد بدن می شوند، از راه های زیادی، روانی و جسمانی، شروع به درمان می کنند.  وقتی روغن های اسانس را به بدن خود می زنید، آنها را حتما با یک روغن ملایم تر مخلوط کنید زیرا روغن های اسانس پوست را می سوزانند.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

روغن بادام شیرین، آواکادو، نارگیل، و کنجد از روغن های مناسب برای این کار هستند. برای درمان سریع، روغن را همان لحظه آماده کنید. روغن را کف دست خود بریزید و با مالش دست ها به یکدیگر روغن را کمی گرم کنید. سپس با نوک انگشتان محل درد را ماساژ دهید

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

.

۳. برای درست کردن روغن، ترکیب مناسب ۱۲ قطره روغن اسانس و یک قاشق روغن ملایم است.

۴. روغن را روی پوست بمالید. برای تاثیر سریع در درمان سردرد، روغن را روی نقاط موثر در بدن بمالید. روغن را روی شقیقه، بالای پیشانی، روی شانه ها و پشت گردن بمالید.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

بی خوابی میتواند بر رفاه و کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد.اختلالات خواب يکي از شايع ترين مشکلات بيماران تحت درمان با همودياليز است. اين مطالعه با هدف بررسي تاثير رايحه درماني بر کيفيت خواب بيماران تحت درمان با همودياليز انجام شد.
 
کارآزمايي باليني حاضر بر روي 60 بيمار تحت درمان با همودياليز مراجعه کننده به مراکز دياليز بيمارستان هاي اخوان کاشان و شهداي لنجان زرين شهر که با روش مستمر انتخاب شدند، انجام گرديد.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

بيماران واجد شرايط به روش تصادفي سازي بلوکي به دو گروه آزمون (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تخصيص داده شدند. گروه آزمون در طي مطالعه اسانس اسطوخودوس را استشمام کرده و گروه کنترل هيچ گونه مداخله اي از سوي پژوهشگر دريافت نکردند. در شروع و پايان مطالعه، نسخه فارسي استاندارد پرسش نامه کيفيت خواب پيتزبرگ تکميل شد.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.


 
اگرچه ميانگين نمره کل کيفيت خواب در شروع مطالعه، در گروه آزمون (12.67±3.407) و کنترل (13.83±3.940)تفاوت آماري معني داري نداشت، اما در پايان مطالعه تفاوت معني داري بين ميانگين نمره کل کيفيت خواب گروه آزمون(7.93±3.483) و کنترل(13.50±4.249) مشاهده شد (P<0.0001).
 
رايحه درماني با اسانس اسطوخودوس در بهبود کيفيت خواب بيماران همودياليزي تاثير مثبت داشته و مي تواند به عنوان يک روش غيرتهاجمي، آسان و کم هزينه در درمان اختلالات خواب اين بيماران مورد استفاده قرار گيرد.

 

تاثیر رایحه درمانی با اسطوخودوس بر کیفیت خواب زنان یائسه

اختلال خواب یکی از شایع ترین مشکلات زنان یائسه است. یکی از درمان های جایگزین مطرح در این زمینه رايحه درماني می باشد که اجرای آن ساده، بی خطر و نسبتاً کم هزینه است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر رايحه درماني با اسطوخودوس بر کیفیت خواب زنان یائسه انجام شد.
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور همراه با گروه کنترل در سال 1393 بر روی 76 زن یائسه مراجعه کننده به مرکز بهداشتی شرق اهواز انجام شد. افراد به روش تصادفی به دو گروه 38 نفری تقسیم شدند.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

گروه آزمون به مدت 3 شب متوالی در یک هفته، به مدت یک ماه 2 قطره از اسانس اسطوخودوس را بر روی یک گلوله پنبه ای که به صورت آویز گردنی که از قبل آماده شده چکانده و قبل از خواب تا بعد از بیدار شدن از خواب آن را مورد استشمام قرار داده و گروه کنترل نیز از دارونما که حاوی آب مقطر بود را به همان ترتیب گروه آزمون استفاده کردند.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

در شروع و پایان مطالعه، پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب پیتزبرگ تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون های تی زوجی، تی مستقل، من ویتنی و ویلکاکسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

شما میتوانید حس بویایی فرزند خود را با چرخ و فلک بوها ارزیابی کنید.

 

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

آروماتراپی یک راه فوق العاده برای ایجاد یک پیوند اعتماد و محبت آمیز است و اما فواید جسمی و روحی دارد.

برای رایحه درمانی فرزندانتان از چه روغن ها و اسانس هایی می توانید استفاده کنید. آروماتراپی برای خردسالان بسیار اثربخش و مفید خواهد بود در ادامه راهنمایی های لازم در این زمینه را با هم مرور خواهیم کرد.

ماساژ نوزاد :

برای نوزادان در سه ماهگی پس از تولد و یا کوچک تر از آن، استفاده از ۱ قطره اسانس و ۲ قاشق غذاخوری روغن حامل بی ضرر است. برای استفاده در نوزادان بزرگتر از سه ماهگی، افزایش مقدار اسانس تا ۲ قطره مناسب می باشد.

استحمام نوزاد:

استفاده از ۱ قطره اسانس برای نوزادان در سن ۳ ماهگی یا کمتر از آن و استفاده از ۲ قطر از آن برای بچه های بزرگتر توصیه می شود. شما می توانید این اسانس را به طور مستقیم به وان حمام اضافه کنید و یا آن را با شیر مخلوط کرده و سپس مایع را به وان پر شده از آب برای استحمام فرزند خود اضافه کنید.

استنشاق رایحه ها:

در این روش، شما می توانید یک قطره از اسانس را به یک بافت توپی پنبه بزنید و با گذاشتن آن در اتاق نوزاد خود در جایی که دست نوزادتان به آن نمی رسد، از آن استفاده نمایید.

شرایط درمان پزشکی در نوزادان با آروماتراپی:

برخی از نمونه های اسانس برای درمان بعضی از بیماری هایی که در نوزادان شایع است، بسیار موثر می باشند، که این بیماری ها عبارتند از:

کولیک: استفاده از ۲ قطره اسانس بابونه  رومی با روغن هسته زردآلو و ماساژ ترکیبی آن ها بر روی شکم نوزاد شما می تواند، برای درمان کولیک در فرزند شما بسیار موثر باشد.

بثورات و حساسیت های بدن نوزاد نسبت به پوشک: استفاده از ۱ قطره روغن اسطوخودوس با هر روغن حامل در این زمان مفید خواهد بود.

شیرخواران: استفاده از بابونه آلمانی با روغن حامل جوجوبا برای شیر خواران بی ضرر است.

بثورات و اگزما: استفاده از اسطوخودوس با هر روغن حامل برای درمان بثورات و اگزما در نوزادان بی-ضرر است.

تب: ماساژ دادن پاهای نوزادان با عطر سنبل که با روغن حامل مخلوط شده برای کاهش تب او مثمر ثمر واقع خواهد شد.

یک نکته احتیاط درباره استفاده از اسانس ها و رایحه درمانی نوزاد :

شما به عنوان یک پدر و مادر می توانید از آروماتراپی یا رایحه درمانی برای سلامتی و درمان نوزادان کوچک خود استفاده کنید، اما این کار را باید با احتیاط بسیار انجام دهید.

۱. اجازه ندهید برای درمان نوزاد شما از هر اسانسی استفاده کنند.

۲. از روغن های ضروری در نزدیکی آتش استفاده نکیند، چون روغن های ضروری شامل بسیاری از ترکیبات فرار هستند و درکنار آتش فورا شعله ور می شوند.

۳. گاهی اوقات، روغن های ضروری ممکن است عوارض جانبی مثل جوش های ریز در بدن نوزادان شما ایجاد کنند، و یا با برخی از داروها تداخل نموده و سلامت نوزاد را به مخاطره اندازند.

۴. همه روغن های ضروریکه برای نوزادان بی خطر هستند، عبارتند از روغن توس، روغن ریحان،روغن نعناع و اسانس هیسوپ.

۵. اگر شما تهیه ی اسانس ها را در خانه انجام می دهید، اطمینان پیدا کنید که آن ها را دور از دسترس نوزادان و حیوانات خانگی درست می کنید.

سلب مسئولیت:

در هنگام استفاده از آروماتراپی برای نوزادان، اطلاعات لازم را به طور کامل به دست آورده و یا از یک مرجع معتبر استفاده کنید و بدانید در چه شرایطی شما می توانید از آروماتراپی برای درمان نوزاد خود استفاده کنید. همچنین با یک پزشک مشورت کرده و با نگاهی دقیق به مصوبات دکتر نوزادتان قبل از استفاده از هر اسانسی، از نظرات او بهره مند شوید.

منابع:

 

رایحه درمانی نوزادان
رایحه درمانی با هفت رایحه مفید
خواص آروماتراپی

 



:: برچسب‌ها: آروماتراپی ,خواص آروماتراپی ,رایحه درمانی ,
:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

بی خوابی میتواند بر رفاه و کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد.اختلالات خواب يکي از شايع ترين مشکلات بيماران تحت درمان با همودياليز است. اين مطالعه با هدف بررسي تاثير رايحه درماني بر کيفيت خواب بيماران تحت درمان با همودياليز انجام شد.
 
کارآزمايي باليني حاضر بر روي 60 بيمار تحت درمان با همودياليز مراجعه کننده به مراکز دياليز بيمارستان هاي اخوان کاشان و شهداي لنجان زرين شهر که با روش مستمر انتخاب شدند، انجام گرديد.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

بيماران واجد شرايط به روش تصادفي سازي بلوکي به دو گروه آزمون (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تخصيص داده شدند. گروه آزمون در طي مطالعه اسانس اسطوخودوس را استشمام کرده و گروه کنترل هيچ گونه مداخله اي از سوي پژوهشگر دريافت نکردند. در شروع و پايان مطالعه، نسخه فارسي استاندارد پرسش نامه کيفيت خواب پيتزبرگ تکميل شد.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


 
اگرچه ميانگين نمره کل کيفيت خواب در شروع مطالعه، در گروه آزمون (12.67±3.407) و کنترل (13.83±3.940)تفاوت آماري معني داري نداشت، اما در پايان مطالعه تفاوت معني داري بين ميانگين نمره کل کيفيت خواب گروه آزمون(7.93±3.483) و کنترل(13.50±4.249) مشاهده شد (P<0.0001).
 
رايحه درماني با اسانس اسطوخودوس در بهبود کيفيت خواب بيماران همودياليزي تاثير مثبت داشته و مي تواند به عنوان يک روش غيرتهاجمي، آسان و کم هزينه در درمان اختلالات خواب اين بيماران مورد استفاده قرار گيرد

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

 

تاثیر رایحه درمانی با اسطوخودوس بر کیفیت خواب زنان یائسه

اختلال خواب یکی از شایع ترین مشکلات زنان یائسه است. یکی از درمان های جایگزین مطرح در این زمینه رايحه درماني می باشد که اجرای آن ساده، بی خطر و نسبتاً کم هزینه است. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر رايحه درماني با اسطوخودوس بر کیفیت خواب زنان یائسه انجام شد.
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دوسوکور همراه با گروه کنترل در سال 1393 بر روی 76 زن یائسه مراجعه کننده به مرکز بهداشتی شرق اهواز انجام شد

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

. افراد به روش تصادفی به دو گروه 38 نفری تقسیم شدند. گروه آزمون به مدت 3 شب متوالی در یک هفته، به مدت یک ماه 2 قطره از اسانس اسطوخودوس را بر روی یک گلوله پنبه ای که به صورت آویز گردنی که از قبل آماده شده چکانده و قبل از خواب تا بعد از بیدار شدن از خواب آن را مورد استشمام قرار داده و گروه کنترل نیز از دارونما که حاوی آب مقطر بود را به همان ترتیب گروه آزمون استفاده کردند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

در شروع و پایان مطالعه، پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب پیتزبرگ تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 19) و آزمون های تی زوجی، تی مستقل، من ویتنی و ویلکاکسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

دانشمندان دریافتند لوب گیجگاهی انسان كه محل زبان، حافظه و عملكرد اجتماعی و همچنین پیاز بویایی است در انسان های مدرن نسبت به نئاندرتال ها بزرگتر شده است.

به گزارش دیلی اكسپرس، این یافته حاكی از آن است در مقایسه با نئاندرتال ها، انسان های مدرن حس بویایی بهتری دارند.

پژوهشگران موزه علوم طبیعی اسپانیا در این مطالعه از شیوه های تصویربرداری پزشكی با فناوری پیشرفته برای دستیابی به ساختارهای داخلی جمجمه فسیل های انسانی استفاده كرده اند.

این ساختار كه ورودی بویایی را دریافت می كند در انسانهای مدرن حدود 12 درصد بزرگتر از انسان های اولیه است.

 

 

این یافته ها در واقع نشان دهنده ظرفیت بویایی و رفتارانسانی است. در انسان های مدرن اندازه پیاز بویایی به ظرفیت تشخیص و تمیز دادن بوهای مختلف وابسته است.

حس بویایی یكی از قوی ترین حس ها در بین مهره داران است و همچنین تنها حسی است كه ارتباط مستقیم بین مغز و محیط ایجاد می كند.

در حالی كه حواس دیگر باید از فیلترهای قشری مختلفی عبور كنند ولی حس بویایی از محیط مستقیما به بالاترین مراكز مغز می رود.

به گفته پژوهشگران حس بویایی هرگز نمی خوابد چرا كه انسان همیشه نفس می كشد و بو به مغز می رود. نتایج این تحقیقات درنشریه Nature Communications منتشر شده است .

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

در هنگام خواب فعالیت بدن ما کاهش می یابد اما در مورد کاهش حواس پنج گانه تعجب میکنیم. در صورتی که فرد در هنگام خواب در معرض بوی مطبوع قرار بگیرد حس مطبوعی در هنگام خواب به او القاء خواهد شد.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


گروهی از محققان دانشگاه بیمارستان منهیم برای بررسی دلایل بروز کابوسهای شبانه در افراد دست به تحقیقاتی زدند و در مسیر این تحقیقات به تاثیر بوی مطبوع بر خواب افراد پی بردند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


آنها اعلام کردند که بوی مطبوع بر خلاف بوی ناخوشایند بر خواب افراد تاثیر مثبت گذاشته و به آنها احساسی خوشایند در خواب القا می کند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


برای انجام این تحقیقات گروهی داوطلب مورد استفاده قرار گرفتند و محققان در مرحله REM از خواب، آنها را به مدت 10 ثانیه در معرض هوای معطر قرار داده و سپس آنها را از خواب بیدار کردند. REM مرحله ای است که در آن بیشترین میزان رویاها توسط فرد دیده می شود.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


پس از آن محققان از داوطلبان در مورد محتوای خواب و حسی که در آن لحظه داشتند، پرسیده و میزان تاثیر مثبت بوی مطبوع منتشر شده را بر خواب افراد مشاهده کردند.
بر اساس گزارش بی بی سی، محققان بر این باورند که حس بویایی بر خلاف دیگر حسها در هنگام خواب غیر فعال نمی شود زیرا اطلاعات بویایی در این حالت می تواند به منطقه حافظه مغز، هیپوکامپوس راه یافته و ایجاد واکنش احساسی کند. این در حالی است که حسهای دیگر برای رسیدن به این منطقه و ایجاد واکنش باید از دروازه تالاموس عبور کنند که این منطقه از مغز در هنگام خواب بسته خواهد بود.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


تحقیقات گذشته در مورد انواع دیگر محرکها در خواب مانند صوت، فشار و یا لرزش نشان داد که این محرکها نیز می توانند بر مفهوم خواب تاثیرگذار باشند اما به گفته محققان اطلاعات در این زمینه کافی نبوده و مطالعات اخیر می تواند پیشرفتی در این مطالعات به شمار رود

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

نتایج پژوهش‌های جدید محققان نشان از این دارد که حس بویایی در افراد با ژنتیک آنها مرتبط است.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، تحقیقات نشان می‌دهد توانایی‌های قوه بویایی در افراد منحصر به فرد است.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

محققان نیوزلندی اظهار کردند: تفاوت‌های ژنتیکی در تشخیص بوی خاص در افراد تاثیرگذار است و توضیح می‌دهد که چرا برخی افراد بعضی از بوها را تشخیص و برخی دیگر راتشخیص نمی‌دهند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

محققان با بررسی بر روی نزدیک به 200 نفر برای حساسیت به بو به بررسی DNA آنها پرداختند و در این آزمایش بر روی ارتباط بین ژنتیک و تشخیص بو در افراد بررسی‌هایی را انجام دادند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

باید بدانید که سلولهای بویایی در سقف بینی وجود دارد که با رسیدن مولکولهای مواد بوییدنی به سمت بالا و سقف بینی ، باعث تحریک این سلولها شده و فرد متوجه بو میشود. زمانیکه این مسیر مسدود باشد فرد متوجه بو نمیشود و عملا حس بویایی وی تحریک نمیشودکاهش حس بویایی بعد از عمل نیز به خاطر تورم ناشی از عمل جراحی است که باعث گرفتگی مسیر های  نام برده میشود و در فرد این حس را ایجاد میکند که حس بویایی خود را از دست داده ، اما این تورم رفته رفته کمتر میشود و ورم های ناشی از عمل از بین میروند در نتیجه نیز مسیرهایی که حس بویایی را تحریک میکنند باز شده و دوباره فرد به حالت اولیه باز میگردد.

آیا عمل جراحی بینی حس بویایی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد ؟

جواب سرراست و کوتاه به این سوال “بله” است . عمل جراحی بینی به احتمال زیاد بر روی حس بویاییشما اثر خواهد گذاشت اما تاثیر آن موقتی خواهد بود . وقتی شما بینی خود را جراحی می کنید ، تورم و کبودی بینی فقط برای چند هفته الی چند ماه ادامه خواهد داشت .

به گفته دکتر تئودور دیکتابن “سیستم بویایی به اندازه سیستم فهم و ادراک انسان پیچیده نیست

در بینی شما محفظه هایی وجود دارد که انتهای عصب بویایی به آنها متصل هستند هنگامی که شما نفس می کشید، هوا در اطراف این محفظه ها می گردد و شما آن رایحه را درک می کنید.

پس از اینکه جراحی بینی به اتمام رسید ،بینی شما برای یک دوره ی طولانی متورم خواهد شد به همین دلیل آن محفظه هایی که در انتهای اعصاب بویایی قرار داشتند دیگر مانند قبل نخواهند بود . تورم باعث می شود که این محفظه ها تا حدی بسته شوند و در نتیجه تا زمانی که تورم ادامه داشته باشد شما با کاهش حس بویایی مواجه خواهید شد. همچنین ممکن است تا حدی بر روی حس چشایی شما نیز تاثیر بگذارد به دلیل اینکه بینی و حس بویایی نقش بزرگی را در حس چشایی شما ایفا می کند.

احساس بویایی در افرادی که دچار انحراف بینی هستند کم تر از افراد معمولی است بنابراین ، در صورتیکه این عارضه ناشی از انحراف بینی باشد بعد از عمل جراحی بینی بویایی بهبود می یابد.

همچنین افرادی که دارای  پولیپ بینی هستند نیز باید قبل از عمل سی تی اسکن از بینی و سینوس انجام دهند و این موارد را اصلاح نمایند.

در صورت درمان پولیپ و انحراف بینی مشکلات بینی حل و تنفس راحت تر خواهد بود ، همچنین احساس بویایی نیز افزایش خواهد یافت.

تحقیقات علمی درباره ی افرادی که عمل جراحی بینی را انجام داده اند نشان داده است که ۸۶ درصد از حس بویایی آنها پس ۶ ماه باز خواهد گشت این یک حد مطلوب است چونکه بهبود کامل بینی شما می تواند یک سال به طول بینجامد تا تورم آن به طور کامل از بین برود.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

یک شنوایی شناس نوروپاتی را از علل حواسپرتی دانش‌آموزان در کلاس دانست و گفت: استفاده از سیستم FM که صدای معلم را به دانش‌آموز نزدیک می‌کند راهگشا است.
کودکان مبتلا به نوروپاتی در محیط‌های پرسر و صدا مشکل پیدا می‌کنند، قاطی می‌کنند و هر چه آنها را صدا می‌کنید پاسخ نمی‌دهند و حتماً باید تکانشان دهید تا به شما نگاه کنند و جواب دهند.

چنانچه این کودکان در کلاسی حضور داشته باشند و کلاس کناری سر و صدا کنند به آن صدا گوش می‌دهد و نمی‌تواند بر صدای معلم تمرکز کند و آن را تمییز دهد بنابراین زود حواسشان پرت می‌شود.
یکی از بهترین راهکارها جلب نظر و تمرکز این افراد استفاده از وسایل کمک شنوایی مثل سیستم FM است که فاصله صدا را کم می‌کند یعنی اگر معلم در فاصله 10 متری کودک ایستاده باشد این سیستم صدا را به 1 متری کاهش می‌دهد، بنابراین گویا معلم در کلاس درس اختصاصاً به این دانش‌آموز آموزش می‌دهد.

 
نوروپاتی شنوایی در بچه‌های کم شنوا نرخ بالایی دارد یعنی حتی بچه‌های دارای شنوایی کم نیز در برخی مواردنوروپاتی دارند و در جمعیت عادی نیز زیاد است ولی شناسایی نمی‌شوند.

از آنجا که درمان خاصی ندارد بهترین کار ممکن، این است که به خانواده نحوه رفتار با این کودک را آموزش دهیم تا از رفتار وی سوءبرداشت نشود و به وی کمک شود.
برای مثال مادر نباید از آشپزخانه با بچه حرف بزند بلکه مقابل وی بنشیند یا به نحوی توجه وی را جلب کند یا معلم کودک را در ردیف اول بنشاند.

معلم باید وی را در انتهای کلاس یا کنار پنجره بنشاند یا زمانی که زنگ ورزش است در کنار پنجره ننشیند.
در این کودکان باید از جذابیت‌های دیداری استفاده کرد و درس‌ها نوت ایجاد کرد تا کودک قبل از حضور در کلاس درس روی آن‌ها کار کند.

در برخی موارد این کودکان به بی ادبی متهم می‌شوند که پاسخ نمی‌دهند یا گاهی به آن‌ها منفعت طلب می‌گویند که هر گاه موضوعی به نفع آنان است آن را می‌شنوند و گاهی که به نفعشان نیست آن را نمی‌شنوند.

برخی بچه‌ها از بخش گوش تا حلزون از نظر شنوایی سالم هستند یعنی شنوایی محیطی سالمی دارند ولی عصب انتقال دهنده اصوات به مغز دچار مشکل شده است که به این عارضه نوروپاتی شنوایی اطلاق می‌کنیم.
دقیقاً‌ نمی‌دانیم که این مشکل عصبی در کدام بخش از عصب وجود دارد و وضعیتی پیچیده است که در آن عصب به بیماری مبتلا می‌شود که هنوز برای انسان شناخته شده نیست چرا که عصب از حلزون گوش آغاز می‌شود و تا مغز ادامه پیدا می‌کند.
این بیماری معمولاً در کودکان دارای بیماری‌های خاص مشکلات عصبی در دوران جنینی داشته باشند یا زایمان‌های مشکل‌دار و همچنین کمبود اکسیژن از عوامل این بیماری است.

در برخی موارد ریشه‌های ارثی برای این بیماری وجود دارد بنابراین علت موضوع دقیقاً مشخص نیست.

زمانی که از این کودکان تست شنوایی گرفته می‌شود به سمت صدا باز می‌گردند ولی با صدای گفتار مشکل زیادی دارند یعنی متوجه گفتار نمی‌شوند و در حقیقت می‌توان گفت اصوات را تنها به صورت فیزیکی می‌شنود و در تجزیه و تحلیل آن دچار مشکل است.
گوش انسان فقط بر اساس امواج صوتی کار نمی‌کند بلکه باید امواج صوتی شناخته شده و تجزیه و تحلیل شود که این مهم نیازمند عصب است تا عکس‌العمل مناسب را به یک صدا نشان دهد



:: برچسب‌ها: تشخیص نوروپاتی , درمان نوروپاتی , تجهیزات نوروپاتی , نوروپاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

به کارگیری دستگاه Q-Sweat و (Quantitative Sensory Test) QSTبرای ارزیابی اختلالات نوروپاتی:

با توجه به اهمیت دو دستگاه QST و Q-Sweat در ارزیابی اختلالات عصبی و نوروپاتی در زیر به تفسیر دقیق­ تر این دو دستگاه و کاربرد هریک از دیدگاه مقایسه و وجه اشتراکات پرداخته می­شود.

Q-Sweat

Sudomotor از فیبرهای عصبی سمپاتیک postganglionic است که باعث تحریک غدد تعریق شود. از آنجا که آسیب دیدگی sudomotor در طی سطوح ابتدایی بیماری نوروپاتی دیابتی مشاهده می­شود، بررسی میزان تخریب اعصاب sudomotor از اولین شاخص ­ها در نوروپاتی دیابتی است.

 

اهمیت تشخیص زودهنگام نوروپاتی دیابتی به دلیل اینکه نوروپاتی دیابتی باعث بروز ایجاد نوروپاتی قلبی، اختلالات گوارشی، مثانه و قوای جنسی می­شود، دارای اهمیت فراوانی است. با استفاده از دستگاه Q-Sweat می­توان نرخ تعریق را از نواحی مشخص (چهار ناحیه (3تا از پا و یکی از دست)) در حضور تحریک و یا بدون تحریک برای تعیین و میزان آسیب­ دیدگی اعصاب sudomotor ثبت نمود. به عبارتی هر بیماری دیگر که باعث آسیب زدن به اعصاب sudomotor شود، با این دستگاه امکان ارزیابی وجود دارد. این دستگاه دارای سیلندر خشک­ کن برای حذف رطوبت هوا و بالا بردن دقت می­باشد. با توجه به شکل زیر که سطوح مختلف بیماری را از سلامت تا نوروپاتی کامل نشان می­دهد، خروجی این دستگاه قابل تفسیر است:

 

در شکل A، الگوی تعریق نرمال در یک فرد سالم را نشان می­دهد. در شکل B، الگوی تعریق در یک فرد با نوروپاتی دیابتی را نشان می­دهد (الگو تغییر یافته به صورت کاهش تعریق در نواحی جوراب ساق بلند و دستکش است). پس اندازه­گیری حجم و نرخ تعریق در این نواحی به تشخیص اولیه نوروپاتی دیابتی و اختلالات sudomotor کمک می­کند.

مقالات مرتبط:

  1. Sudomotor dysfunction in autoimmune autonomic ganglionopathy
  2. Quick and Simple Evaluation of Sudomotor Function for Screening of Diabetic Neuropathy
  3. Sweat testing to evaluate autonomic function

QST

سیستم Case IV (QST) یک دستگاه تشخیصی خودکار است که برای تعیین و تشخیص آستانه حسی که در اثر بیماری­هایی از قبیل اختلالات گیرنده ­های حسی، فیبرهای عصبی، سیستم عصبی مرکزی و نواحی ارتباطات مغزی تغییر کرده­است، به کار می­رود. همچنین به وسیله این دستگاه، میزان بهبود در ادراک حسی در طی درمان قابل شناسایی می­باشد. این دستگاه به دلیل دارا بودن حساسیت بالا، ارائه داده ­های کمی، خاص بودن و قابلیت تکرار پذیری بالا، منحصر به فرد است.

 

مدالیته ­های مختلف حسی که قابل مشاده است:

VDT: آستانه تشخیص ارتعاشی (mechanoreception)، فیبرهای میلین ­دار با قطر بزرگ؛ -Aآلفا.

CDT: آستانه تشخیص سرمایی (فیبرهای میلین دار با قطر کوچک؛ -Aدلتا)

WDT: آستانه تشخیص گرمایی (فیبرهای فاقد میلین)

HPDT: آستانه تشخیص درد گرمایی.

با توجه به مشخصات و مدالیته ­های مختلف این دستگاه، می­توان در نورپاتی­های مختلف و بیماری­های عصبی از این دستگاه استفاده کرد.



:: برچسب‌ها: تشخیص نوروپاتی , درمان نوروپاتی , تجهیزات نوروپاتی , نوروپاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

مطالعه ورزش، امید را در مبارزه با آلزایمر نوید می­دهد

آیا شروع یک برنامه ورزشی ساده پیاده­ روی به افراد مسن به بهبود عملکرد نواحی کلیدی مغز کمک می­کند؟

مطالعه‌ای در سال 2017 توسط محققان دانشگاه مریلند، انجام گرفته است که اطلاعات جدیدی از چگونگی تأثیر فعالیت فیزیکی به فیزیولوژی مغز و امیدواری بیشتری برای امکان ایجاد دوباره برخی از اتصالات عصبی محافظ می­دهد. دکتر کارسون اسمیت (استاد حرکت­ شناسی) و همکارانش، کشف کردند که چگونه یک پیاده ­روی در مدت 12 هفته در افراد مسن (60 تا 88 سال) که مبتلا به اختلال شناختی و یا آلزایمر هستند، می­تواند در افزایش عملکرد نواحی مغزی درگیر آنها اثر بگذارد. دکتر اسمیت نویسنده ارشد این مقاله، توضیح می­دهد که " ناحیه قشر خاکستری خلفی مغز (PCC)، مرکز شبکه­ های نورونی است که سیگنال­ها در آن هماهنگ و پراکنده می­شوند و ما می­دانیم که کاهش اتصالات در این ناحیه با کاهش حافظه و تجمع آمیلوئید که هر دو نشانه MCI و آلزایمر هستند، همراه است." به همین دلیل، کاهش اتصالات در ناحیه PCC ممکن است به عنوان یک بیومارکر مهم برای تشخیص اختلالات شناختی حتی قبل از علائم مربوط به AD و MCI، به نظر برسد. همچنین، این می­تواند به عنوان یک هدف برای تست اثرگذاری مداخلاتی از قبیل ورزش برای بهبود عملکرد مغز در افراد با علائم MCI، باشد.   

تیم تحقیقاتی دکتر اسمیت تست ورزش را برای دو گروه 16 نفری، یکی افراد مسن سالم و دیگری افرادی که مبتلا به اختلالات شناختی بودند، انجام دادند. برنامه ورزشی شامل 30 دقیقه پیاده ­روی برای چهار بار در هفته به مدت سه ماه بوده است. قبل و بعد از برنامه ورزشی، از شرکت­ کنندگان هر دو گروه اسکن fMRI برای ارزیابی اتصالات عملکردی نواحی مختلف مغز گرفته شده است. بعد از اتمام برنامه، هر دو گروه قابلیت یادآوری کلمات بیشتری داشتند؛ در صورتیکه اتصالات عملکردی گروه MCI در طی تصویربرداری از 10 ناحیه لوب پیشانی، آهیانه، گیج گاهی، اینسولار و مخچه افزایش یافته بود. دکتر اسمیت می­گوید: "این یافته نشان می­دهد که تمرینات ورزشی می­توانند با ایجاد دوباره ارتباطات و اتصالات عصبی در شبکه حالت پیش‌فرض (default-mode network)، عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشند؛ که احتمالا باعث افزایش ظرفیت برای جبران ضایعات پاتولوژی عصبی مرتبط با بیماری آلزایمر و MCI می­شود".

در حالیکه هنوز مشخص نیست که آیا اثرات تمرین ورزشی اختلالات شناختی را در بیماران MCI به تأخیر می­اندازد یا خیر، تغییرات اتصالات عصبی در این مطالعه، امید این را می­ دهد که ممکن است تمرینات ورزشی بتواند پلاستیسیتی مغز را تحریک کند و اتصالات مغزی را که در حین بیماری از بین رفته است برگرداند.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

قرار گرفتن در معرض عطر اسانس رزماری به طور قابل توجهی می­تواند موجب افزایش حافظه کاری در کودکان شود.

این یکی از تحقیقات جاری در سال 2017 در دانشگاه نورثامبریا است که توسط دکتر مارک ماس و ویکتوریا ارل در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی بریتانیا انجام گرفته است. دکتر مارک ماس می‌گوید: "مطالعات قبلی ما نشان داده است که عطر اسانس رزماری می­تواند عملکردهای شناختی در افراد سالم (بزرگسالان) را افزایش دهد. آگاهی از میزان اهمیت حافظه کاری در پیشرفت تحصیلی باعث شد که اثرات مشابه را در کودکان در مدرسه بررسی کنیم."

در این تحقیق 40 کودک با محدوده سنی 10 تا 11 سال، در انجام تکالیف ذهنی مختلف شرکت کردند. کودکان به طور تصادفی در یک اتاق با عطر رزماری و یا اتاق بدون هیچ بوی پخش شده، قرار می­گرفتند. کودکان به صورت تکی و جداگانه آزمایش می­شدند. بعد از معرفی، محقق به کودک می­گوید:" شما اینجا هستید تا برخی بازی­های حافظه را انجام دهید. لطفا استرس نداشته باشید ولی سعی کنید بهترین عملکرد خود را در به یادآوری آنچه از شما می­خواهم، داشته باشید." آنالیزها نشان دادند که کودکان در اتاق معطر نمرات بالاتر قابل توجهی نسبت به کودکان در اتاق بدون بو دریافت کردند. دکتر مارک ماس گفت: " چرا و چگونه رزماری این اثر را دارد جای بحث دارد". ممکن است که رزماری بر فعالیت الکتریکی مغز اثرگذار باشد یا ترکیبات فعال دارویی در هنگام در معرض بو قرار گرفتن، جذب شود. " ما می­دانیم که حافظه ضعیف کاری به عملکرد ضعیف تحصیلی در کودکان مرتبط است و این یافته ­ها یک روش کم هزینه و ساده را در بهبود عملکرد تحصیلی کودکان پیشنهاد می­دهد. این روش می­تواند در مقیاس بزرگ در برنامه آموزش و پرورش قرار بگیرد."

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

امروزه مراکز سم­زدایی و ترک اعتیاد کالیفرنیا، آروماتراپی را بخشی از برنامه درمان خود به عنوان یک درمان مکمل، قرار می­دهند.

بر اساس مطالعات اخیر، آروماتراپی یکی از راه­های موثر برای درمان عوارض سم­زدایی ترک اعتیاد شناخته و معرفی شده است. بسته به نوع ماده مخدر، عوارض سم­زدایی می­ تواند شامل اضطراب، اختلالات خواب، بی­قراری و تحریک­ پذیری باشد. آروماتراپی می­تواند حجم این علائم در افرادی که تحت سم­زدایی هستند را با ایجاد یک حس آرامش کاهش دهد. آروماتراپی، باعث بازیابی تعادل عاطفی، کاهش استرس و افزایش احساسات مثبت و خوب بودن می­شود. عطرها و اسانس های مشخصی برای انواع مختلف اعتیاد وجود دارد. به عنوان مثال:

الکل: اسانس­ های لازم برای انجام آروماتراپی شامل رزماری، ریحان، بابونه و کندر

مواد مخدر: اسانس ­های لازم برای انجام آروماتراپی شامل گریپ فروت، ریحان، بابونه

عوارض سم­زدایی: اسانس­ های لازم برای انجام آروماتراپی شامل گریپ فروت، مرزنجوش، پرتقال، اسطوخودوس، چوب و سایر بوی مرکبات

کافئین: اسانس ­های لازم برای انجام آروماتراپی شامل گریپ فروت و ریحان می­باشد.

همچنین آویشن اسانس دیگر مفیدی می­باشد که اغلب در بازتوانی استفاده شده و باعث تقویت اعصاب معتادان در دوران بهبودی و ترک می­شود.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

رایحه درمانی در کنار اکثر درمانها می تواند بسیار موثر باشد اما به ندرت به عنوان یک روش اصلی درمان استفاده می گردد.به همین دلیل معمولآ در درمان با روشهای مختلف مانند ماساژ درمانی ، درمان با گیاهان دارویی یا درمانهای انرژی با یک درمان گر رایحه درمانی مشورت می گردد. نیروی شفابخش رایحه درمانی در طی حاملگی بی نهایت سودمند است.

رایحه درمانی در طی حاملگی به کم کردن مسایل ناخوشایندی چون تهوع و استفراغ صبحگاهی، تورم دست و پا، دردهای عمومی و خستگی کمک می کند.آروماها برای آرام سازی بدن( Relaxation)، درمان یبوست و وریدهای واریسی، رفع مشکل خواب، احتباس مایعات، زخم نوك سينه ، کشیدگی عضلات و نیز در طی لیبر مورد استفاده قرار می گیرند.البته بر حسب ماههای حاملگی آروماهای متفاوتی می تواند مفید باشد .از جمله آروماهای مجاز برای استفاده در طی بارداری می توان به روغنهای رازیانه، اسطوخودوس، نعناع،لیمو ترش،گل سرخ،فلفل سیاه، دانه انگور،سنبل،اوکالیپتوس، گل شمعدانی و روغن گل جعفری اشاره کرد. آروماهای ريحان، آويشن، سوسن calamus پونه، sage، رزماري (اكليل كوهي( rosemary، سرو كوهي juniper مي‌توانند به جنين صدمه بزنند يا اينكه در صورت استفاده داخلي يا حتي استفاده خارجي باعث سقط جنين شوند.بنابر این بهتر است در زمان بارداري از رايحه ‌درماني با آروماهای ذکر شده اجتناب شود. همچنین ماساژ همراه با رایحه درمانی در طی بارداری و مراحل لیبر برای قسمتهای مختلف بدن به کار می رود که می تواند تاثیر آروماتراپی را بیشتر کند. از رايحه درماني در درمان بيماري صبحگاهي در بارداري، استفراغ هاي مكرر در طول حاملگي، يبوست دوران بارداري، رفع بي خوابي در بارداري، ادم دست و پا در زنان باردار و درمان زخم نوك پستان(نيپل) زنان باردار استفاده مي شود. همچنین ماساژ همراه با رایحه درمانی در طی بارداری و مراحل لیبر برای قسمتهای مختلف بدن به کار می رود که می تواند تاثیر آروماتراپی را بیشتر کند.

بین هفته 12 تا 20 بارداری، ماساژ برای همه قسمتهای بدن توصیه می شود. پس از این زمان، مادر باردار باید در حالتی بنشیند یا به پشت بخوابد که تعدادی بالش زیر پاها و سرش قرار دارد.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

برای ماساژ سر، یک بالش زیر سینه و روی شکم بگذارید و آرنج ها را روی میز قرار دهید. بدین ترتیب خانم باردار راحت تر خواهد بود. روغن ماساژ فقط باید حاوی روغن گل های ملایم نظیر : اسطوخودوس، شمعدانی، رز یا بابونه باشد. از اسانس هایی که موجب قاعدگی می شوندمانند مریم گلی، ریحان ، رازیانه ورزماری و روغن های سمی و محرک مانند wintergreen، کافور، پونه، نعناع، مر، سرو کوهی، چوب صندل، تخم رازیانه و آویشن پرهیز کنید. از هیچ روغن اسانسی در دو تا سه ماهه اول بارداری (12 هفته) استفاده نکنید.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

از 5 تا 9 ماهگی گردن و ماهیچه های منقبض شانه را ماساژ دهید. ماساژ ملایم ستون فقرات و بخش پایینی پشت در حالی که خانم باردار نشسته است. نیز توصیه می شود. حمام های گرم، درد پشت و پاها را تسکین می بخشد ولی یادتان باشد که فقط از اسانس های ملایم استفاده کنید.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

اسطوخودوس به همراه ترنج برای طراوات بخشیدن به هوای اتاق قابل استفاده است. روغن هایی که برای روی شکم استفاده می شوند. از انواع بسیار مغذی اند تا از ترک خوردگی جلوگیری کنند. از روغن های گیاهی مانند مغز گندم، آووکادو و عناب استفاده کنید.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

استفاده از گیاهان معطر در فرایندهای درمانی تاریخچه ای هزاران ساله در میان فرهنگ های مختلف از جمله چین باستان، هند باستان، و مصر باستان دارند. با این حال، استخراج اسانس های روغنی از گیاهان تا قرون وسطی کشف نشده بود. آروماتراپی مدرن از اوایل قرن بیستم و هنگامی که شیمی دان فرانسوی، Rene Gattefosse این عبارت را برای اولین بار استفاده کرد، آغاز شد. در 1980 و 1990، علاقه به پزشکی جایگزین افزایش یافت و آروماتراپی و از اوایل قرن بیستم با موفقیت توسط درمانگران اروپایی و کشورهای غربی به کار گرفته شده است. از سال 1985، فدراسیون جهانی آروماتراپی (IFA) در انگلستان پژوهش خود را آغاز کرده و مدارک موثقی دال بر فواید درمانی آروماتراپی در مسایل بهداشت روانی گردآوری نموده است. در طول تاریخ تاسیس، IFAپیشتاز آروماتراپی در سیستم درمانی ملی انگلستان، آسایشگاه ها و بیمارستانها بوده، اما همچنان نیازمند شناخته شدن بیشتر است.

آروماتراپی به دلیل تاثیری که بر سیستم لیمبیک و مغز دارد، عمل می کند. عمل بویایی، بخشی از سیستم لیمبیک است: مسئول حافظه، احساسات و رفتار انسان است. وقتی بویی را تنفس می کنید، پیام ها و موادی شیمیایی به بخشی از مغز فرستاده می شود که بر حالات شما تاثیر دارند. بخش لیمبیک مغز نیز بخشی از مرکز پاداش مغز است: بخشی که استفاده از داروهای مخدر را اجباری می سازد. این داروها باعث نشاطی می شوند که مغز را از احساس خوب سرشار می کند. افراد درحال بازپروری می توانند از آروماتراپی برای به راه انداختن سیستم لیمبیک استفاده کنند،

روزهای 12تا16 ژوئن (22 تا 26 خردادماه) را هفته آروماتراپی نام نهاده اند. در این هفته درمانگران IFA با انجام مصاحبه در رادیو و خبرگزاری های محلی، نمایشگاه ها، انجمن های محلی، و کلینیک های سیستم درمانی ملی و نیز ارائه تخفیف درمانی برای ترویج پیام مجموعه و شناساندن آروماتراپی به طیف وسیع تری از مخاطبان تلاش می کنند. کمپین آگاهی بخشی فرصتی استثنایی برای تمامی آروماتراپیستهاست تا به منظور افزایش فواید درمانی آروماتراپی بویژه چگونگی کمک اسانس های روغنی در رسیدن به تعادل روحی در اختلالات روانشناختی، فعالیت های مفیدی انجام دهند.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

تحقیقات نشان داده است غذا ها میتواند خلق و خو را تغییر دهند. مواد غذایی مانند پروتئین های بدون چربی ،مکمل های غذایی با ویتامین D،امگا 3 DHA ،ویتامین B12،کربو هیدرات های پیچیده ،منزیم ،L تیانین ،L تریپتوفان.

مطالعات نشان میدهد که حتی لحظات کوچکی از احساس عطر و طعم میتواند خلق و خوی شما را عوض کند. با استفاده از آزمایش چشایی می توان افسردگی را در افراد تشخیص داد و داروی مناسب برای درمان این بیماری را شناسایی کرد.

محققان دانشگاه بریستول با انجام تحقیقی دریافتند: احساس چشایی به وسیله "سروتونین" و "نورآدرنالین" - دو ماده شیمیایی در مغز - تغییر می کند که این عدم تعادل بر بروز افسردگی دلالت دارد. در جریان انجام این آزمایش داوطلبان سالم در معرض هر دو داروی ضد افسردگی قرار گرفتند.

افزایش سطح "سروتونین" میزان حساسیت به مزه شیرین و تلخ را اصلاح می کند در حالی که افزایش سطح "نورآدرنالین" میزان حساسیت به طعم تلخ و ترش را بالا می برد.

به گفته دکتر "لوسی دونالدسون" سرپرست این تحقیق، از آنجاکه تغییر چشایی در واکنش به تغییر در دو انتقال دهنده عصبی متفاوت رخ می دهد، انتظار می رود انجام یک آزمایش چشایی در مبتلایان به افسردگی نوع انتقال دهنده عصبی موثر بر بیماری را آشکار سازد.

یافته های این تحقیق نشان داد: افراد پراسترس یا مضطرب از حس چشایی کمتری برخوردارند و به همین دلیل نیز اشتهای بیماران مبتلا به افسردگی تقلیل می یابد. نتایج این تحقیق در نشریه "نوروساینس" به چاپ رسیده است.

 

منابع:

 

حس چشایی

 

از دست دادن حس چشایی

 

اختلال حس چشایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

کاهش وزن، آرامش و کنترل درد، خواب عمیق و افزایش میل جنسی از جمله فواید آروماتراپی هستند.

همه ما تاکنون تجربه کرده‌ایم که استشمام رایحه‌ای ما را به خاطره‌ای برده و دوره‌ای از زندگی را برایمان زنده کرده باشد. در واقع حس بویایی انسان بسیار قوی‌تر از حس چشایی او است و می‌توان گفت به‌نوعی قادر است خاطرات را نیز در خود نگهداری کند.باید بگوییم که تأثیر رایحه بسیار قوی‌تر از رابطه‌ای است که می‌تواند بین زمان و مکان ایجاد کند.

 

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

تحقیقات نشان داده است که رایحه‌ها می‌تواند تأثیرات فراوانی بر بدن داشته باشند. به‌طور مثال می‌توان از آن‌ها در کاهش استرس، ارتقاء عملکرد جسمی و روحی، برطرف ساختن درد، درمان بی‌خوابی و حتی کاهش وزن نیز استفاده کرد.

روند پیچیده‌ای است. زمانی که گیرنده‌های بویایی در کانال تنفسی سیگنالی را دریافت می‌کنند آن را از طریق پیام‌های عصبی به پیاز بویایی در مغز ارسال می‌نمایند. پیام‌ها سپس در این قسمت دسته‌بندی‌شده و به سیستم لیمبیک فرستاده می‌شوند. این بخش از مغز مسئولیت نگهداری از خاطرات و احساسات و نیز برخی از رفتارهای اصلی را به عهده دارد. این رفتارها شامل تمایلات جنسی، لذت، جنگیدن و فرار است. به دلیل مقاربت این دو، معمولا کنترل‌کننده‌های عصبی نیز گرفتار می‌شوند

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

رایحه‌ها حتی می‌تواند خلق‌وخوی افراد را نیز تغییر دهند. اما خاصیت آن تنها به خلق‌وخوی شما محدود نمی‌شود. در زیر به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم.

کاهش وزن

در یک تحقیق دانشمندان 1436 فرد چاق را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند آن دسته از افراد که به روی غذای خود کریستال‌هایی با بوی بسیار زیاد ریخته بودند بیش از سایرین موفق به کاهش وزن شدند. به نظر می‌رسد اشباع کردن شامه و حس چشایی با نوعی رایحه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. ساده‌ترین کار آن است که قبل آنکه هر قاشق را به دهان بگذارید آن را بو کنید.

از بین بردن اشتهای کاذب

استشمام یک رایحه مورد علاقه می‌تواند اشتهای شما را به خوردن تنقلات از بین ببرد. در تحقیقی دانشمندان به افراد چاق درهنگامی که دلشان ضعف می‌زد رایحه موز، سیب یا نعناع دادند تا بو کنند و بررسی‌ها نشان داد که این افراد توانستند وزن بیشتری کم کنند. می‌توانید یک شیشه از رایحه مورد علاقه خود را دم دست داشته باشید و هرگاه احساس گرسنگی کردید، آن را استشمام کنید

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

آرامش

در تحقیقی که در استرالیا انجام شد، دانشمندان برای برخی افراد رایحه پرتقال و برای عده دیگر رایحه اسطوخودوس را در هوا پخش کردند. هر دو گروه نسبت به افرادی که رایحه‌ای را استشمام نکرده بودند احساس اضطراب کمتری را داشته و آرام‌تر بودند. می‌توانید عصاره یکی از این دو را در خوشبوکننده‌های منزل بریزید تا هرازگاهی در هوا منتشر شود

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

یادگیری چیزی جدید

دفعه آینده که سخنرانی دارید و یا نرم‌افزاری را می‌خواهید یاد بگیرید که اذیتتان می‌کند، از رایحه رز ماری استفاده کنید. دانشجویانی که در تحقیقی شرکت داشتند بعد از قرار گرفتن در مجاورت رایحه رز ماری، عملکرد بهتری در امتحان خود نشان دادند. می‌توانید گیاه رز ماری را بخرید و پشت پنجره خود بکارید و هرروز برگی از آن را چیده و ببویید

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

کنترل درد

آیا به دنبال راهی هستید تا قرص‌های ضد درد کمتری مصرف کنید؟ پزشکان دانشگاه پزشکی نیویورک در حین عمل جراحی لاپاروسکوپی در ماسک بیمار از عصاره اسطوخودوس استفاده کردند. این بیماران نه‌تنها به مورفین کمتری نیاز داشتند بلکه به مسکن کمتری نیاز پیدا کردند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

نعناع نیز می‌تواند در تسکین درد مفید باشد. محققان آلمانی نیز اعلام کرده‌اند که استنشاق بوی تندوتیز می‌تواند به میزان استامینوفن مؤثر باشد. دفعه بعد که سردرد داشتید چند قطره عصاره اسطوخودوس یا نعناع روی دستمال بریزید و آن را استشمام کنید

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

برطرف کردن اسپاسم های قاعدگی

در سال 2006 محققان کره‌ای خانم‌هایی که دچار اسپاسم های شدید در دوره قاعدگی بودند را به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه یک هفته قبل از پریود روزانه 15 دقیقه ماساژ شکمی همراه با رایحه‌درمانی دریافت کردند. گروه دیگر همان ماساژ را بدون رایحه‌درمانی دریافت نمودند و گروه آخر نیز هیچ‌گونه درمانی دریافت نکردند. گروه اول درد کمتری را در زمان پریود گزارش کردند. ماه آینده یک هفته قبل از پریود، چند قطره عصاره اسطوخودوس، یک قطره مریم‌گلی و یک قطره گل رز را به روغن بادام اضافه کرده و هرروز با آن شکم خود را ماساژ دهید

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

ورزش باانرژی

بنا بر تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه ویلینگ جیسوت، بخارات نعناع به والیبالیست‌های دانشگاه انگیزه، نیرو، سرعت و اعتمادبه‌نفس بیشتری برای بازی داد. هنگامی‌که می‌خواهید به پیاده‌روی بروید کمی عصاره نعناع استنشاق کنید.

افزایش میل جنسی

بنا بر بررسی‌های انجام‌شده خیار، شیرین بیان و پودر بچه می‌تواند زنان را تحریک کرده و جریان خون در واژن را 13 درصد افزایش دهد. پای کدو و اسطوخودوس نیز جریان خون واژن را تا 11 درصد بالا می‌برد. می‌توانید برای یک شب رمانتیک، به عنوان دسر شام، پای کدو سرو کرده و دستمالی را آغشته به اسانس خیار نموده و در کنار بالشت خود بگذارید

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

خواب عمیق

دلیلی داشته است که قرن‌ها مردم بالشت‌های خود را از گل اسطوخودوس پر می‌کردند. اگرچه در گذشته تحقیقات نشان داده بود که اسطوخودوس می‌تواند خواب عمیق در مردان و زنان را افزایش دهد، تحقیقات جدیدی که در انگلیس و کره نیز صورت گرفته نشان داده است که گل اسطوخودوس می‌تواند افراد مبتلا به بی‌خوابی را نیز کمک کند

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده از روغن های بدست آمده از گیاهان می باشد. در این روش به منظور درمان عوارض ناشی از عفونت ها و بیماریهای پوستی که به علّت نارسایی سیستم ایمنی و استرس ایجاد می شوند از روغن های گیاهان ویژه ای استفاده می شود.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


این روغن های حیاتی بطور گسترده ای در سراسر اروپا مورد استفاده قرار می گیرند. به تازگی شیوه ای از رایحه درمانی در فرانسه رواج پیدا کرده است.
اخیراً در کشور آمریکا رایحه درمانی جایگاه خود را در بین سایر علوم یافته است ، همچنین مؤسسه ملّی بهداشت در سال ۱۹۹۲ این شیوه را بعنوان یک درمان غیرپزشکی به رسمیّت شناخته و بدنبال آن مطالعاتی را جهت کاربرد آن به عنوان مکملی در کنار مراقبت های پزشکی نوین در بین سایر درمان های غیرپزشکی آغاز کرده است.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


رایحه درمانی یکی از شاخه های طب گیاهی می باشد – مطابق گفته های مایکل شولز رئیس سمینار آروماتراپی در لس آنجلس و کالیفرنیا آروماتراپی کاربرد دوگانه ای دارد. هر اسانسی بوی ویژه ای دارد که پس از استنشاق به قسمتی از مغز می رسد که مسئول کنترل احساسات است. همچنین با نفوذ در پوست و ورود به جریان خون و دستگاه ایمنی بطور فیزیولوژیک مؤثر واقع می شود
.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


آیا از خواص ماساژ با رایحه درمانی چیزی شنیده اید ؟

ماساژ با اسانس های ویژه رایحه درمانی به طرق زیر تأثیر می گذارند :
۱- از بین بردن سموم ساخته شده در عضلات و کاهش گرفتگی های مداوم
۲- تحریک مستقیم لنفاوی و کمک به گردش خون و انتقال اکسیژن و نیتروژن به پوست ، عضلات و اندام های حیاتی
۳- تحریک و در صورت لزوم تسکین مستقیم عصبی مرکزی به منظور بهبود عملکرد دستگاه های بدن و کمک به افزایش حفظ سلامتی
۴- تأثیر بر غدد درون ریز و غدد مخاطی با کمک به ساخته شدن هورمون و حفظ شرایط متعادل بدن
۵- ایجاد سلامت ذهنی و جسمی ، کاهش استرس ، افزایش قدرت دفاعی بدن

رایحه درمانی با قدمتی بیش از پنج هزار سال

رایحه درمانی یعنی استفاده از اسانس های معطر گیاهی به منظور تحریک سلامت و نشاط در جسم ، فکر و انگیزه ها . رایحه درمانی با قدمتی بیش از پنج هزار سال در حقیقت یکی از قدیمی ترین روشهای درمان است . این روش به دلیل وابسته بودن انسان در دوران باستان به محیط اطرافش برای تغذیه ، پوشش و محافظت ایجاد شد . در آن زمان انسان به دلیل اشتیاق و زیرکی در شناخت تمام چیزهای اطراف و شیوه به کارگیری آنها برای بقای خودش ، به سرعت روشهایی را برای بدست آوردن غذا ، درمان دردها و بیماری های مزمن از طریق گیاهان و عطرها کشف کرد .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


 
آروماتراپی به روش امروزی به وسیله مصریان آغاز شد . آنها از روش دم کردن برای استخراج روغن ها از گیاهان معطر برای مقاصد پزشکی درمانی ، آرایشی و نیز برای مومیایی کردن اجساد استفاده می کردند . به طور همزمان تمدن های چین باستان نیز برخی عطریات را بدین منظور مورد استفاده قرار می دادند .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


چینی ها در مراسم مذهبی از سوزاندن چوب و بخورهای معطر برای ادای احترام به خدایان استفاده کرده و علاوه بر این ، اسانس های معطر به منظور انجام ماساژ درمانی و فشار درمانی نیز به کار گرفته می شد .


 
آروماتراپی برای قرن ها در هند نیز کاربرد داشته است . در طب آیوورودا ( سیستم طبابت در هند ) گیاهان خشک و تازه برای ماساژ آروماتیک به عنوان جنبه مهمّی از درمان مورد استفاده بود .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.


اعتقاد بر این است که احیای مجدد استفاده از روغن های معطر وامدار ابوعلی سینا فیلسوف و طبیب ایرانی است . مطالعات علمی نشان داده اند که روغن های ضروری حاوی اجزای شیمیایی هستند که اثرات ویژه ای بر ذهن و جسم می گذارند . ترکیب شیمیایی آنها پیچیده بوده ولی عموماً حاوی الکل ها ، استرها ، کتون ها ، آلدئیدها و ترپن ها هستند . این روغن ها حس بویایی ما را به شدّت تحریک می کنند و ثابت شده بوها اثر مهمّی بر احساسات ما دارند .
پزشکان در کار با بیمارانی که حس بویایی خود را از دست داده اند متوجّه شدند که زندگی بدون بو می تواند منجر به افزایش مشکلات روانی از جمله اضطراب و افسردگی شود . ما توانایی تشخیص چند هزار بوی مختلف را داریم ، با بوییدن روغن های معطر گیرنده های بویایی ما در بینی مان تحریک شده و پیام به مراکز حسی در مغزمان ( سیستم لیمبیک ) وارد می شود .
این سیستم با قسمت هایی از مغز در ارتباط است که مربوط به حافظه ، تنفس ، گردش خون و غدد درون ریز ( غدد ترشح کننده هورمون ها ) هستند .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

خواص روغن ، بوی آن و اثراتش تعیین کننده چگونگی تحریک این قسمتها هستند . به علاوه ، سیستم لیمبیک کنترل کننده خلق و خو ، احساسات و یادگیری در مغز است .
 
آروماتراپی برای استرس ، اظطراب و مشکلات روان تنی ، دردهای عضلانی و روماتیسمی ، اختلالات گوارشی و مشکلات زنانگی نظیر سندروم قبل از قاعدگی ، دردهای قاعدگی و افسردگی پس از زایمان مؤثر است.

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

یک « تست بوئیدن » می تواند باعث تشخیص به موقع اتیسم(اوتیسم) گردد ؟

در مطالعه جدیدی که در مجله بیولوژی روز (Current Bioligy) منتشر شده ، تفاوت هایی در زمینه شیوه واکنش افراد اُتیستیک به بوئیدن شناسایی شد و این تفاوت ها حاکی از آن است که « تست بویایی » می تواند برای تشخیص به موقع بیماری اُتیسم به کار رود .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

محققان معتقدند احتمالا« تست بویایی » یک شیوه عملی برای تشخیص اولیه اُتیسم باشد ، به طوری که بعد از یافتن کودکان دچار این اختلال ، معلوم شد که این کودکان واکنش های متفاوتی در بوئیدن نسبت به کودکان غیر اتیستیک دارند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

تصور کنید یک بوی خوشایند مانند بوی گل به مشام شما می رسد . احتمالا برای استنشاق بوی خوش گل یک نفس عمیق خواهید کشید . با این حال زمانی که بوی بدی به مشام می رسد ، شما جلوی بینی خود را می گیرید تا از استنشاق آن جلوگیری نمایید .

نویسنده این مطالعه، نوآم سوبل، عضو انجمن علوم ویزمن و همکاران

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

ش دریافتند که کودکان اُتیستیک قادر به ایجاد چنین تطابقی نیستند. آنها بدون توجه به خوب یا بد بودن بو آن را استشمام می کنند.

در حال حاضر هیچ تست پزشکی برای اُتیسم وجود ندارد.  رایج ترین شیوه تشخیص، غربالگری رشدی است و به طوری که پزشک چگونگی حرکات، صحبت کردن ، یادگیری و رفتارهای یک کودک را برای تعیین اینکه آیا تاخیری در این حوزه ها وجود دارد ، ارزیابی می کند .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

اما سوبل و همکارانش می گویند : ممکن است آنها شاخصی برای اُتیسم آشکار نمایند و راهی برای یک تست پزشکی و تشخیص اولیه باز کنند .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

تیم تحقیقاتی خاطر نشان کردند . بررسی های گذشته حاکی از آن است که افراد اُتیستیک ، در مناطقی از مغز که مسئول هماهنگی حرکت و احساس موسوم به مدل های فعال داخلی یا IAMs می باشد . دچار آسیب هستند .

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

  (IAMs) الگوهای مغزی هستند که به مغز امکان آغاز فعالیت بر اساس خواسته های احساسی و اصلاح دائم خروجی حرکتی بر اساس جریان ورودی احساسی را می دهد . زیرا واکنش به بو ، مستلزم تطابق کامل یک فرایند حرکتی (بو) با مشارکت احساس (عطر و بو ) می باشد و آن را می توان در IAM مد نظر قرار داد .   

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

محققان در  حین مقایسه واکنش بوئیدن کودکان دچار این اختلال با کودکان عاری از این اختلال تفاوت واکنش بوئیدن در کودکان اتیستیک را نشان دادند.

تست بویایی بیماری اتیسم را با %81 درجه صحت و اعتماد تشخیص داد:

تیم تحقیقاتی یک وسیله موسوم به بوسنج ایجاد کردند این وسیله با هوا رقیق شده و از طریق کامپیوتر کنترل شده و مجهز به دو لوله دماغی ویژه کودکان می باشد. این وسیله بوهای مختلف را به کودکان می رساند در عین حال واکنش کودکان نسبت به آن بورا هم زمان از طریق مسیر هوایی ببینی اندازه گیری و مشخص می کنند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

با استفاده از این وسیله، محققان بوهای خوشایند (بوی گل رُز یا شامپو) و بوهای ناخوشایند (شیر فاسد یا ماهی گندیده) را به مدت 10 دقیقه به کودکان رسانیده و واکنش های آنها را اندازه گیری کردند .

آنها دریافتند که کودکان غیر اتیستیک قادرند واکنش بوئیدن خود را ظرف 3 ، 5 میلی ثانیه تطبیق و تشیخص دهند. در حالی که کودکان اتیستیک اصلاً واکنش به بو از خود نشان ندادند.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

تیم تحقیقاتی اظهار داشت که با استفاده از تفاوت ها آنها می توانند دو گروه را از هم متمایز نموده و کودکان اتیستیک و غیر اتیستیک (اوتیسمی) را با %81 و درجه صحت و اعتماد (روایی ) تشخیص دهند. به علاوه آنها دریافتند که هر چه قدر واکنش بوئیدن کودکان اتیستیک ناهنجارتر باشد، علائم اُتیسم در آنها شدیدتر است.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

نویسندگان تحقیق گفته اند : «ما IAM اصلاحی را پیشنهاد می کنیم، زیرا در این IAM ، واکنش بوئیدن باعث اصلاح دسته بندی هایی می شود که در آسیب رسیدن به ارتباطات اجتماعی مشارکت داشته اند.»

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

علی رغم اینکه محققان خاطر نشان کردند مطالعات و بررسی های بیشتر مستلزم تأئید یافته های آنهاست. با این حال بررسی های آنها دری به سوی تشخیص اولیه اُتیسم(اوتیسم) یعنی از طریق تست بویایی گشوده است.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

سوبل می افزاید:

ما می توانیم اتیسم و شدت آن را کمتر از 10 دقیقه، با درجه صحت و درستی معناداری، از طریق یک تست کاملاً غیر لفظی و مستلزم هیچ اقدام خاصی، تشخیص دهیم. امید آن می رود که یافته های این تحقیق. پایه و اساس توسعه ابزار شناختی را تشکیل دهد که بتوان آن را در اوایل دوران کودکی که تنها چند ماهی از تولد آنها گذشته به کار برد. تشخیص به موقع امکان مداخله موثر و کارآمدتری را فراهم می سازد.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

از اینرو، محققان امیدوارند مشخص نمایند که آیا آسیب در  بویایی کودکان اتیستیک باعث آسیب های اجتماعی نیز می گردد. هم چنین، آنها در نظر دارند. بفهمند آیا افراد دارای سایر بیماری های رشدی – عصبی نیز به نسبت افراد مشخص شده در این بررسی الگوهای واکنشی بوئیدن مشابهی دارند یا نه.

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

از دست دادن احساس بویایی یکی از دقیق‌ترین نشانه‌های از دست دادن سلامتی است. احتمال مرگ افراد سالمندی که بویایی ضعیفی دارند 4 برابر سالمندان دیگر است.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی می‌تواند منادی بدخبر از دست رفتن سلامت انسان باشد

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

به گزارش دیلی تلگراف، این تحقیق نشان می‌دهد احتمال این که افراد سالمندتر با حس بویایی ضعیف طی 5 سال آینده بمیرند، 4 برابر بیشتر از کسانی است که هنوز می‌توانند بوها را به درستی تشخیص دهند

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

در این تحقیق که توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو انجام شده، در سال‌های 2005 / 1384 تا 2006 / 1385، سه‌هزار نفر در سنین بین 57 تا 85 سال برای آزمایش حس بویایی ارزیابی شدند

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

در این آزمایش 5 رایحه استفاده شد که به ترتیب سختی تشخیص توسط حس بویایی عبارتند از نعناع بیابانی، ماهی، پرتقال، گل رز و چرم. اعضای گروه در ارزیابی دوم خود در سال‌های 2010/1389 تا 2011/1390، شرکت کنندگانی را که هنوز زنده بودند بررسی کردند. در طول 5 سال فاصله زمانی دو ارزیابی، 430 نفر از 3005 نفر      (یعنی 12.5 درصد) جان خود را از دست دادند. بیشتر از یک سوم (39 درصد) شرکت‌کنندگانی که در اولین آزمایش بویایی شکست خورده بودند، قبل از پژوهش دوم مرده بودند که در مقایسه با 19 درصد جان باختگان در میان کسانی که در ارزیابی اول بویایی متوسط داشتند و تنها 10 درصد از انهایی که حس بویایی سالم داشتند، عدد قابل ملاحظه‌ای است

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

زمانی که این محققان متغیرهای آماری افراد همانند سن، جنس، طبقه اجتماعی اقتصادی (که بر مبنای تحصیل و درآمد تعیین شده بود)، سلامت عمومی و نژاد را در نتایج خود لحاظ کردند، دریافتند آنهایی که در اولین آزمایش حس بویایی بیشتری را از دست داده بودند، در مقایسه با دیگران احتمال بیشتری داشتند که طی 5 سال بعد، جان خود را از دست دهند

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

.

پژوهشگران می‌گویند که هنوز مشخص نیست چرا حس بویایی ضعیف، بیان کننده از دست رفتن سلامتی است، اما به نظر می‌رسد که بویایی ضعیف معیار قوی‌تری از بقیه معیارها همچون تشخیص مشکل قلبی، سرطان یا بیماری ریه باشد.

این پژوهش نشان می‌دهد که در مقایسه با مشکل بویایی، تنها تخریب شدید کبد پیش‌بینی‌کننده قوی‌تری برای مرگ بود.

دکتر جایان پینتو، استاد جراحی در دانشگاه شیکاگو و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که از دست دادن حس بویایی کاربردی همانند قناری در معدن ذغال سنگ دارد. (تا پیش از اختراع حسگرهای کمبود اکسیژن، معدنچیان با خود قفس قناری به داخل معادن ذعال سنگ می‌بردند، که با توجه به حساس‌تر بودن ریه پرنده به نسبت انسان، به محض کاهش سطح اکسیژن به سطوح خطرناک، پرنده از حال می‌رفت و فرصت کافی برای خروج و فرار معدنچیان از معدن در اختیار آنها قرار می‌داد) این کمبود به طور مستقیم منجر به مرگ نمی شود، اما یک هشدار است، یک سیستم هشدار اولیه که بخشی از بدن درست کار نمی‌کند و آسیبی وارد شده است. یافته‌های ما می‌توانند یک آزمایش بالینی مفید باشند، یک راه سریع و ارزان قیمت برای تشخیص بیمارانی که خطر جدی سلامتی آنها را تهدید می‌کند.»

شما میتوانید حس بویایی خود را با استفاده از تست بویایی استاندارد ایران ارزیابی کنید.

 

 

منابع:

 

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

 

حس بویایی در کودکان

 

اهمیت حس بویایی

 



:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 خرداد 1396 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 12 صفحه بعد